וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן להיפטר מהמשקפיים לצמיתות תוך דקות?

מאמר אורח

25.7.2014 / 1:14

כיצד שונתה תפיסת הראיה לאורך הדורות? מהם ליקויי הראיה וכיצד מתקנים אותם? מומחי "אסותא אופטיק" עושים סדר

איך פועל מנגנון הראיה שלנו? פעולת העין דומה במהותה לפעולת מצלמה. קרני האור "פוגעות" בעין וחודרות דרך הקרנית שהיא ה"חלון" של העין. במצב של ראיה תקינה, כשקרני האור עוברות דרך הקרנית והעדשה הן מתמקדות על הרשתית. הרשתית הופכת את האור לזרמים חשמליים הנעים לאורך עצב הראיה, מן העין אל המוח. המוח מתרגם זרמים אלו לתמונה שאנו רואים. אולם, כשליש מהאוכלוסייה סובלים מליקויי ראיה שונים הנובעים מכך שקרני האור לא מתמקדות על הרשתית. אלו הם הבעיות המוכרות:

מיופיה - קוצר ראיה, נובע מהתמקדות קרני האור לפני הרשתית. במצב זה הראיה לרחוק מטושטשת אך הראיה לקרוב נשארת טובה.

היפראופיה - רוחק ראיה, נובע מהתמקדות קרני האור לאחר הרשתית . במצב זה הראיה לקרוב מטושטשת ולעיתים קרובות גם הראיה לרחוק מטושטשת

צילינדר - אסטיגמציה, המוכרת גם כ" צילינדר", הראיה מטושטשת הן לרחוק והן לקרוב ולעיתים קיים גם עיוות של דמויות.

לפרטים נוספים- http://eyeassuta.com/site/?ref=1766

למרבה השמחה, לפני כ- 630 שנה, הומצאו המשקפיים בצפון איטליה. מאז הן משמשות לתיקון ליקויי הראייה, העדשות שלהן גורמות למיקוד נכון של קרני האור על הרשתית.
שינוי המספר במשקפיים עשוי לקרות במהלך החיים בשל שינוי בממדי העין : גדילתה, שינוי בקמירות הקרנית או שינוי במצב העדשה שבתוך העין. שינויים אלו נפוצים יותר בגיל ההתבגרות או באנשים שעבודתם אינטנסיבית לקרוב ( עבודה מול מסכי מחשב, קריאה ממושכת ברוב שעות היממה- הללו עשויים לתרום לעליית קוצר הראיה).

במהלך מלחמת העולם השניה חלה פריצת דרך בגישה לתיקון הראיה. יש הטוענים תחילת הדרך מקורה בתאונה. טייס קרב רוסי נפגע בעינו מרסיסי זכוכית של חופת תא הטייס שנשברה. הרופא שטיפל בו מצא כי ראייתו השתנתה בעין שנפגעה. בדיקה מעמיקה יותר הראתה כי מידת הקימור של פני שטח העין , שכבת הקרנית, השתנתה וגרמה לכך שקרני האור התמקדו במרחק שונה בתוך העין.

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה: Shutterstock/ShutterStock

רופא עיניים רוסי בשם פרופ' פיודרוב השתמש בתצפית זאת לפתוח הרעיון שבאנשים עם לקויי ראיה ניתן לגרום לקרני האור להתמקד במרחק הנכון - על פני הרשתית , ע"י שינוי מידת הקמירות של הקרנית, כפי שקרה בתאונה של אותו טייס. פרופ' פיודרוב יצר סדרה של חתכים ממרכז הקרנית להיקפה , תהליך הריפוי של החתכים יצר מתח בקרנית אשר גרם לשינוי מידת הקמירות שלה ולשיפור הראיה.

ניתוחים אלו שנקראו " RK " היו הצעד הראשון בניתוחים להסרת משקפיים, אך הרעיון המתין לפריצת הדרך הבאה. לפני כ- 34 שנה, 20 שנה לאחר גילוי הלייזר, התאפשר שימוש בו על מנת לשנות את קמירות הקרנית ע"י אידוי תאים מפני השטח שלה. שיטה זו הייתה מדויקת הרבה יותר וכמעט ללא סיכונים. אכן הבשורה פשטה כאש בשדה קוצים ומאז עברו את הטיפול בלייזר לשיפור הראיה כתשעים מיליון איש.

לפני כ-30 שנה, התחילו פרופ' לזר ודר' ליפשיץ לבצע את הטיפולים להסרת משקפיים בלייזר בבי"ח "אסותא" בת"א. הרעיון של אידוי התאים מהקרנית לשינוי צורתה באמצעות מכשיר הלייזר נשמר, אך הטכנולוגיה השתפרה לעין ערוך . כיום התהליך פשוט, קצר ומדויק ביותר. מזה כעשור מתאפשר לצעירים שעברו ניתוחי לייזר ,להתקבל לקורס טייס בישראל. צעירים רבים בעלי משקפיים עוברים טיפולי לייזר ומתקבלים לסיירות נבחרות ולשייטת. בצבא ארה"ב מנתחים טייסים ואנשי צוות אוויר פעילים להסרת משקפיים. עד היום עברו שם כ200,000 אנשי צוות אוויר טיפולי לייזר ע"י הצבא.

השיטות השונות להסרת משקפיים בלייזר

בכל השיטות הקיימות מטפלים בקרנית העין - השכבה החיצונית המגנה על העין, אשר עובייה כחצי מ"מ. מטרת הטיפול בכל השיטות היא שינוי מידת הקימור של הקרנית כדי לאפשר מיקוד מדויק של קרני האור ברשתית.
קיימות שתי שיטות עיקריות: בראשונה- טיפול הלייזר נעשה על פני השטח של הקרנית ובשנייה - טיפול הלייזר נעשה בעומק הקרנית. ישנן טכנולוגיות שונות שמאפשרות ביצוע הניתוח בכל אחת מהשיטות.

טיפול על פני השטח

TRANS PRK: בשיטה זאת תאי האפיתל מוסרים באמצעות הלייזר ,ללא קילופים, חיתוכים או כל תהליך כירורגי אחר. למעשה במשך כל התהליך אין כל שימוש במכשירים ניתוחיים. זמן הכיסוי הממוצע של שכבה חדשה בסיום הניתוח עומד על כשלושה ימים. בשיטה זו קרן לייזר פועמת על פני שטח הקרנית ומבצעת את התיקון האופטי. הסרת שכבת האפיתל ותיקון המספר בקרנית מתבצעים בעזרת לייזר במהלך אחיד. בניגוד ל- P.R.K הרגיל, ב TRANS P.R.K:אין כל מגע של מכשור בעין.

בנוסף לבטיחות הגבוהה, שיטה זו מסירה את האפיתל בדיוק בקוטר הטיפול הדרוש, בניגוד לטיפול הסטנדרטי, בו מוסרת שכבה בקוטר גדול מאזור הטיפול . בכך צפויה שיטת TRANS P.R.K לקצר את זמן ההחלמה באופן משמעותי ביותר.

טיפול בעומק הקרנית

יתרונותיו של טיפול מסוג זה מתבטאים בזמן החלמה קצר ביותר והחלמה קלה, כמעט ללא כאבים.

Z-LASIK: חלון טיפולי נוצר על ידי לייזר, ללא מגע יד אדם. מכשיר לייזר מתוחכם יוצר שטיח של בועיות מיקרוסקופיות בעומק הקרנית. השכבה שמעל לאותו מישור מופרדת מהקרנית, מורמת, ומאפשרת טיפול על פני המישור שנחשף. התוצאה מאפשרת תיקון ראיה מהיר מאוד והפחתה משמעותית ברמת האי נוחות שלאחר הניתוח. מיליוני מטופלים ברחבי העולם עברו ניתוח לייזר לתיקון הראייה מבלי שנעשה שימוש בסכין.

מידי שנה כ- 20,000 אנשים בישראל בוחרים להסיר את המשקפיים באמצעות ניתוח לייזר וכבר מיליוני אנשים ברחבי העולם בחרו להיפרד מהמשקפיים באמצעות השיטה החדשנית.

ייחודה של טכנולוגיית ה- Z-LASIK הוא בשימוש באנרגיית לייזר בתדירות גבוהה, כזו המאפשרת חיתוך מדויק מאוד של הקרנית ללא שימוש בסכין ניתוחית. יתרונותיו של מכשיר הLDV המשמש בשיטת ה Z-LASIK על הלייזרים מהדור הקודם כגון האינטראלאסיק הם:

א. עוצמת הלייזר קטנה פי 100 מאשר במכשירי הלייזר מהדור הראשון, מה שעשוי להשפיע על תהליך הריפוי. ב. הבועיות הנוצרות זעירות בגודלן לעומת הדור הקודם וצפופות יותר, דבר היוצר משטח אחיד וחלק יותר.

לדבריה של המנהלת הרפואית של "אסותא אופטיק" פרופ' אירית בכר, "השיטה החדשה מאפשרת לבצע את תיקון הראייה בשיטה שאינה פולשנית, ומדויקת מאי פעם. הדבר מאפשר למטופל לשוב לשגרת חייו כבר למחרת הניתוח. גם אנשים שבעבר אולי לא היו מועמדים לניתוח, יכולים כעת להיפרד מהמשקפיים אחת ולתמיד הודות לתדירות הגבוהה במיוחד של קרני הלייזר המאפשרת הפרדה של שכבות הקרנית בדיוק שעד כה לא ניתן היה להשיג".

מידת ההצלחה של ניתוחי הלייזר בכל השיטות גבוהה ביותר אך בדיקת התאמה יסודית על ידי רופא מומחה בתחום הכרחית להצלחה ודיוק בטיפול. בדיקת ההתאמה כוללת בדיקת עיניים מלאה, בדיקת אופטומטריסט, טופוגרפיית קרנית, הערכת עובי הקרנית והערכה של מצב הבריאות הכללי והבריאות העינית של הנבדק. ישנם קריטריונים להתאמה ואי התאמה לניתוח כגון : יציבות המספר בשנה האחרונה, היעדר מחלות עיניות ספציפיות כמו קרטוקונוס, עובי קרנית מינימלי המאפשר טיפול ועוד.

ל"אסותא אופטיק" מכשיר הSIRIUS אשר מאפשר לקבל הדמיה תלת ממדית של חלק העין הקדמי. וכן מיפוי מדויק של פני השטח האחוריים של הקרנית , שם חבויים לעיתים עיוותים שאינם נראים מעל פני השטח. בנוסף מתקבלת מפה מדויקת של עובי הקרנית בכל נקודה. מכשיר ה SIRIUS מאפשר לראות את כל החלק הקדמי של העין – הלשכה הקדמית וכן את האישון והעדשה הפנימית שמאחוריו. נתונים אלו הם כלי חשוב בידי המנתח בהקטנת הסיכונים ובתכנון מדויק המפחית עיוותי ראיה וסינוורים לאחר הניתוח.

כמו כן, ב"אסותא אופטיק" קיימת טכנולוגיית "הלייזר המודרך" אשר מאפשרת התאמה אישית מושלמת המטפלת בעיוותי ראייה הנגרמים מאי אחידות של הקרנית.

לסיכום, אם כבר החלטתם לעשות ניתוח לייזר, תוודאו מראש כי הטיפול מתבצע בשיטה המתקדמת ביותר, בעזרת הטכנולוגיה העדכנית ביותר הקיימת ובמרכז רפואי רציני העומד בסטנדרטים מחמירים.

פרופ' אירית בכר- רופאת עיניים ומנתחת
המנהלת הרפואית של אסותא אופטיק-
http://eyeassuta.com/site/?ref=1766

  • עוד באותו נושא:
  • ראיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully