וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפצעתם בתאונת עבודה? איך ומתי תקבלו פיצויים?

עו"ד דותן לינדנברג

2.3.2015 / 16:43

בכל יום מחליקים עובדים על מדרגות בכניסה למשרד, נפצעים משברי זכוכית בעמדת הקפה, ונפצעים מעוד אלף ואחת סיבות, במאמר הבא נברר מתי הפציעה נחשבת לתאונת עבודה המקנה פיצויים

אילוסטרציה. Dmitriy Shironosov, ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock, Dmitriy Shironosov

על פי החוק במדינת ישראל, כל עובד, הרשום במוסד לביטוח לאומי, בין אם הוא שכיר או עצמאי, מבוטח בגין תאונות עבודה וזכאי לקבל פיצויים במקרה של פציעה או פגיעה, בתנאי שהיא אירעה בדרך, במהלך או בתום יום עבודה, וגם בעת שהייה מחוץ למשרד בזמן הפסקות או בפגישות עבודה. גם תקיפה מינית או תקיפה פיזית נחשבת לפגיעה, בתנאי שאירעה בסביבת העבודה.

כיצד מגישים בקשה לדמי פגיעה בגין תאונת עבודה?

מיד לאחר האירוע יש לגשת לבדיקה רפואית בקופת חולים או בחדר מיון, על פי חומרת הפציעה ולדווח על הפגיעה למעסיק ולרופא המטפל. ברוב המקרים בהם נגרם נזק גופני לעובד, הוא יקבל ימי מחלה. במקרה של עד 12 ימי מחלה, המעסיק ישלם לעובד 75% מהשכר עבור שלושת ימי המחלה הראשונים, ולאחר שלושה ימים זכאי העובד לתשלום 75% מהמוסד לביטוח לאומי.

יש לך שאלה?
מענה משפטי בנושא זכויות רפואיות

יש לשמור את הרישום הרפואי של הרופא הבודק, או את תעודת השחרור מבית החולים, מאחר שהם מהווים מסמך המתעד את נסיבות התאונה, אותו יש להגיש בעת הבקשה לדמי פגיעה מביטוח לאומי או במקרה הצורך בעת הליך משפטי.

מומלץ להגיש את התביעה לביטוח הלאומי לא יאוחר משנה לאחר התרחשותה. ואף רצוי להגישה בסמוך למועד התאונה, בשל הוכחת האירוע באמצעות עדים רלוונטיים ומסמכים נדרשים. עובד שנפגע במסגרת עבודתו בחו"ל, רשאי להגיש תביעה באמצעות הקונסוליה הישראלית במדינה בה הוא שהה.

במקרה שהמוסד לביטוח לאומי דחה את הבקשה להכרה בתאונה כתאונת עבודה, העובד רשאי להגיש ערעור בבית הדין האזורי לעבודה. את הערעור יש להגיש תוך שנה בלבד מיום הדחייה, מכיוון שלאחר שנה התביעה לא תתקבל.

הגשת תביעת נזיקין נגד המעסיק עקב רשלנותו

כאשר תאונת עבודה אירעה עקב רשלנותו של המעסיק, יכול העובד להגיש נגדו תביעת נזיקין, בלי קשר למיצוי זכויותיו מביטוח לאומי. העובד נדרש להוכיח כי קיים קשר סיבתי בין הנזק שנגרם לו להפרת חובתו של המעסיק בשמירה על בטיחות העובד. רשלנות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהיעדר הדרכה מתאימה, אי הספקת ציוד מגן, תנאי עבודה מסוכנים וכדומה.

לאחרונה קיבל עובד שופרסל כרבע מיליון שקלים, לאחר שהחליק על שמן שנשפך על רצפת המחסן. העובד ששבר את הירך כתוצאה מנפילתו, הצליח להוכיח כי הנהלת הסופר הפרה את חובתה כלפיו בכך שלא דאגה לשמור על סביבת עבודה בטוחה ונקייה, ועל כן נדרשה לפצות אותו בנוסף לדמי הפגיעה שקיבל מביטוח לאומי.

באילו מקרים תיחשב תאונת דרכים לתאונת עבודה?

תאונת דרכים שאירעה בדרך לעבודה, בדרך חזרה, או בזמן הפסקת צהריים, נחשבת לתאונת עבודה. אולם במקרים בהם העובד סטה מהדרך לצורך נסיבות שאינן קשורות לתפקידו, ומדובר בסטייה משמעותית משך זמן רב, כמו למשל לצורך עריכת קניות, או למטרת ביקור חבר, אינה נחשבת לתאונת עבודה.

לאחר שהוכרה התאונה כתאונת עבודה ניתן להגיש תביעה לנכות מהעבודה ויש לעשות כן בתוך שנה. קיימים מקרים חריגים בהם עובד יימצא זכאי לתגמולי הביטוח, על פי אישור המוסד לביטוח לאומי, ביניהם סטייה מהדרך כדי להתפלל בבית הכנסת לפני יום העבודה, או כדי להסיע את הילדים לגן או לבית הספר ובחזרה משם להמשיך למקום העבודה או לכיוון הבית. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם עורך דין, על מנת לברר את זכויותיכם ולהגדיל את גובה הפיצויים.

הכתבה מאת עורך דין לינדנברג בשיתוף ובאדיבות אתר עורכי דין LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully