וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תתגוננו מפני תביעה משפטית

מאמר אורח

7.7.2014 / 23:48

קראו היטב את כתב התביעה, אספו את הראיות התומכות בגרסתכם וזכרו שהשפה המאיימת והניסוח הארסי בתביעה, אינם עובדות או ראיות, אלא בעיקר אמצעי ליצירת לחץ. עו"ד משה כאהן על כתב תביעה על השלבים הנכונים בניהול התביעה המשפטית שיוכלו למזער את הנזקים

אילוסטרציה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

קבלת כתב תביעה היא חוויה טראומטית, במיוחד למי שאינו רגיל בכך. ישנם כאלו שאירוע כזה בלבד יכניס אותם ללחץ גדול. אחרים מספרים על חוסר שינה ותגובות רגשיות קשות, במיוחד לאחר שקראו את כתב התביעה, המנוסח לרוב בשפה ארסית ומאיימת. בחלק מהמקרים זו אכן מטרת הגשת התביעה, ליצור מנגנון לחץ. כבר כעת כדאי לציין שכל הנכתב בכתב התביעה, משקף רק את דעתו של התובע ושל עורך דינו ואין בכך שום הוכחה או עדות לנכונות הדברים. ולכן רצוי קודם כל לנשום עמוק, להירגע ולהתחיל לנקוט בצעדים רציונאליים כדי להתגונן. עו"ד משה כאהן, מומחה למשפט מסחרי ועורך דין המרבה להופיע בבתי משפט, מצייר כאן את המסלול הנכון בו יש ללכת, על מנת להגיע בסופו של דבר לחוף מבטחים, היה ומצאתם את עצמכם נתבעים בתביעה משפטית.

"במצבים כאלה יש חשיבות גדולה לפעולות הראשונות שננקטות", מדגיש עו"ד כאהן, "ויחד עם זאת, יש לדעת גם מה בשום אופן לא לעשות. כך או כך, דבר אחד אין לעשות - אין להתעלם מהתביעה, וגם אם לדעתכם אין בה ממש, גם אז כמובן שאין להתעלם מכתב התביעה ובוודאי שאין לקרוע ולהשליך את מסמכי התביעה לפח. העדר תגובה תאפשר לתובע לקבל פסק דין לטובתו. בנוסף, אין לשוחח עם הצד השני בטרם נועצתם עם עורך דין מטעמכם. זכרו, יש סיכוי גבוה שהשיחות שלכם יוקלטו".

מתי ואיך קיבלתם את כתב התביעה - יש לרשום את מועד מסירת כתב התביעה לידיכם - מה שנקרא "המצאה" - ואופן קבלתו. לנתון זה יכולה להיות חשיבות בהמשך.

קראו את כתב התביעה ביסודיות - הקפידו על כל קוצו של יוד. התעכבו על הכותרות ראשי הפרקים, התאריכים המוזכרים, השמות והנספחים. לרוב הם יכללו את הראיות של התובע. כך תבינו טוב יותר את מהות הטענות של התובע, האם הן נכונות, על מה הן מתבססות ועל מה בדיוק אתם נתבעים.

בררו מהו המועד להגשת כתב הגנה - כשתבינו בדיוק מול איזה הליך משפטי אתם ניצבים, תדעו מהו פרק הזמן הנדרש להגשת כתב הגנה. בתביעה רגילה יהיו לכם 30 יום. בתביעה בסדר דין מהיר, הזמן הוא 45 יום. בתביעה בסדר דין מקוצר, יש להגיש בקשת רשות להתגונן בתוך 30 יום. בהליכים מיוחדים מיוחדים כגון: בבקשה לצו מניעה זמני, למשל, נדרשת תגובה מהירה מאד. זכרו, אי הגשת כתב הגנה במועד עלולה לגרור אחריה פסק דין לטובת התובע.

התמודדו עם טענות התביעה - לאחר שקראתם את כתב התביעה, כתבו בעצמכם באופן מסודר ותמציתי את סיפור המעשה, כפי שאירע מבחינתכם, עם התייחסות בנפרד, על פי הסדר, לכל טענה וטענה של התובע. אם יש לכם ראיות, ציינו זאת במהלך הכתיבה.

בדקו אפשרות להגשת תביעה נגדית - בדקו כבר עתה, האם מגיעים לכם כספים מהתובע, או האם התובע גרם לכם לנזקים. כך תוכלו לבחון את אפשרות הגשת תביעה נגדית נגד התובע, בבחינת "ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה". הגשת תביעה שכנגד בעלת בסיס משפטי מוצק, בסמוך לאחר הגשת כתב התביעה, עשויה לשנות את מאזן הכוחות בקרב המשפטי.

הקפידו על דיסקרטיות מול התובע - מרגע שהגיע לידיכם כתב התביעה, ואף אם ידעתם קודם לכן על הכוונה לתבוע אתכם, עליכם להימנע ככל האפשר מלשוחח עם התובע, עורך דינו, מי מהאנשים המוזכרים בכתב התביעה, או כאלו שקשורים לתובע. דבריכם עלולים להיות מוקלטים או מתועדים ויתכן וישמשו כנגדכם בהמשך. אם אין ברירה, נהלו שיחה קורקטית וקצרה ככל האפשר.

אספו ראיות ועדים - השיגו כל מסמך או חפץ שעשויים להוות ראיות התומכות בגרסתכם. אם התביעה הינה לגבי חוב כספי, אתרו את כל קבלות התשלום, החשבוניות ואת המסמכים המעידים כי אכן פרעתם את החוב.

כמו כן, ערכו רשימה של ראיות שאינן נגישות עבורכן. יתכן שניתן יהיה להשיגן בהמשך במסגרת הליך גילוי מסמכים. מטרת איסוף הראיות היא כפולה - לתמוך בגרסתכם ולהפריך את גרסת התובע. ערכו רשימת עדים פוטנציאליים. אם יש לכם חשש שלא ניתן יהיה להעיד אחד מהם, מכל סיבה שהיא, או קיים חשש שישנה את גרסתו, יש לנסות לגבות ממנו תצהיר כבר בשלב זה.

הסתייעו בעורך דין – בשלב מוקדם מאוד, אחרי שהבנתם את מהות הטענות נגדכם ולפני שביצעתם כל פעולה שעלולה להזיק לכם, יש לפנות לעו"ד המומחה בתחום בו אתם נתבעים ולהגיש לו את מסמכי התביעה, תגובתכם הכתובה ביחס לכל סעיף וסעיף בכתב התביעה, והראיות שאספתם. כעת תוכלו לבסס יחד עם עורך הדין את אופן ניהול ההגנה.

נכון שאין חובה להופיע לדיון בתביעה אזרחית בבית משפט עם עורך דין, אבל ככל שהיקף התביעה נגדכם גדול יותר, ובמיוחד כאשר הצד שכנגד מיוצג ע"י עורך דין, מומלץ גם לכם להסתייע בעורך דין מיומן מטעמכם, אשר יוכל לפעול עבורכם ע"מ למזער את הנזק של התביעה למינימום, ולעיתים אף להעלימו כליל. עורך הדין אף יוכל לייעץ לכם באשר לסיכויי הגשת התביעה הנגדית כנגד התובע.

ככל שתפנו מוקדם יותר לעו"ד, כך יהיה בידו זמן רב יותר להתארגן. היו מעורבים בהליך ובקשו ממנו עדכונים על כל התפתחות משפטית. ספרו לו על מסמכים המצויים בידי הצד השני ושברצונכם לעיין בהם. שימוש יעיל בהליכי גילוי מסמכים יכול לסייע לכם.

גלו מעורבות בתיק - לאחר הפניה וקבלת הייצוג על-ידי עורך הדין היו מעורבים בתיק ואל תטילו על עורך הדין את האחריות האבסולוטית לניהולו. היו מעורבים ובכתיבת ועריכת כתב ההגנה על ידי עורך הדין ודרשו ממנו שיעביר לכם דיווח עדכני על כל מה שקורה בהמשך ההליך המשפטי, לרבות לגבי החלטות ביניים.

שקלו הצעות פשרה - בהליך אזרחי אין לפסול כליל קבלה של הצעת פשרה. לרוב, הצעות שיוגשו לכם בתחילת ההליך יהיו מוטות לצד המציע ולא יהיו "מפתות" במיוחד. רק לקראת שלב העדויות ולאחר הגשת תצהירי העדויות הראשיות, יתבהר המצב המשפטי של כ"א מהצדדים והצעות הפשרה עשויות להיות ריאליות. תוכלו לבחון עם עורך הדין מטעמכם את סיכויי ההצלחה והסיכון, ולשקול עימו האם להציע או לקבל הצעת פשרה.

עו"ד משה כאהן מתמחה בתחומי המשפט העסקי ובליטיגציה. הוא מוסמך לעריכת דין בישראל ובארה"ב ובעל משרד עורכי דין בת"א .

לאתר של משרד עו"ד משה כאהן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד משה כאהן/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • תביעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully