וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם ניתן לערער על פסילה מנהלית של רישיון נהיגה?

22.4.2014 / 15:00

פסילה מנהלית נעשית בדרך כלל יום לאחר העבירה, אך ניתן לערער על הפסילה בעזרת עו"ד תעבורה טוב, שיידע למצוא פרצות בתיק

אילוסטרציה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

כבעלי רישיון נהיגה עלינו להכיר את הסנקציה הנקראת פסילה מנהלית, בה נפסל רישיונו של נהג עבריין שלא על ידי בית משפט, אלא בידי קצין משטרה. עורך דין התעבורה, עופר חורש, מסביר מתי רשאית המשטרה לבצע פסילה מנהלית ומה עלינו לדעת אם נתקלנו במקרה כזה - האם ניתן לערער על ההחלטה, לקצר את משך הפסילה או לבטל אותה?

עו"ד חורש: "פסילה מנהלית מקובלת בכמה עבירות שכיחות, שכולנו מכירים, ובראש ובראשונה מהירות. אם נאשם עובר עבירת מהירות שאינה בעלת ברירת משפט, כלומר שאינה קנס 250/750 שקל, הוא מוזמן לקצין ביום שלמחרת וזה רשאי לנקוט בפסילה מנהלית של עד 30 יום, אחרי שעיין בהיסטוריה של גיליון ההרשעות של הנהג, ובוותק התעבורתי, וזאת על פי שיקול דעתו בלבד".

- וכשזה קורה והשוטר עוצר אותנו בערב, לפני הפגישה עם הקצין למחרת, אנחנו חוזרים עם המכונית הביתה?

"בדרך כלל כן ואז גם נאמר לנו שלא להגיע למחרת עם הרכב לתחנת המשטרה, כי יכול להיות שהרישיון ייפסל. אבל לעיתים, כשיש מבצעי אכיפה והקצין נמצא במקום, על הכביש, או במקרים בהם עבירת המהירות היא חמורה, נניח 190 או 200 קמ"ש, הרישיון ייפסל במקום ואולי אפילו המשטרה תבקש מבית המשפט לפסול את הרישיון עד תום ההליכים. אבל לא ניכנס לזה כעת. נישאר עם סוגי הפסילות המנהליות".

- או.קיי, אז מהן סוגי העבירות הנוספות המביאות לפסילה מנהלית?

"הזכרנו את עבירות המהירות, ועכשיו נוסיף גם נהיגה תחת השפעת אלכוהול, או בשכרות ואת הסוג השלישי שהוא אי ציות לתמרור עצור, שזו הפרת זכות של רכב אחר. גם כאן ניתן לפסול ל-30 יום. פעם שוטר יכול היה לפסול רישיון על המקום במקרים כאלה. בהמשך בית משפט קבע שלא יאה לקחת רשיונו של נהג מבלי לברר קודם את עברו התעבורתי, או הוותק, ויש לערוך לו שימוע אצל קצין בתחנה בטרם הפסילה. עד כאן פסילות מסוג אחד. הסוג השני הוא במידה והנהג היה מעורב בתאונה. במקרה כזה רשאי הבוחן המשטרתי, שהוא בדרך כלל גם קצין, לפסול רישיון ל-30 יום. אם יש נפגעים, ואני לא מדבר על הרוגים, אלא על פגיעות וחבלות חמורות כמו קריעות עור וגידים, רשאי הבוחן לפסול עד 60 יום, באם הוא סבור שיוגש נגד הנהג כתב אישום".

- האם ניתן לקצר את משך הזמן של הפסילה המנהלית?

"כדי לקצר את הצו יש להגיש בקשה לבית משפט ולנמק לשופט מדוע יש להחזיר לנהג את הרישיון".

- ולבקשה כזו יש סיכוי?

"זה תלוי בהרבה דברים ומשתנה מנהג לנהג. רצוי כמובן להגיע עם עו"ד תעבורה טוב, שיודע לבדוק את הראיות בתיק ולנסות למצוא כל מיני פרצות. אם מצליחים להוכיח שאין ראיות לכאורה, או אין ראיות שיכולות להביא להרשעה עתידית, אז בדרך כלל הרישיון חוזר. אבל גם במקרה שיש ראיות מוצקות, הדבר השני שבית המשפט בודק זה הוותק של הנהג, גיליון הרשעות קודם ומידת המסוכנות שלו לציבור. עד שבקשה כזו מגיעה לבית המשפט זה גם לוקח זמן, ככה שהנאשם כבר ספג תקופת פסילה בפועל, ולפעמים הזמן הזה מספק את בית המשפט. כי בסופו של דבר פסילה היא סוג של מקדמה לעונש ובית משפט לא נוהג לתת מקדמות על חשבון עונש עתידי".

הכותב הוא עו"ד עופר חורש, מתמחה בדיני תעבורה

http://www.horesh.biz

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully