וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמנות תכנון הבית: בוחרים את האדריכל המושלם

מומחי 2Fix

26.2.2015 / 1:22

כשמדובר בבית שלכם, האדריכל אחראי על ניהול עיצוב ובניית החדרים, ועל החלטות שיקבעו, בסופו של דבר, את הצלחת הפרויקט. איך בוחרים את האדריכל הטוב ביותר? ריכזנו כמה טיפים

זוג מחובק בדירה חדשה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

הצעד הראשון - איך מתחילים?

ראשית, עליכם להחליט אם אתם זקוקים לאדריכל או למעצב פנים. לכאורה מדובר בשני בעלי מקצוע שעבודתם זהה, אך לא כך הדבר. מעצבים אחראיים לקו הסגנוני של הדירה המוגמרת, בעוד אדריכלים אחראיים לשיפוץ בראייה כוללת, ותחומי אחריותם רחבים הרבה יותר. הם רשאים להחליט על שבירת קירות, שינויים במערכת האינסטלציה והחשמל, וכמובן גם על יסודות עיצוביים בפנים החלל. הם גם יכולים להנהיג פרויקטים בהם מתרחשת בניה על מגרש ריק, ולא רק שיפוץ. הקו המנחה הוא, שבכל פרויקט בו נכללים שבירת קירות או בנייה של חדרים נוספים, בעל המקצוע הרצוי הוא אדריכל ולא מעצב.

קבל/י הצעת מחיר לעבודות אדריכלות

מרגע שהחלטתם על בעל המקצוע, אתם נמצאים בתחילת תהליך של איתור והחלטה, שלא כדאי להקל בו ראש. איך בכלל מגיעים לבעל המקצוע? הדרך הטובה ביותר לאתר אדריכלים אמינים היא באמצעות המלצות של לקוחות קודמים שמוכרים לכם. בקשו מהם לתאר את התנהלותו של האדריכל במהלך שלבי הפרויקט השונים ועד לתום הבניה. אספו מספר המלצות, ועל תסתפקו באחת בלבד.

תמיד שם - אתכם ובשבילכם

כאשר אתם סוקרים אפשרויות שונות, ישנם מספר גורמים שרצוי לשים לב אליהם. הזמינות והנגישות של בעל המקצוע הם היבט שתוכלו לשים לב אליו בקלות, ושהשלכותיו לטווח הרחוק מכריעות. השאיפה היא לבעלת מקצוע שמקפיד להגיע לשטח במהלך הבנייה לצורך פיקוח ואיתור טעויות. כמו כן, חשוב מאוד שיהיה זמין להתייעץ אתכם, הלקוחות, ולענות על שאלותיכם. האדריכל אמור לגבש את ההחלטות יחד אתכם.
בתור רב אמן, לכל אדריכל יש כמובן סגנון אישי מסוים, שייתכן שגרם לכם לבחור בו מלכתחילה. עם זאת, חשוב שתבחרו בעל מקצוע שיודע להתאים את עצמו לבקשות ולצרכים שלכם. בסופו של דבר, הבית או הדירה שהוא מתכנן ישרתו אתכם על בסיס יום יומי, ולכן עליהם להתאים לאורח החיים שלכם.

עם תכנון וחוקים לא משחקים

אדריכלים אמורים להציג בפניכם תכנית אדריכלית, שקרויה גם פרוגרמה. היא אמורה להביא בחשבון את תנאי השטח, את כיווני האוויר ואת הבנייה הסמוכה. בעלי המקצוע מבקשים לרוב העדפות מלקוחותיהם, וכך יודעים אילו יסודות עיצוביים לשלב במבנה, ולא נכנעים ל"טרנדים" חולפים. הפתרונות שהאדריכל מוצא אמורים להיות יצירתיים ופרקטיים באחד. בעלי מקצוע נוהגים להציג מודל תלת ממדי של הבית המוגמר, כיום המודל ממוחשב לרוב, בעוד שבעבר היה מדובר בדגם מוחשי מחומרים שונים.

בנוסף לפרוגרמה, האדריכל אחראי גם להגיש תכניות ביצוע לקבלנים השונים בנוגע לחשמל, לתשתית האינסטלציה ולפתחי האוורור. יש לוודא שהוא אכן מתאם כראוי את כל בעלי המקצוע שיבצעו את העבודה. היבט נוסף שאדריכלים אמונים עליו הוא הפן החוקי של הבניה, ואחד מתפקידיהם הוא השגת היתרי הבניה. קבלת ההיתרים היא אמנם תהליך ארוך ומסורבל, אך חובה לבצע אותו כהלכה. אדריכלים גם אחראיים על מיסוי הקרקע, ועל התב"ע (תכנית בניין עיר), שהן תכניות מתאר המסדירות את השימוש בקרקע.

כמה כל זה עולה?

יוקרתו של בעל המקצוע לא אמורה לשמש גורם בבחירת אדריכל, שכן לא תמיד מכוונים למראה יוקרתי ומרהיב. מומלץ לא לבחור באדריכל הזול ביותר בשוק, שכנראה עובד בשיתוף קבלנים ופועלים לא מהימנים. שכרם של אדריכלים נקבע לרוב לפי שטח הבית או הדירה במטרים רבועים, ותלוי גם בוותק של בעל המקצוע.

סוגרים עסקה - פגישת היכרות וחוזה עבודה

עברתם את תהליך החיפוש ובחרתם את בעל המקצוע שמתאים לכם? ערכו עמו פגישת היכרות, שבמהלכה תשאלו אותו שאלות ותבחנו את התאמתו לפרויקט בניית ביתכם. כך תוכלו לראות במקור ראשון האם הוא גמיש מחשבתית או דבק בעמדותיו, אם הוא עובד בצוות או עצמאי, ועוד. חשוב שתבררו לגבי שנות הוותק של האדריכל, הכשרתו האקדמית, סגנון ההתמחות שלו, ומספר הפרויקטים האחרונים שביצע.
כעת אתם יכולים לגבש חוזה מסודר מול האדריכל. מסמך רשמי זה מעגן את כל מסגרות הפיקוח על העבודה ואת מגבלות התקציב שלכם, שמהן אין האדריכל רשאי לחרוג. כל פרטי המבנה המוגמר אמורים להופיע בצורה מפורטת בחוזה, וכך, כשתגיעו בסיום הפרויקט לשטח, תוכלו לחזות בבית החלומות שלכם, בדיוק כפי שתוכנן מראש.

  • עוד באותו נושא:
  • אדריכל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully