וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול הנוירופידבק שהציל את עינת מבעיות קשב וריכוז

מאמר אורח

31.7.2014 / 9:10

נוירופידבק היא שיטה שהומצאה בנאס"א, על מנת לשפר את יכולות הריכוז של הטייסים. למרבה השמחה, התגלה שהשיטה טובה גם לטיפול בבעיות קשב וריכוז, באחוז הצלחה גבוה, ועם אפשרות לוותר על הריטלין. זהו סיפורה של עינת, שעד גיל 14 לא היתה לה תעודה ועכשיו בוחרת לעצמה מגמה

בחורה מתקשה ללמוד. ShutterStock
צילום: ShutterStock/ShutterStock

עד גיל 14 לא ידעה עינת (שם בדוי) איך נראית כיתת לימוד מבפנים. היא העבירה ימים שלמים ברחובות והתחמקה מבית הספר ומלימודים בכלל. כשעמדה להיכנס לתיכון לא היתה לה אפילו תעודה. כבר בגיל צעיר היא אובחנה כבעלת הפרעות קשב וריכוז קשות. הוריה התקשו להתמודד עם הבעיה בעזרת תרופות קונבנציונאליות, כיוון שאלה פיתחו בגופה תופעות לוואי רציניות. בעיות הקשב והריכוז הביאו גם לתופעות אחרות, כמו קושי להתארגן בבוקר, איחורים לבית הספר, קושי לחזור הביתה בשעה שצריך, וגם קשיים בתקשורת עם הסביבה, חברים ומשפחה.

כשהגיע העת לעבור לתיכון הלכה הבעיה והחריפה. תופעה ידועה אצל בעלי הפרעות קשב וריכוז, המתקשים להתמודד עם מסגרות חדשות. "למרות שהכיתה כבר הייתה יותר קטנה", מספרת אמה, "המעבר לא היה אידיאלי והיא עדיין לא הגיעה לשיעורים. הגענו כבר לנקודה קריטית שבה היינו אמורים להחליט לאן הולכים מפה".

בנקודת המשבר הזו גילתה האם את מרפאת "BrainGames", בהנהלת ריבי סלע, באיירפורט סיטי, שליד נתב"ג, המטפלת בשיטת הנוירופידבק. "הגענו לקליניקה בתחושת חוסר אונים", מספרת האם, "שמענו על השיטה ועינת כבר היתה מספיק גדולה כדי להציג בפניה את האפשרויות - לחזור לקחת ריטלין, לעזוב את מסגרת בית הספר מי יודע לאן, או לנסות את טיפול הנוירופידבק. עינת בחרה בטיפול ומאותו רגע הכל באמת היסטוריה. התחלנו בטיפולים לפני חופשת הפסח וכשהיא חזרה ללימודים, אחרי כמה טיפולים, המורה אמרה לנו שהיא לא מאמינה שזו אותה ילדה. היא התחילה להיכנס לשיעורים, להשתתף, ניגשה למבחנים ולראשונה קיבלה גם ציונים. היא למדה לשבת בשיעור שעתיים רצופות על התחת. להקשיב. לפני כן היא אפילו לא ידעה להקשיב, היתה בוהה במי שמדבר אליה. היום עינת היא ילדה רגילה. הקשיים היחידים הם אלה שיש לכל ילד בגיל ההתבגרות. השינוי הוא דרמטי ומאוד מפתיע".

לפרטים על אודות הטיפול לחץ כאן

הנה הסבר על השיטה

אז איך עובדת השיטה? במהלך הטיפול התבקשה עינת לצפות בסרטי וידאו, כאשר אלקטרודות המוצמדות לראשה מודדות את דפוס הפעילות החשמלית של גלי המוח. כל עוד המוח עובד על פי דפוס הפעילות הרצוי, הסרט על המסך ברור ונקי. כאשר דפוס הפעילות אינו תקין, תמונת הסרט הופכת קטנה ומטושטשת, וקשה יותר לצפות בסרט. תיקון בריכוז זוכה מיד לתגובה של המערכת והצפיה בסרט חוזרת לתקנה. זו שיטה שאינה משעממת את המטופלים, ואף מרתקת אותם. המוח לומד את דפוס ההתנהגות המרוכז ולאחר מספר טיפולים המוח מאמץ את ההתנהגות הזו. מרגע שהשיג מוחו של המטופל את המיומנות הזו, ניתן לוותר על השימוש בתרופות, והחיים משתנים. כעת יכול המטופל לממש את הפוטנציאל שכולם אומרים שיש לו ויכולותיו להצטיין משתפרות פלאים.

"זה כמו מכון כושר למוח", מתארת עינת את הטיפול, "בהתחלה זה היה די מעצבן. הייתי רואה, נגיד, סרט של הארי פוטר, ופתאום הכל נהיה מטושטש. זה היה מעצבן וקשה. היה כואב לי הראש. אבל זה היה גורם למוח שלי להתאמץ כדי לשמור על ריכוז. לאט לאט זה השתפר ויכולתי לראות סרטים של שעתיים בלי לאבד ריכוז. זה השפיע גם הלימודים. התחלתי להבין מה המורים רוצים ממני. הציונים השתפרו, התחלתי לחשוב יותר צלול, לייצר קשרים גם עם חברים, שלפני כן לא יכולתי לשבת ולדבר איתם. אבל זה לא קרה ברגע אחד. היום אני כבר יודעת שאני טובה במתמטיקה והתחלתי לחשוב על המגמות בהן אני רוצה ללמוד בשנה הבאה".

מחקרים מראים על הצלחה של עד כ-85 אחוז בעזרת טיפול הנוירופידבק, אחוזי הצלחה שגדולים אפילו מאחוזי ההצלחה המיוחסים לריטלין. כשכבר מושגת הצלחה, היא גם נשמרת לאורך זמן ואינה כרוכה בתופעות לוואי. הטיפול הזה יכול לבוא כטיפול משלים לטיפול הרפואי, אבל למי שיכול, מומלץ לבחון אותו עוד לפני שנכנסים לנוהל טיפול תרופתי. בכל מקרה, מכיוון שמדובר בטיפול הכרוך בלמידה ואימוץ של התנהגות, יש צורך בסבלנות. לעיתים זה יכול לקחת כ20-15 מפגשים עד להשגת תוצאות.

השיטה עצמה, נוירופידבק, הועתקה מתרגולים של נאס"א, שנועדו להגביר את רמות הריכוז של הטייסים במשימות מורכבות. ריבי סלע, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות, למדה את השיטה והשתלמה בה באירופה ובארצות-הברית והיא שהביאה אותה ארצה. היא כבר טיפלה בארץ במאות ילדים, עם אחוזי הצלחה טובים. היא גילתה את השיטה לאחר שבנה אובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז והיא חיפשה פיתרון שיסייע לו, מבלי להזדקק לתרופות פסיכיאטריות. מאז שהחל בנה להתאמן בשיטה, לא היה עוד צורך בתרופות, הוא הפך למצטיין בלימודים וגם למוביל חברתי. סלע נשבעה שאם השיטה תעזור לבנה, היא תייבא אותה ארצה כדי לעזור לצעירים רבים להיפטר מהתרופות ולהגשים את הפוטנציאל שלהם.

אנחנו נמצאים כעת בעיצומו של החופש הגדול, חודש לפני החזרה המתוכננת ללימודים. זה הזמן שבו הורים משחררים את ילדיהם מהריטלין. אבל זהו גם זמן טוב לתת הזדמנות לשיטת הנוירופידבק, ולאפשר להם להגיע לפתיחת שנת הלימודים כילדים אחרים לגמרי, עם ביטחון עצמי, כישורים חברתיים משופרים, שמחת חיים ואפשרות לממש את הפוטנציאל שלהם.

ריבי סלע, מנהלת מרפאות Israel BrainGames

לפרטים אודות הטיפול לחץ כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully