וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יקנה את הציורים שלי?

מאמר אורח

13.10.2014 / 0:39

רבע מיליון ציירים חובבנים חיים בישראל. רובם לא מבינים או לא מאמינים שהם יכולים להתפרנס ממכירת יצירות האמנות של עצמם. אורן שץ, אספן אמנות ישראלית, מסביר מדוע זה אפשרי ואפילו פחות מסובך ממה שחשבתם

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

גורמים בענף האמנות הישראלית מעריכים כי בישראל פועלים מעל לרבע מיליון ציירים חובבים ומקצועיים. צייר חובב הוא מי שמצייר בעיקר עבור עצמו. המקצוען – מוכר תמונות בגלריות או בתערוכות בהן הוא משתתף, כאשר רק חלק קטן מאד מן האמנים מסתמך לחלוטין על האמנות לפרנסתו. מרבית הציירים שניחנים בכישרון משמעותי, אינם סבורים כי יש בנמצא מספיק אנשים שיסכימו לרכוש מהם ציור כך שהנושא יהפוך למקור הכנסה משמעותי עבורם.

אורן שץ, אספן אמנות ישראלית, נחשף לפני חמש שנים לעולם זה, וגילה שהבעיה המרכזית הניצבת בפני הציירים הישראלים היא מחסור בחשיפה לקהל היעד שלהם.

"האמנים חזקים בציור אך חלשים בשיווק. הם חייבים להבין שבהחלט ניתן להרוויח בכבוד ואף להתפרנס מהיצירות שאותן יצרו. זה מותנה במציאת ערוצי שיווק ושותפים אסטרטגיים שיאפשרו להם לחשוף את עבודותיהם לקהל מתעניינים רחב. צייר אלמוני לחלוטין יוכל באמצעות התמדה ושיווק נכון לבנות לעצמו שם ומעמד של צייר מוביל, ולפנות בצורה יעילה אל קהל היעד שלו. מיתוג בתחום הציור הוא מיתוג אישי לכל דבר, ויש אמצעים, בעיקר ברשת, שיכולים לסייע בנושא".

שץ מסביר כי קהל היעד הפוטנציאלי של האמן הוא כיום רחב ומגוון בהרבה מבעבר. רכישת אמנות היא כיום נגישה ופתוחה, וכמעט כל אחד יכול להרשות לעצמו לרכוש יצירות אמנות מקוריות. רבים התחילו להבין כי רכישת אמנות היא גם פעילות תרבותית המעניקה סיפוק רב לעוסק בה, אך היא בנוסף לכך גם כלי חשוב ומעניין להשקעה לטווח ארוך.

שץ, שמנהל חברה גדולה לשיווק באינטרנט, זיהה את ההזדמנות באיסוף של אמנות ישראלית איכותית, והחל להיכנס עמוק לתחום. כיום יש ברשותו אוסף גדל והולך של אמנות ישראלית, הכולל את מיטב הציירים הוותיקים והמוכרים בארץ, אך מצד שני כולל גם אמנים רבים שעדיין פעילים ויוצרים.

שץ מספר: "ההשקעה באמן פעיל דומה לעיתים להשקעה בחברת הזנק (Start-up). מצד אחד, אמן פעיל לעיתים עדיין לא הוכיח את עצמו, ולכן ההשקעה ברכישת עבודותיו היא ברמת סיכון גבוהה. מצד שני, במידה וביצעתי בחירה נכונה, ורכשתי ציור של אמן שהצליח, אז פוטנציאל הרווח יכול להיות גדול מאד. לכן, לפני כל רכישה של ציור מאמן, אני משתדל להיפגש עמו ולהבין את ההיסטוריה שלו. לכן אני מקדיש זמן רב למפגשים עם האמנים, בכדי להכיר אותם טוב יותר, ובכדי להחליט איזה אמן לצרף לאוסף ובכדי למצוא את הציור אותו אני ארכוש, שייצג את האמן בצורה טובה".

הבעיה של רוב האמנים הפעילים היא כיצד להגיע אל אספנים כגון שץ, וכיצד להציג בפניהם את עבודותיהם? בעיה נוספת היא כיצד להגיע אל הקהל הרחב, זה שאיננו מבצע רכישות אמנות בצורה סדירה, ולאפשר לו בכל זאת להיחשף לעבודותיו של האמן?

אז מה עושים?

"האפשרויות רבות ומגוונות. אני, לדוגמא, החלטתי לבנות אתר אינטרנט שמאפשר לכל מי שמתעניין בנושא, בין אם הוא אספן רציני ובין אם הוא סתם אדם המעוניין לרכוש לעצמו ציור למשרד או לבית, למצוא מידע מפורט על אמנים שונים. החלטתי להציג את המידע מן הצד של האספן והמשקיע, ולכן המידע כולל בנוסף למידע ביוגרפי, גם מידע מפורט אודות תערוכות בהן הציג האמן לאורך השנים, פרסים בהם זכה ומחירים בהם נמכרו עבודותיו. בנוסף, השתדלתי להציג גם עבודות של האמן בכדי לאפשר התרשמות ראשונית מן הסגנון שלו".

רשת האינטרנט יצרה מגוון רחב של כלים ההופכים את האמנות לנגישה. כיום מתחזקים אמנים רבים אתר אינטרנט המהווה חלון ראווה אל העולם, אולם לצערי אני רואה אתרים רבים שאינם מתוחזקים כראוי, אינם מעודכנים, והאיכות של החומרים (טקסטים וצילומים או סריקות של עבודות האמן) נמוכה. בצורה זו, אתר האינטרנט של אמנים רבים רק גורם לתחושת חוסר רצינות ולהרחקת קהל היעד מהם. אתר אינטרנט טוב מאפשר לאספן להכיר את האמן טוב יותר, ולתאם עמו פגישה במידה ומצא בו עניין.

גם רשת הפייסבוק הפכה לכלי שיווקי משמעותי בו האמן יכול לעשות שימוש, להציג את עבודותיו וליצור קשרים עם רוכשים פוטנציאליים, אולם גם האמנים הפעילים ברשת אינם עושים זאת בדרך כלל בצורה רצינית מספיק.

בכל מקרה, שווה מאד להתייעץ עם איש מקצוע בכדי לבחון האם ניתן לשפר את פעילות השיווק ברשת אותה מבצע האמן, ובכדי לבחון ערוצי שיווק נוספים בהם עדיין לא עשה האמן שימוש.

לפרטים נוספים על אמנות ישראלית עכשווית:
http://www.artworks.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • ציור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully