וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר מוכיח: גידול כלב בבית עשוי למנוע אסטמה

זירת היועצים בשיתוף ד"ר אלון שיינר

5.3.2015 / 23:54

בינתיים אצל עכברים, בקרוב אצל בני אדם? חוקרים חשפו עכברים לאבק מבית בו מגדלים כלב, ומצאו גידול באוכלוסיית החיידקים המספקת הגנה לדרכי הנשימה

כלב ישן במיטה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

אגדה אורבנית עתיקה גורסת כי גידול כלב בבית לצד הילדים עשוי להפחית את הסיכון ללקות באסתמה ו/או אלרגיות שונות. היתה זו רק שאלה של זמן מתי המדע ייכנס לעובי הקורה על מנת לבדוק האם יש אמת באמונה זו.

במהלך הניסוי, חשפו החוקרים עכברים לאבק מבתים אשר בהם גודלו כלבים, ומצאו אצלם גידול באוכלוסיית מיקרו-אורגניזמים מסוג Gastrointestinal microbiome. אוכלוסייה זו, הנמצאת במעיים של עכברים, מפחיתה את רגישות מערכת החיסון לאלרגיות נפוצות. בנוסף, החוקרים גילו אצל העכברים שנחשפו לאבק מבית בו גדלו כלבים, גם אוכלוסייה מיוחדת של חיידקים,Lactobacillus johnsonii, שביכולתם להגן על מערכת החיסון מפני וירוסים. מאחורי המחקר עומד המכון הלאומי לחקר אלרגיות ומחלות מדבקות בארה"ב (NLAID) ותוצאותיו פורסמו באקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב (PNAS).

הקשר שבין האבק להגנה על דרכי הנשימה

במהלך המחקר נחשפה קבוצה של עכברים לאבק מבתים שגודלו בהם כלבים, וקבוצה נוספת נחשפה לאבק מבתים שלא גודלו בהם כלבים, או שלא נחשפה לאבק כלל. בשלב הבא של המחקר, נחשפו כל העכברים לאלרגנים שונים או למקקים הידועים כמעוררי אלרגיה.

מתוצאות המחקר עלה כי בקרב הקבוצה הראשונה ירדה בצורה משמעותית הנטייה של העכברים לפתח דלקת ריאות, המקושרת בדרך כלל עם אסטמה. זאת ביחס לעכברים מן הקבוצה השנייה. החוקרים התמקדו בפעולת החיידק Lactobacillus johnsonii, וכאשר החדירו אותו לגוף העכברים מצאו כי ביכולתו למנוע דלקת ריאות וכן הידבקות מווירוס RSV ((Respiratory syncytial virus, הידוע כי הידבקות בו בגיל צעיר עלולה להעלות את הסיכון לאסתמה.

עם זאת,ההגנה שסיפק החיידק Lactobacillus johnsonii עדיין לא הייתה טובה כמו זו לה זכו העכברים שנחשפו לאבק מן הבתים שגודלו בהם כלבים, מה שיכול להצביע על כך שישנם כנראה סוגים נוספים של חיידקים המעניקים הגנה מפני בעיות נשימה. בכל הנוגע לבעלי חיים, ההשערה של החוקרים היא כי אוכלוסיית החיידקים הנמצאת באבק אצל כלב ששוהה מחוץ ובתוך הבית מגוונת יותר, ומעניקה הגנה רחבה יותר כאשר היא חודרת לגוף בני האדם.

תקווה חדשה לחולי אסתמה?

על סמך הממצאים האלו, החוקרים סבורים כי יוכלו בעתיד לפתח פתרונות עבור חולים באסתמה בה מעורבים תהליכים אלרגיים (אסתמה אלרגית) ומחלות נשימה נוספות. אחת הסיבות לכך היא שלאוכלוסיות החיידקים במעיים עשויה להיות השפעה רחבת היקף גם על אזורים אחרים בגוף. כעת עמלים החוקרים על החלק הבא של הניסוי, בו ייבדקו ממצאי הניסוי הקודם גם על דגימות מבני אדם ובעיקר על מערכת החיסון של ילדים ופעוטות.

נכתב על ידי הוטרינר ד"ר אלון שיינר – מנהל המרכז הרפואי לחיות רמת גן.

  • עוד באותו נושא:
  • כלב
  • אסטמה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully