וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פחד קהל: איך מתגברים עליו?

18.4.2014 / 13:00

גם אתם משקשקים מפחד רגע לפני שאתם אמורים לדבר מול קהל? קודם כל, אל תדמיינו אותם בתחתונים! טיפים ראשוניים להתמודדות

מרטין לותר קינג ג'וניור. AP
מפחדים לדבר בפני קהל? אולי לא תצליחו לנאום כמו מרטין לותר קינג, אך אפשר להתגבר/AP

הידע שלכם הוא עצום, הסיפורים שלכם מרתקים ויש לכם רעיונות נפלאים, אבל בכל פעם שאתם רוצים לבטא אותם מול קהל זה נגמר באסון. קודם כל, אפשר להירגע: אתם לא לבד. "פחד קהל הוא פחד מאוד שכיח", אומר גיא יריב, מנכ"ל בית הספר לדיבור מול קהל. "הוא במהות שלו בעצם פחד מפני כישלון - שלא תהיו מספיק טובים ושלא תעמדו בציפיות של אחרים. לפחד מפני כישלון יש עוד שכבה שהופכת את הכול למסובך יותר והיא הסימפטומים של החרדה שגורמים לכם לא לדבר פחות טוב, כמו בלאק-אאוט או גמגום, ומכאן זה כבר נהיה כדור שלג גודל מעצמו, כי הסימפטומים מחריפים".

גם חלק מה"פתרונות" המוצעים על ידי חברים מחריפים את הבעיה. " בשום אופן אל תנסו לדמיין את הקהל בתחתונים!" ממליץ גיא יריב אנשים שאין להם פחד קהל מציעים לאנשים אחרים לדמיין את הקהל בתחתונים, מתוך רציונל שזה יגרום לקהל להיראות טיפשי. "ב-14 שנים שאני מלמד, מעולם לא נתקלתי באדם שאמר 'ניסיתי, וזה עבד לי'. הסיבה היא שתחת לחץ, המוח שלך גם ככה מאוד מוצף, ולהתחיל לדמיין קהל שלם בתחתונים רק מעמיס ומסיח את הדעת ברגעים שגם ככה קשה להתרכז".

מסתבר שפחד קהל הוא ממש לא סוף העולם, ודי בקלות ניתן להתגבר עליו. כדי באמת להתגבר על הפחד צריך לעבור תהליך מעמיק של למידה ותרגול, אבל בינתיים, כדי שתוכלו לעבור את הפרזנטציה הבאה בשלום, קבלו כמה טיפים מאוד שימושיים:

1. הקפידו על פאוזות ונשימה נכונה: אם כשאתם מדברים מול קהל, אתם מדברים מהר ולא עוצרים לנשום, זה מאוד מחריף את הלחץ, גורם לקוצר נשימה ולבלק אאוטים. בנוסף, לדבר מהר זה הרבה יותר קשה, משום שאין זמן לחשוב על המשפטים הבאים. כדאי מאוד להקפיד בסוף כל משפט לעצור, לבלוע רוק ולנשום. העצירה הזאת נותנת לכם זמן לחשוב על הדבר הבא שאתם צריכים להגיד, מורידה את הדופק ומכניסה חמצן למוח. בנוסף, היא גם מכניסה תחושה של רצינות לדברים ונותנת לקהל זמן להבין ולהפנים את מה שאתם אומרים. מריאנו אידלמן, בחיקוי של ביבי, עוצר כל שתי מילים. גם הביבי המקורי נצמד לשיטה הזאת, ושניהם ידועים כנואמים מצוינים...

2. הביטו בקהל לפני שאתם מתחילים לדבר: להרבה אנשים קשה ליצור קשר עין עם הקהל, וזה בעייתי במיוחד בפתיחה, כי אז צריך גם לדבר מול כולם וגם להסתכל עליהם. הפתרון הוא לפצל - לפני שאתם מתחילים לדבר, העבירו מבט על כולם, נשמו עמוק ורק אז התחילו לדבר. הפעולה הזאת בעצם מפרידה בין שני אלמנטים מפחידים, אלו שתי מדרגות שאתם לא צריכים לקפוץ אותן בבת אחת.


3. התרגלו למשב את עצמכם רק בסוף: אנשים עם פחד קהל רגילים לתת לעצמם ציונים והערכות בזמן אמת תוך כדי דיבור. הפעולה הזאת מסיחה את הדעת, יוצרת עוד חרדה וגורמת להתרכז רק בשלילי. "אצלנו בקורס אנחנו מרגילים אנשים בסוף כל נאום לתת לעצמם דין וחשבון מסודר, מה עשו טוב ולא טוב, וכך בעצם מורדים להם את אלמנט הביקורתיות תוך כדי הנאום, דבר שמקל מאוד ברגע האמת".

הניסיון מלמד, מסכם גיא, שכמעט כל אחד יכול להתגבר על פחד קהל, כולל מקרים חריפים במיוחד, או אנשים שסבלו מהפחד שנים רבות מאד. הכול תלוי בהתאמת הכלי הנכון לאדם הנכון, ובנכונות מצידו להשתנות.

גיא יריב הוא מנכ"ל בית הספר לדיבור מול קהל

Guyariv.com

  • עוד באותו נושא:
  • פחד קהל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully