וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם באמת עדיף לך להתגרש בבית הדין?

10.3.2014 / 0:02

מתגרשים? למרות החשש מבתי הדין הרבניים, נראה שהם האופציה הטובה יותר עבור האישה ועדיפים על פני בית המשפט. הנימוקים

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
בבית הדין הגירושים לא יהיו כאב ראש גדול מדי/ShutterStock

אחוז הגירושים בישראל ממשיך לנסוק, ומשתווה לאחוז הגירושים בעולם המערבי. ולמרות המספרים הגדולים והעצובים, עדיין כל אחד ואחד מהמקרים הוא עצוב, לעתים רבות גם קשה – הן נפשית והן כלכלית.

מקובל לחשוב, שאם את, האישה, תפני לבית המשפט ולא לבית הדין הרבני, יהיה קל יותר לקבל את המזונות והכספים הראויים לך. ובכן – טעות! בעזרת עורך הדין והטוען הרבני חיים שכטר מקרית מוצקין נותן כמה כללי אצבע:

1. אם הרכוש משותף ורשום על שם שניכם, כגון דירה, אין לך מה לדאוג, שכן תקבלי את מחצית הרכוש. אין במקרה זה כל הבדל בין החוק וההלכה, בין בית המשפט ובית הדין הרבני. לכל אחד מבני הזוג יש בעלות על מחצית הנכס וכך יישאר, כל עוד תחליטי כך.

2. אם הרכוש רשום רק על שם הבעל, אין לך ממה לחשוש, שכן בית הדין הרבני מחויב על פי חוק יחסי ממון למסור לבעלותך מחצית מהרכוש שיצרת יחד עם בעלך בשנות נישואיכם המשותפים, חרף היות הנכס רשום רק על שם הבעל. חלוקת רכוש זה היא כתוצאה מחוק יחסי ממון המחייב את כל הערכאות העוסקות בדיני משפחה. כל סטייה מעיקרון חוק זה יקבל תמיכה גבית מבג"צ.

3. אכן, כתוצאה מחוק יחסי ממון חלה תפנית חדה בפסיקת בתי דין מההיבט הרכושי. הרב שלמה דיכובסקי - מנכ"ל בתי הדין הרבניים בישראל (לשעבר דיין בבית הדין הרבני הגדול לערעורים) סבור שחוק יחסי ממון מ-1973 יוצר מצב שבו אין קושי הלכתי בקביעת 'איזון המשאבים', מאחר ולדעתו בני זוג המתחתנים עושים זאת על דעת החוק המחייב את שתי הערכאות.

4. מזונות אישה מגיעים לך אף אם אינך עובדת, ובעלך אינו יכול לחייב אותך לצאת לעבודה, למרות קשיי הפרנסה. בעניין מזונות אישה, החוק מחייב את הבעל לפרנסה כפי שההלכה מורה על כך, היינו "עולה עמו ואינה יורדת עמו". משמעותו, כי הבעל חייב לדאוג לצרכי אשתו לפי רמת החיים הגבוהה יותר, הן לפי רמת החיים שלו ושל משפחתו, והן לפי רמת החיים שהורגלה לה עת חייתה בבית הוריה. אישה תמשיך לקבל את מזונותיה כל עוד אין עילה מוצדקת לגרשה וממילא בית הדין או בית המשפט יחייבו את הבעל במזונותיה כל עוד אינה עושה לפרנסתה.

5. את מזונות הקטין מחויב כל אב לתת לילדיו, הן בבית הדין והן בבית המשפט. מינימום מזונות לקטין הוא 1,300 שקל, כולל ביגוד והנעלה, אך אינו כולל מדור. הכלל הוא כי אין מכפילים סכום זה במספר הילדים על פי דוגמת בית המשפט העליון, כי לצורך מנה נוספת של מרק יש רק להוסיף מעט מים. במזונות ילדים הכלל בשתי הערכאות הוא כי הקטין מקבל את הדרוש לו ואינו יכול להשתמש בכלל עולה עמו ואינה יורדת עמו.

הטיפ שלי הוא להגיש תביעות בבית הדין הרבני בכל הנושאים, שם תזכי בסכומים לא פחות גבוהים ולעיתים אף יותר מאשר בבית המשפט. גם האגרה זולה יותר וגם תמתיני לדיון בפרק זמן קצר יותר באופן משמעותי מאשר בבית המשפט.

עורך הדין חיים שכטר הוא בעל משרד למשפט אזרחי, ייצוג והופעות בבתי המשפט ובתי הדין הרבניים, דיני מקרקעין, דיני נזיקין, דיני ירושות וצוואות בקרית מוצקין.

  • עוד באותו נושא:
  • גירושים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully