וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נפרדים ולא סוגרים את העסק המשותף?

10.3.2014 / 17:48

הרבה עסקים בישראל כוללים בעל ואישה. זה יכול להיות נחמד, אך גם הרסני – אם בני הזוג מתגרשים. טיפים לפרודים עם עסק משותף

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
זוג צעיר - אל תשברו את הראש/ShutterStock

כאשר שני בני הזוג עובדים ביחד והם בעלים של עסק משותף (או כאשר רק אחד מהם מנהל את העסק בפועל וכל המשפחה מתפרנסת ממנו), זו סיטואציה שיכולה לייצר תהליך מסובך במקרה של גירושים. כאשר שני הצדדים הם בעלים של עסק והחבילה הזוגית מתפרקת, ברוב המקרים צריך לגשת למעריך שווי חברות ולפרק ולמכור גם את העסק.

האופציה החלופית היא ששניהם נשארים לנהל את העסק, למרות הפרידה הכואבת. "זה מצב שאני מאוד לא ממליצה עליו", אומרת עו"ד חגית לב, המתמחה בדיני משפחה ועסקים. "גם אם היום נראה שאתם מסתדרים, אי אפשר לצפות מה יקרה בעתיד. אני מכירה באופן אישי זוג שנפרד ויש להם עסק שמגלגל מיליונים, אולם רק בגלל המריבות שלהם הם ממש הורסים את העסק. מרוב כל ההתכתשויות והמלחמות והתיקים בבית משפט הם ממוטטים עסק מאוד רווחי".

אם כך, מה כדאי לעשות כדי להפריד כוחות, אבל לא להפסיד את מה שבניתם? הנה כמה עצות מפיה של עו"ד לב:

1. ודאו שבידכם כל המידע לגבי העסק: במקרה שאחד מבני הזוג מנהל בפועל את העסק, המצב קצת יותר מורכב, משום שלצד השני אין הרבה מידע על החברה והוא לא יוכל להסתמך על האינפורמציה שהועברה לו - תמיד אפשר לעשות כל מיני תרגילים בדוחות. במקרה כזה, בנוסף לעו"ד כדאי גם לפנות לחוקר כלכלי, שיבצע חקירה מקיפה ויוודא שכל הנתונים אכן חשופים.

2. פנו לגישור: אם שניכם בעלים של אותה חברה, כדאי לפנות לגישור על מנת לשמור על חיי העסק ולהמשיך את הפעילות העסקית. בגישור צריך למצוא פתרונות לחלוקה הוגנת של החברה, כשלדעתי כדאי לחלק בפועל את המניות ולא להשאיר את שני הצדדים פעילים בעסק. כאן נכנס אלמנט הפיצוי הכספי - הצד שעוזב את הפעילות בעסק יכול לבקש פיצוי כספי בעבור התקופה שאליה הוא נכנס ובה הוא מנסה לבנות את עצמו מחדש.

3. להימנע מפעילות משפטית שתפגע בעסק: אם הגישור לא עובד וניגשים להליך משפטי, כדאי לשני הצדדים להימנע מהטלת עיקולים וצווי מניעה בנוגע לעסק. חשוב מאוד להבין שבעצם מדובר ב'גול עצמי' ובהפסד כלכלי ששני הצדדים נפגעים ממנו.

4. להחליט על זכות הצבעה שווה לשני הצדדים: בכל התקופה של הניהול המשפטי מומלץ שלא תיעשנה החלטות חד צדדיות שיש להן השלכה על הגורל של העסק. זהו אלמנט שמאוד חשוב לוודא, משום שהוא ימנע מצב שבו אחד מהצדדים יכול לרוקן את כל החברה מבלי שהשני יודע.

עו"ד חגית לב היא מתמחה בתחום דיני משפחה ועסקים
http://www.adv-office.co.il/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully