וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעזרת שיטת הנוירופידבק הצליח נדב להיפטר מהריטלין

מאמר אורח

2.9.2014 / 23:40

נדב, שאובחן כהיפר-אקטיבי וסבל מקשיים בלימודים ובידוד חברתי, וויתר באמצעות הנוירופידבק על הריטלין והפך לתלמיד מן המנין. ריבי סלע ממרפאת BRAINGAMES מביאה את סיפורו ומסבירה על השיטה, שנולדה בנאס"א והתגלתה כיעילה בפתרון בעיות קשב וריכוז

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

שנת הלימודים שנפתחה השבוע, בשעה טובה, העלתה בוודאי חיוכי שמחה ושביעות רצון אצל מאות אלפי ילדים והוריהם. אבל לא אצל כולם החזרה ללימודים היא סיבה למסיבה. ישנם לא מעט ילדים ונערים שהחזרה לספסל הלימודים מציפה אצלם את כל הבעיות שהחופש הגדול עוזר להעלים ולהדחיק - אלה הם הילדים, הסובלים מבעיות קשב וריכוז עם או בלי היפראקטיביות, ברמות שונות. פתיחת שנת הלימודים מציבה בפני ילדים אלה והוריהם אתגרים חדשים-ישנים, ולרוב מעמתת אותם עם המורים והנהלות בית הספר.

האתגרים הללו הופכים למסובכים במיוחד, כאשר הילדים מחליפים מסגרת - עוברים לחטיבת הביניים, מתחילים תיכון, או אפילו נרשמים לבית ספר חדש, אם בשל מעבר דירה ואם בעקבות נסיונות חוזרים ונשנים של ההורים למצוא לילד מסגרות מתאימות, זאת כיוון שכל החלפת מסגרת מחריפה את הסימפטומים ומקשה על הילד להסתגל מחדש.

הפיתרון הקל והזמין, שמרבית ההורים נאלצים בסופו של דבר להסכים לו, הוא תרופות פסיכיאטריות - כמו ריטלין או קונצרטה - שמסייעות בטישטוש הבעיה, אבל לרוב אינן מצליחות לפתור את כל הבעיות ומקשות על הילד להשתלב בלימודים ולייצר לעצמו חיי חברה מספקים.

יוצא דופן במיוחד הוא המקרה של נדב (השם המלא שמור במערכת) מגבעתיים, שאובחן כלוקה בהפרעת ריכוז וקשב עם קשיי התנהגות ונרשמו לו כדורי ריטלין. ההסטוריה הרפואית של מיכאל היתה מורכבת במיוחד, כיוון שבהיותו תינוק הוא נפגע מדלקת קרום המוח, ותקופה ארוכה התקשה לדבר. הוא אובחן אז כלוקה בשכלו ורק בגיל מאוחר מאוד התבררה הטעות באיבחון והוא החל להיות מטופל אצל קלינאית תקשורת, שהצליחה לשקם את יכולת הדיבור שלו. הוא עדיין התקשה לדבר היטב ולהביע את עצמו וסבל בשל כך מהתפרצויות כעס וזעם תכופות. "בבית הספר הוא שובץ לכיתה טיפולית וסבל מחוסר ביטחון, שהשפיע על חיי היומיום שלו", מספרת אמו, "נדב פחד להסתובב לבד והיה לו קשה אפילו להיכנס לחנות, שמא המוכר יפנה אליו והוא ייאלץ לקיים שיחה. הוא נמנע מליצור קשר עין עם המורים וניסה ליצור את הרושם שאינו מתעניין בחומר הנלמד, למרות שהבין היטב מה קורה סביבו. הוא לא הצליח להתקדם בלימודים, ושאר התלמידים, שלא הבינו מה עובר עליו, נמנעו מלהתחבר איתו והוא סבל מבידוד חברתי".

לפרטים אודות הטיפול לחץ כאן

באותה ימים שמעה אמו של נדב על מרפאת "BrainGames", בהנהלת ריבי סלע, באיירפורט סיטי, שליד נתב"ג, המטפלת בשיטת הנוירופידבק. במהלך הטיפול מתבקש המטופל לצפות בסרטי וידאו, כאשר אלקטרודות המוצמדות לראשו מודדות את דפוס הפעילות החשמלית של גלי המוח. כל עוד המוח עובד על פי דפוס הפעילות הרצוי, הסרט על המסך ברור ונקי. כאשר דפוס הפעילות אינו תקין, תמונת הסרט הופכת קטנה ומטושטשת, וקשה יותר לצפות בו. תיקון בריכוז זוכה מיד לתגובה של המערכת והצפיה בסרט חוזרת לתקנה. במהלך התרגולים המוח לומד את דפוס ההתנהגות המרוכז ולאחר מספר טיפולים המוח מאמץ את ההתנהגות הזו. מרגע שהשיג מוחו של המטופל את המיומנות הזו, ניתן לוותר על השימוש בתרופות והחיים משתנים.

סדרת טיפולים שעבר נדב שיפרה את מצבו פלאים. הוא החל לדבר עם סביבתו, יצר קשר עם חברים ומצבו החברתי והנפשי השתנה לטובה. גם נדב עצמו שותף לשביעות הרצון הכללית שסביבו והוא הפך לילד אופטימי. "כל הזמן לא הבינו אותי כי לא יכולתי לתקשר כמו כולם", הוא אומר, "עכשיו אני מרגיש שאני כמו כל הילדים וגם אני אוכל להצליח בחיים".

מחקרים מראים על הצלחה של עד כ-85 אחוז בטיפול הנוירופידבק. אחוז שהוא גדול אפילו מאחוזי ההצלחה המיוחסים לריטלין. כשכבר מושגת הצלחה, היא נשמרת לאורך זמן ואינה כרוכה בתופעות לוואי. הטיפול הזה יכול לבוא כטיפול משלים לטיפול הרפואי, אבל למי שיכול, מומלץ לבחון אותו עוד לפני שמתחילים בטיפול תרופתי. בכל מקרה, מכיוון שמדובר בטיפול הכרוך בלמידה ואימוץ של התנהגות, יש צורך בסבלנות. לעיתים זה יכול לקחת כ-15 מפגשים עד להשגת תוצאות.

שיטת הנוירופידבק הועתקה מתרגולים של נאס"א, שנועדו להגביר את רמות הריכוז של הטייסים. ריבי סלע, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות, למדה את השיטה והשתלמה בה באירופה ובארצות-הברית והיא שהביאה אותה ארצה. היא כבר טיפלה בארץ במאות ילדים ובאחוזי הצלחה גבוהים. סלע גילתה את השיטה לאחר שבנה אובחן כבעל הפרעות קשב וריכוז והיא חיפשה פיתרון שיסייע לו, מבלי להזדקק לתרופות. מאז שהחל בנה להתאמן בשיטה, לא היה עוד צורך בתרופות, הוא הפך למצטיין בלימודים וגם למוביל חברתי. בעקבות ההתנסות האישית המוצלחת, החליטה סלע שהיא תייבא את השיטה לישראל, כדי לעזור לצעירים רבים להיפטר מהתרופות ולהגשים את הפוטנציאל שלהם.

ריבי סלע, מנהלת מרפאות Israel BrainGames
לפרטים אודות הטיפול לחץ כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully