וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיצוב חדרי ילדים - מהלידה עד הבגרות

מאמר אורח

21.8.2014 / 19:13

חדרי ילדים הם החללים הכי דינמיים בבית. הם מלווים את יורשי העצר מהלידה ועד הבגרות והשינויים שהם עוברים, יחד עם דייריהם, הם בלתי נמנעים. ליעד יוסף, מעצב פנים, עם טיפים עיצוביים מקוריים, שיעשירו את המרחב הפרטי של הילד

קיר "מעונן" בחדר ילדים. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

עיצוב הפנים של דירת המגורים שלנו דורש השקעת מחשבה, משאבים וגם תכנון לטווח ארוך. כך בחדרי המגורים, המטבח, חדרי העבודה וחללי האירוח. אנחנו מעצבים אותם בהתאם לטעם האישי, לאופי המשפחה, וגם בהתאם לתקציב, בתקווה שהם ישרתו אותנו שנים רבות. לא כך בחדרי ילדים. אלה החדרים הכי דינמיים בבית. הם נראים אחרת כשתינוק ראשון מגיע הביתה. משתנים כשהוא הולך לגן ולבית הספר, מחליפים צורה ללא הכר בגיל ההתבגרות ויקבלו אופי חדש לקראת הגיוס ותקופת הצבא. אי אפשר להתחמק מהשינויים הללו ורצוי לפיכך להשקיע מחשבה גם במועדי השינוי, גם באופי ובצרכים המשתנים, וככל שהילד מתבגר יש להביא בחשבון גם את רצונותיו האישיים וצרכיו המיוחדים. ליעד יוסף, מעצב פנים ומרצה במכללת קווים (מרכז מגמת עיצוב מטבחים), עם סדרת טיפים לעיצוב חדרי ילדים מהלידה ועד הבגרות.

מזל טוב, יש לנו תינוק

"כל החשיבה סביב עיצוב חדר לתינוק תביא בחשבון הנדסת אנוש שתתמוך בראש ובראשונה בהורים. המלאך הקטן ירגיש בכל מקרה נוח במיטה שלו והוא לא נדרש לתפעל את החדר בעצמו. לפיכך המחשבה היא על ההורים. שיהיה להם מרחב תמרון, שיהיה קל להגיע למיטה, שתהיה כורסא גדולה ונוחה להנקה. החדר עצמו לא חייב להיות גדול. תשכחו מחדרי הילדים המרווחים שמופיעים בקטלוגים. התינוק עצמו לא זקוק לכך. יותר חשוב שהמרחב יהיה פנוי מעודף רהיטים, כדי שאפשר יהיה לרוץ מהמטבח לחדר אם הקטן בוכה, מבלי להיתקל בכל פעם בפינה של ארון או שולחן מיותרים. על אחת כמה וכמה באמצע הלילה. צריך לזכור שתוך שנה וחצי כל העיצוב הזה הולך להשתנות. ראוי לתת תשומת לב גם לחומרים, שיהיו כמה שיותר טבעיים וכמה שפחות רעילים. לוותר על רהיטים שעשויים מ-MDF, שזה עץ טחון, מעורבב בדבק ורעלים, שפולט לסביבה חלקיקים שאנחנו לא רוצים שהילד ינשום. אישית, אני מעדיף את הקירות בצבעים ניטרליים, שיברחו מהקלישאות של ורוד לבנות ותכלת לבנים. את הוורוד והתכלת אפשר להביא לידי ביטוי בטקסטיל - בוילון, בשמיכות או בשטיח. את הקירות אפשר לצבוע בסוגים של לבן, בוק ולא לפחד אפילו מנגיעות של שחור. הרצפה תהיה רכה - פרקט או שטיח".

תינוק ישן במטוס. ShutterStock
כשמעצבים חדר לתינוק צריך לחשוב על ההורים/ShutterStock

הילד הולך. לגן ובכלל

"העיצוב החדש ישרת את הילד לפחות עד שיילך לבית הספר. המיטה מתחלפת וכעת אנחנו זקוקים גם לחללי איחסון - לבגדים, לצעצועים ולספרים. אפשר כבר לבחור ארון עם סיבית, להוזלת עלויות ושינוי טקסטורות. וגם הצבעים על הקירות יכולים להשתנות אבל מבלי להשתולל. מכיוון שחדרי ילדים עשירים בצבעים ומצב הצבירה הכללי הוא כאוס של צעצועים ובגדים, כדאי שנעשה סדר לפחות בצבעים שעל הקירות. אני ממליץ על שלושה צבעים ביחס של 10-30-60,עם בחירת צבעים שתחזור על עצמה גם בפריטי הריהוט - במיטה, בארון, בכוורות האחסון, בידיות של הדלתות. זה ייתן איזושהי תחושה של סדר ועקביות, במקום שהוא גם ככה עמוס ונוטה לבלגן.

מכיוון שהילד כבר גדול, כדאי לשתף אותו בהתייעצויות על עיצוב החדר. אני ממליץ על עיצוב לפי נושא, לבחירת הילד. אם זה עולם המספרים, החיות, המכוניות. חדר כזה צריך שיהיה בו אלמנט אחד דומיננטי, ולא כמה אטרקציות שיגנבו את ההצגה זו מזו. אפשר מיטה בצורת מכונית, אבל אז לוותר על ארון בצורת חללית. שלא הכל יהיה וואו. גם גוף תאורה מרשים יכול לעשות את העבודה.

החדר הזה יכול להישאר גם בשנים המוקדמות של בית הספר, ולמרות הבלגאן המובנה, הדרך שלנו לשמור על הסדר היא בבחירת פרטי הריהוט והאחסון - כוורות בגוונים שמהדהדים עם הקירות, קוביות גדולות לישיבה ולאחסון ועקביות בגוונים וטקסטורות".

גיל ההתבגרות

"הגענו לעולם אחר לגמרי. הילד משתנה לנו מול העיניים והחדר ישתנה איתו. זה הגיל הכי עמוס בחיים, עם דרישות בלימודים, עם עומס חברתי, עם לחץ מההורים, עם שינויים בגוף. כל אלה דורשים חדר שיהווה סביבה תומכת לכל הלחצים הנפשיים והפיזיים הללו. חלל שיאפשר פרטיות וישדר רוגע ונינוחות. המתבגרים הללו מוקפים בעיקר בטכנולוגיה, והם רוצים כמה שיותר פרטיות. רצוי שהחדר יהיה אטרקטיבי לאירוח חברים ואם אפשר כדאי שירגיש כמו יחידת דיור, עם מקלחת ושירותים צמודים. הפריט הכי חשוב בחדר יהיה המזרן - הגוף מתבגר, גדל ומתפתח ומזרן איכותי יתמוך בצמיחה נכונה של הגוף. זה גם הזמן להגדיל את המיטה, שתהיה כמעט זוגית. פריטי הריהוט האחרים מהילדות, כמו ארון או שולחן, מתחלפים כעת וכדאי להשקיע בריהוט עמיד ואיכותי, שיחזיק להרבה שנים, כי במרבית המקרים זה גם החדר שישרת את הילד בתום התיכון, ובתקופת הצבא. שימוש בעץ איכותי, צבעי פשתן וכותנה שהם תמיד באופנה".

אילוסטרציה. ShutterStock
זה הגיל הכי עמוס בחיים, עם דרישות בלימודים, עם עומס חברתי, עם לחץ מההורים, עם שינויים בגוף/ShutterStock

שני אחים בחדר

"לא כולם יכולים להרשות לעצמם חדר נפרד לכל ילד ולפעמים שני אחים מחלקים יחד את אותו החדר. החשיבה העיצובית צריכה להיות גם פסיכולוגית ולתת תחושה שהחדר שייך לשניהם באותה מידה. אפשר לחלק אותו בעזרת צבעים כאשר כל צד מודגש בשיטת ה-10-30-60, בגוונים אחרים לפי בחירת הדיירים הצעירים, וגם פריטי הריהוט האישיים מהדהדים בצבעים הללו. אם החדר מספיק גדול ניתן לייצר חלוקה באמצעות ארון או שידה. הכל כדי לתת תחושה של טריטוריות נפרדות, למרות המגורים המשותפים. האיזון הויזואלי ישדר גם הרמוניה בין האחים. מכיוון שגם ככה החדר עמוס, כדאי לתת תשומת לב מיוחדת לחללי אחסון ולנצל כל פינה פנויה. ספסלי ישיבה יכולים להפוך לארונות, מדרגות של מיטות קומותיים יכולות לשמש גם כמגירות. בחדרים בהם יש מיטה נפתחת, החלל שמתחת למיטה ישמש לאחסון המצעים".

ליעד יוסף הוא מעצב פנים - http://www.liadyosef.co.il/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully