וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד תמנע את תאונת הדרכים הבאה?

8.5.2014 / 1:42

הגורם האנושי אחראי במידה רבה לקטל בדרכים. פיתוח טכנולוגי חדיש יכול לחפות על המגבלות שלנו ולהציל חיים בכבישים

נהיגה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

האם הטכנולוגיה תדע להעלים את תאונות הדרכים מהעולם בקרוב? פתרון טכנולוגי חדיש מאפשר להקטין משמעותית את הסיכוי לתאונות דרכים ולסייע בהצלת חיינו וחיי יקירנו בכבישים. הגורם העיקרי לתאונות הדרכים הוא הגורם האנושי. הנהיגה בכבישים חושפת אולי יותר מכל את המגבלות שלנו שאינן תמיד בשליטתנו כגון, עייפות, מתח נפשי, עצבנות, היסח הדעת, שימוש בתרופות וכיו"ב.

הרי היום כבר לא צריך להיות שיכור או עייף כדי לאבד ריכוז על ההגה ולגרום לתאונה, מספיק לדבר בטלפון נייד, לסמס או להחליף דיסק. נוסיף לכך את תלותנו גם במגבלותיהם של אלפי נהגים הסובבים אותנו מידי רגע והרי לנו סכנת חיים ממשית.

בדיוק בשל כך מוצעות היום מערכות סיוע לנהג שמזהות את הסביבה ומגיבות למצבים מסוכנים. מערכות המספקות לנהג התראות אור-קוליות במטרה להסב את תשומת ליבו ולאפשר לו למנוע תאונה.

אחת המערכות המצויה כבר בישראל, פותחה ע"י חברת 'סייף דרייב סיסטם' האמריקנית ונחשבת למערכת ההתראה למניעת תאונות דרכים מהמתקדמות בעולם. יצאנו לבדוק מהי אותה מערכת ומה טיבה. התקנו אותה ברכבנו וביקשנו לבדוק מקרוב אם באמת מדובר בפריצת דרך שהופכת לגורם משמעותי ויעיל במלחמה בתאונות הדרכים ובהצלת חיי אדם.

ראשית נאמר כי מדובר במערכת המבוססת על ראייה ממוחשבת מבוססת רדאר ומצלמה (ישנן גם מערכות אחרות מבוססות רדאר או מצלמה שהן מעט יותר מוגבלות). מדובר בעצם במערכת שיש לה "עיניים משלה". המערכת מותקנת ברכב בפשטות יחסית ומתריעה בפני הנהג על סכנה מפני תאונה אפשרית. היא מצוידת בצג המתריע מפני התנגשות אפשרית. הצג, המשמש סימולציה של המכונית שמלפנינו, הופך מירוק לצהוב ומצהוב לאדום ככל שהסכנה מתגברת. חילופי הצבעים על הצג באים לפני תחילת ההתראה הקולית מה שאפשר לנו לא פעם להגיב עוד לפני שההתרעה הקולית נשמעה.

ניתן לומר בשביעות רצון שהתצוגה בכללותה הייתה אפקטיבית ויעילה. המערכת ניתנת לכיוון רגישות בהתאם לדרישות הלקוח: התראה מוקדמת או אזהרה רק במצב חרום.
ההתראה הראשונה והחשובה ביותר שמספקת המערכת היא התראה על התנגשות. היא מזהה התקרבות אל מכונית שנוסעת במהירות איטית יותר באותו מסלול נסיעה והיא מגלה מכוניות שנכנסו למסלול שלנו ממסלול שכן. המערכת זיהתה בעצם כל רכב שהתקרב אלינו או שאנו התקרבנו אליו בצורה מסוכנת.

ההתראה השנייה היא מפני אי-שמירת מרחק. כאשר נצמד נהג למכונית שנוסעת מלפנים, המערכת מחשבת את ה"זמן לפגיעה" על פי המרחק ובהתאם למהירות היחסית בין שני כלי הרכב.

ההתראה השלישית היא מפני סטייה מנתיב הנסיעה, כלומר, התקרבות לשוליים שעלולה להעיד על הירדמות של הנהג או על "גלישה" למסלול נסיעה של נהגים אחרים. גם כאן המערכת סיפקה התראות בזמן ונתנה לנו מענה הולם. המערכת ידעה גם להבחין במכוניות שנכנסו אל מסלול הנסיעה שלנו תוך כדי עקומה או סיבוב. המערכת שנבדקה זיהתה היטב את התנועה שמסביב, והגיבה טוב כשמכונית אחרת חתכה את הנתיב שבו נמצאה מכוניתנו.

בשורה תחתונה, לא מדובר ברובוט שיכול להחליף את הנהג אך מהתרשמותנו בהחלט מדובר במערכת יעילה מאד במניעת תאונות דרכים ובהצלת חיים.

לפרטים נוספים אודות AWACS, לחץ כאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully