וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוד הפנסיות הסודי

מאמר אורח

27.8.2014 / 0:15

שילמתם 35 אחוז קנס לאוצר בגלל שפדיתם את קרן הפנסיה לפני הזמן? אז דעו שאם אתם מרוויחים פחות מ-7,000 שקל לחודש, מגיע לכם לקבל את החלק הארי של הקרן שלכם. ואם כבר פדיתם את הכסף ושילמתם קנס, לא הכל אבוד

אילוסטרציה. ShutterStock
שודדים אתכם/ShutterStock

את הסלוגן "שוד הפנסיות הגדול" כולנו מכירים. הוא מתייחס כמובן להסדרי התספורת והגילוח שמקבלים טייקוני המשק, כשהם זוכים לויתור על חובות של חברות שלהם וגורמים בכך הפסדים לקרנות הפנסיה שלנו, שהשקיעו כספים במניות שלהם. נגד השוד הזה אין לנו הרבה מה לעשות, חוץ מלמרוט את השערות. אבל בשקט בשקט, בשיתוף פעולה של המדינה, חברות הביטוח וקרנות הפנסיה, מתקיים לו שוד פנסיות נוסף, שרובנו כלל לא שמענו עליו, לא מודעים לו ואנו אפילו משתפים איתו פעולה ומוסרים את כספנו ברצון, מבלי לדעת כלל שהוא שייך לנו ויכול להישאר אצלנו בחשבון.

אז ככה - לפני כעשר שנים, בתקופה בה כיהן בנימין נתניהו בתפקיד שר האוצר, נקבע שכל אזרח שרוצה לפדות את כספי הפנסיה שלו לפני הזמן, יאלץ לשלם 35 אחוזים קנס לקופת האוצר. במילים אחרות - אם אתם לפני גיל 65, אתם זקוקים באופן דחוף לסכום כסף גדול במזומן, אין לכם אפשרות לקחת הלוואה ואין לכם שום רצון למכור נכס, אבל צברתם לכם בקרן הפנסיה 100 אלף שקלים - תוכלו לבקש מחברת הביטוח או מקרן הפנסיה לפדות את הכסף הזה, בידיעה שעליכם להפריש 35 אחוז ממנו כקנס לאוצר, אבל לפחות יהיו בידכם 65 אלף שקלים. לא כיף לוותר על 35 אלף שקל, אבל אם זו הדרך היחידה להשיג 65 אלף שקל שהם שלי, חורקים שיניים ועושים את זה.

אז זהו – שלא. הכלל הזה הוא אמנם נכון, אבל הוא לא גורף ויש לו יוצאים מן הכלל. למשל - אם ההכנסה החודשית שלכם נמוכה מ-7,000 שקל לחודש, הכלל הזה לא יחול עליכם והסכום שתצטרכו לשלם כקנס הוא נמוך הרבה יותר. וככל שההכנסה החודשית שלכם נמוכה יותר, כך קנס היציאה יהיה קטן יותר ותוכלו למשוך מכספי הפנסיה את החלק הארי של הסכום, עם קנס יציאה שכבר נראה הגיוני ואפילו משתלם. מי שעלה על האפשרות הזו הוא שחר גיל-צרפתי, הבעלים של חברת "מרוויחים", המתעסקת עם החזרי מס, איתור קופות גמל וקופות פנסיה נשכחות ולאחרונה עלתה על האינפורמציה הזו, ששווה לרבים מאיתנו עשרות אלפי שקלים, ששוכבים בקופת האוצר ומחכים לבעליהם החוקיים.

- ולמה אף אחד לא מספר לנו שהכסף הזה הוא שלנו?

שחר גיל-צרפתי: "כי לאף אחד אין אינטרס. מרבית האנשים שמבקשים לפדות את כספי הפנסיה שלהם הם שכירים, הנמצאים במצוקה כלכלית, במרבית המקרים הם באמת משתכרים פחות מ-7000 שקל לחודש, והם מוכרחים סכום גדול במזומן, מבלי להיכנס לחובות ולהלוואות. קרן הפנסיה היא גלגל ההצלה הכמעט אחרון בשבילם. כמו כולם, הם מכירים את הקנס של ה-35 אחוז ומשלמים אותו בלית ברירה. המדינה, כמעט כרגיל במקרים כאלה, לא תספר להם על זכויותיהם ועל כך שהם לא חייבים לשלם את מלוא הקנס. גם חברת הביטוח או קרן הפנסיה לא תעשה זאת. במרבית המקרים הפקידה בחברה תדקלם להם שיהיו מודעים לקנס, כיוון שכמעט בטוח שהיא עצמה לא מכירה את החוק בשלמותו. וגם אם בקרן הפנסיה היו יודעים, לא בטוח שהיו מספרים את זה ללקוח, כי זה רק, יגביר את המוטיבציה שלו לפדות את הכסף וכך גם חברת הפנסיה תאבד כסף. אז אף אחד לא מספר והופ - 35 אחוז מכספננו מתגלגל לקופת האוצר".

- אז להגיד לפקידה שאני מרוויח פחות מ-7,000 לחודש וככה לא יורידו לי את כל הקנס?

"זה לא יעזור, כי ספק אם היא מכירה את האופציה הזו, וחוץ מזה, היא לא תעשה את זה על דעת עצמה, והבקשה היא בכלל לא מול קרן הפנסיה, אלא מול משרד האוצר ומס הכנסה. במילים אחרות, זו עבודה לרואה חשבון. אלא שגם כאן מצער לגלות שמרבית רואי החשבון לא מכירים את האופציה הזו ולא מודעים לה. צריך לבחור רואה חשבון שמתמצא היטב בחומר ואיתו ללכת לתהליך הבירוקרטי הזה. אחרת אין סיכוי. הבעיה היא ששכירים כלל לא עובדים עם רואי חשבון וכל התחום הזה הוא זר להם וככה הכסף הולך לאיבוד מבלי שהם בכלל יודעים. אגב, גם עצמאים יכולים לעשות זאת, הם רק צריכים להוכיח שבאותה שנה הכנסותיהם היו קטנות ולקוות שרואה החשבון שלהם מכיר את הדרך לשחרר אותם מקנס היציאה הזה".

- ומתי עליתם אצלכם במשרד על מכרה הזהב הזה?

"פחות או יותר בתחילת השנה. צריך היה להכיר היטב את החוק, לחפור בכל התקנות שלו ולגלות את הדרך שבה אנשים עם הכנסה נמוכה, המבקשים לפדות את קרן הפנסיה, לא יידרשו לוותר על 35 אחוז מהכסף".

- ובוא נגיד שכבר עשיתי את הטעות הזו, ולפני שנתיים פדיתי את הפנסיה שלי ושילמתי בתום לב 35 אחוז קנס. עדיין אפשר להציל את הכסף הזה?

"עד שש שנים אחורה אפשר לקבל את כל ההחזרים שמגיעים לך. פתחנו כבר כמאתיים תיקים לאנשים, ועד כה כ-120 מהם כבר קיבלו את כספם בחזרה. זה מגיע להם".

- טוב, אתם בטח גם לוקחים לכם עמלה יפה. לא ככה?

"אני אגיד ככה: לא קיבלת - לא שילמת. מי שלא מגיעים לו החזרים ולא הצלחנו להשיג עבורו כסף, לא ישלם. במידה וכן, ככל שההחזר גדול יותר, ככה העמלה שלנו קטנה יותר".

לפרטים נוספים אתם מוזמנים להיכנס:https://www.facebook.com/Marvihim

  • עוד באותו נושא:
  • קרן פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully