וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין קץ לילדות: על רישום פלילי לקטינים

מאמר אורח

27.1.2015 / 10:51

כל חקירה במשטרה כרוכה בפתיחת תיק ומחייבת רישום פלילי, לה יש השלכות רבות על החיים, על הקריירה ועל השירות הצבאי. אז מה ניתן לעשות כדי למחוק את הרישום? עו"ד מיקי חובה מפרט

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך

כל חקירה פלילית במשטרת ישראל כרוכה בפתיחת תיק ומחייבת רישום במרשם הפלילי אלא אם נקבע כי האדם, קטין או בוגר, לא ביצע את העבירה המיוחסת לו. לרישום הפלילי השלכות רבות על החיים, על אפשרויות התעסוקה ועל קריירות אפשריות. כאשר מדובר על קטין, ההשפעה איננה פחות משמעותית ויש מי שיגיד שהיא אף גדולה יותר – היא משפיעה על הכיוון בחיים, על עתידו של הקטין, על סיכוייו להתגייס לצבא (ולמקומות שאליהם יוכל להתגייס) ועל עתידו התעסוקתי. כדי לאפשר למי שעבר עבירה להשתקם ולהתגבר על העבר שלו, המחוקק קבע מספר דרכים למחיקת רישום פלילי בכלל ועבור קטינים בפרט.

חשוב לדעת כי קל לפתוח תיק פלילי לקטינים, ויש הטוענים כי משטרת ישראל מגזימה בקלות שבה היא מחליטה על פתיחת תיקים. במשטרה טוענים כי מספר התיקים הנפתח לקטינים הולך ופוחת עם השנים אך עדיין מדובר בכמות גדולה. בסופו של דבר, פתיחת תיק פלילי ובעקבותיו רישום פלילי במרשם מתבצעת בקלות יתרה, בעוד שסגירת התיק ומחיקת הרישום הינה משימה מורכבת.

סיום חקירת קטין

עם סיום חקירתו של קטין בגין חשד לעבירה פלילית, יוחלט האם לסגור את התיק מטעמים שונים או להעביר את התיק לגורמי התביעה, על מנת להחליט האם יש די ראיות ומקום להגשת כתב אישום. חשוב לדעת כי חקירת הקטין יכולה להסתיים באחת מבין שלוש התוצאות הבאות:

• אי תביעה - סגירת התיק בעקבות החלטת המשטרה כי הקטין לא ביצע את העבירה המיוחסת לו.

• פרטי האירוע - סגירת התיק כתיק חקירה בלבד לאחר איסוף הפרטים.

• העברה לתביעה - המשטרה מעבירה את התיק לגורמי התביעה והתביעה המשטרתית או הפלילית יחליטו האם יש די ראיות להגשת כתב אישום נגד הקטין.

חשוב לציין כי הרישום הפלילי נותר על כנו במרשם הפלילי, גם אם הוחלט על סגירת התיק מחוסר ראיות, היעדר עניין לציבור או החלטה לא להגיש כתב אישום. למעשה, רק במקרה של סגירת תיק החקירה כתיק של אי תביעת קטין לא יוותר רישום במסגרת המרשם הפלילי של משטרת ישראל. כאשר מוחלט להגיש כתב אישום ונקבע כי הקטין אשם, הרי ללא קשר להרשעה, יתווסף רישום פלילי לקטין במרשם הפלילי, ויש לכך השלכות לגבי עתידו.

השלכות של רישום פלילי לקטינים

רישום פלילי לקטינים עלול להסב נזק רב לעתידו בכמה וכמה אופנים:

• על סיכוייו להתגייס לצה"ל – צה"ל נמנע מלגייס לשורותיו נערים בעלי רישום פלילי.

• מקומות עבודה רבים מסרבים לקבל לעבודה עובדים בעלי רישום פלילי. חשוב לדעת כי למרות שזה אסור בחוק, מעסיקים רבים במשק עדיין דורשים הצגת תעודת יושר כתנאי להעסקתם או כתנאי לקידום בעבודה למשרות בכירות.

• יש מקרים בהם רישום פלילי מונע אפשרות להוציא דרכון או לקבל ויזה.
•
ישנם מקצועות ותחומי עיסוק בהם הרשעה בפלילים עשויה לחסום את הדרך אליהם. בין המקצועות: עריכת דין, רפואה, ראיית חשבון ועוד.

• עבר פלילי פוגע בסיכוי להחזיק רישיון לנשק, ולאמץ ילדים.

• הרישום הפלילי עלול לגרום להחמרה בקביעת בית המשפט כאשר מגיעים לדיון בגיל מאוחר יותר בנושאים שונים, לאו דווקא בנושאי דיון פלילי.

על פי החוק ניתן למסור מידע מהמרשם הפלילי לגורמים נוספים כמו רשות הרישוי, מוסדות ציבור הבודקים רישום פלילי למועמדים לכהונה ציבורית או על משתתפים במכרז ציבורי, ועוד גופים רבים הראשים לדרוש מידע מהמרשם הפלילי, ביניהם צה"ל, חברות ביטוח, חברות כוח אדם, יועצי השקעות, מתווכים ועוד.

כתם פלילי נשאר לאורך שנים ארוכות; יעידו על כך המקרים בהם גילו צעירים כי אינם יכולים להתקבל לעבודה או להתקדם למשרה בכירה יותר, להוציא רישיון להחזקת נשק, להוציא ויזה למדינות שונות ועוד. בנוסף, צעירים לפני צבא החדורים מוטיבציה מגלים להפתעתם כי רישום פלילי, לעיתים על מעשה שטותי וחסר חשיבות, מונע מהם להתגייס ליחידות קרביות. לכן, חשוב כי קטינים והוריהם יבינו את חומרת הרישום הפלילי, ויפעלו בצורה נכונה על מנת למחוק את הרישום הפלילי.

תקופת התיישנות על רישום פלילי לקטינים

החוק מבדיל בין שני דברים שונים: התיישנות ומחיקה. ההבדל ביניהם מתבטא בהיקף החשיפה של המידע ברישום הפלילי. לפני שחלה ההתיישנות – דהיינו לפני שחולף פרק הזמן הקבוע בחוק – המידע יכול להיחשף ליותר גופים מורשים. לאחר ההתיישנות מספר הגופים הרשאי להיחשף למידע שברישום מצטמצם באופן משמעותי.

החוק קובע תקופת התיישנות לכל הרשעה הרשומה במרשם הפלילי. עם סיום תקופת ההתיישנות הרישום הופך לחסוי וחשיפתו מוגבלת למספר גורמים מצומצם. תקופת התיישנות מתחילה ביום גזר הדין ואורכה נקבע לפי פרמטרים כמו חומרת העבירה, גיל הקטין המורשע והעונש שהוטל עליו. חשוב לדעת כי החוק מבדיל בין מקרים שונים כשהוא קובע את תקופת ההתיישנות לקטינים מורשעים:

• ללא עונש מאסר בפועל – תקופת התיישנות בת 3 שנים.

• עד 3 שנות מאסר - תקופת ההתיישנות הינה תקופת המאסר בתוספת 5 שנים.

• מאסר 3-5 שנים – תקופת ההתיישנות הינה תקופת המאסר בתוספת 7 שנים.

• מאסר למעלה מ- 5 שנים – תקופת ההתיישנות הינה תקופת המאסר בתוספת 10 שנים.

לאחר תקופת ההתיישנות מתחילה תקופת המחיקה שאורכת בין 3-10 שנים, בהתאם לעונש שנגזר על האדם. במהלך תקופה זו שוב מצטמצם מספר הגופים הרשאי להיחשף למידע במרשם הפלילי. חשוב לציין כי ההרשעה אינה נמחקת פיזית מהמאגר והיא ממשיכה להופיע במחשבי המשטרה.
לקטין שאינו מורשע הרישום הפלילי יימחק לאחר 3-5 שנים. אם הוחלט על אי הרשעה אין תקופת ההתיישנות אלא תקופת מחיקה בלבד.

אילוסטרציה. ShutterStock
רישום פלילי עשוי להזב נזק גם בראיונות עבודה/ShutterStock

הליך מחיקת רישום פלילי לקטינים

הליך מחיקת רישום פלילי לקטינים הינו מורכב ותלוי בפרמטרים רבים. לכן חשוב לפנות לייעוץ אצל עורך דין פלילי המתמחה בנושא. חשוב לזכור כי מטרת המחוקק לאפשר לכל אדם לחזור למוטב ולחיות בחברה באופן נורמטיבי. לכן נקבעו לאחרונה בחוק המרשם הפלילי ובתקנות השונות כללים חדשים לביטול רישום תיקי חקירה במשטרה והסרת הרישום מהמרשם הפלילי.

בעקבות תיקון 8 לחוק המרשם הפלילי ותקנת השבים משנת 2008 נקבע כי תיקים שנסגרו אחרי מרץ 2008, בנוגע לעבירות קלות מסוג עוון או חטא, יימחקו אוטומטית מהרישום המשטרתי לאחר שבע שנים. בנוסף, החוק מסמיך גורמים במשטרה למחוק מרישומי המשטרה תיקים שנסגרו גם אם טרם חלפו שבע שנים, בהתחשב בפרמטרים כמו גיל, נסיבות אישיות, מהות העבירה וחומרתה. כאשר תיק נסגר עקב חוסר בראיות או היעדר עניין לציבור יכול הקטין לפנות לקצין חקירות משטרתי למען סגירת התיק הפלילי מחוסר אשמה, ומכאן למחיקת הרישום הפלילי. חשוב לדעת כי המשטרה דוחה במקרים רבים את הבקשות ולכן חשוב לקבל ייעוץ וייצוג משפטי על ידי עורך דין פלילי.

למעשה, כדי למחוק את הרישום הפלילי לקטינים יש לפעול לביטול הרישום המשטרתי ולאור השינויים בחוק נקבע כי קטין יוכל להגיש בקשה למחיקת רישום מהמרשם הפלילי תוך תקופה של שלוש שנים בלבד. יש להגיש לפרקליטות בקשה מנוסחת היטב ובמקצועיות, תוך פירוט הסיבות לבקשת המחיקה. במקרה שהפרקליטות נעתרת לבקשה משנים את עילת סגירת התיק לחוסר אשמה ואז ניתן למחוק את הרישום הפלילי.

אפשרות נוספת היא להגיש בקשת חנינה לנשיא המדינה ולאחר בדיקת מחלקת חנינות וחתימת שר המשפטים, מועברת הבקשה לנשיא, אם הבקשה מאושרת, הרישום ימחק.
נקודה נוספת החשובה לקטינים הינה מחיקת רישום פלילי לחיילים על עבירות שביצעו לפני גיוסם לצה"ל. קטין שגזר דינו הסתיים ללא הרשעה, התגייס לצה"ל ועשה שירות צבאי מלא, יכול להגיש לקראת תום השירות בקשה לחנינה ולמחיקת הרישום הפלילי. את הבקשה מגישים לפני תום תקופת המחיקה העומדת על חמש שנים. כך יוכל החייל להשתחרר עם דף נקי בחייו, ללא כתם פלילי העלול להסב לו נזק רב בהמשך חייו האזרחיים.

ייצוג משפטי למחיקת רישום פלילי לקטינים

חשוב להדגיש כי בקשות רבות למחיקת רישום פלילי לקטינים נדחות על ידי המשטרה וזאת בגלל בקשות שאינן מנוסחות במקצועיות ובגלל חוסר ידע של המעורבים בנושא. לכן, יש לפנות לשירותיו של עורך דין פלילי מקצועי ומנוסה, שיגיש את הבקשה מנוסחת היטב, בזמן הנכון ולגורמים המתאימים, על פי החוק ובהתאם לטיב העבירה.

כתבה מאת משרדו של עורך דין פלילי מיקי חובה - עו"ד מיקי חובה שימש כסנגור בכיר בתיקים רבים ומורכבים אשר זכו לתהודה ציבורית רבה. בין השאר ייצג את משפחתו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב, את זאב רוזנשטיין, את אחד השוטרים מנהריה בפרשת "השוטרים הנוקמים" ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • קטינים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully