וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד ננהל משק בית בצורה תקינה?

מאמר אורח

14.5.2014 / 23:07

בעיות של התנהלות כלכלי נחשבות למנת חלקם של עשירונים נמוכים עד אמצעיים, אך יכולה לקרות בכל רמות הכנסה. איך נשפר את הדפוסים שלנו?

אילוסטרציה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

פעמים רבות בעיות בניהול כלכלת המשפחה, מינוס, והתנהלות כלכלית בעייתית נתפסים כבעיה של אנשים בעשירונים הנמוכים עד האמצעיים, של כאלה שלא מרוויחים מספיק ולא מסוגלים "לגמור את החודש", ולכן הגיעו לאן שהגיעו מבחינת "הבור הכלכלי" בו הם נמצאים.

תפישה זאת מוטעית ביסודה, מכיוון שהתנהלות כלכלית לא נכונה, יכולה לקרות בכל רמת הכנסה ולכל משפחה שאיננה מתנהלת לפי ההיגיון הכלכלי הבסיסי של לחיות ברמת החיים על פי רמת ההכנסה ולא לפי רמת חיים שהם לא יכולים להרשות לעצמם. העובדה היא שלא משנה כמה משפחה מכניסה, היא עדיין יכולה להיכנס לגרעון ולחובות. לא אחת במהלך עבודתי נתקלתי במשפחות שהכנסתן יפה, הרבה מעל הממוצע – לעיתים הכנסות נטו של 25 אלף, 30 אלף ואף יותר מזה ועדיין נמצאות במינוס. למי שחי בהרבה פחות מזה בשכר ממוצע ומטה – הדבר נראה לא הגיוני לעיתים, איך משפחה עם כזאת רמת שכר עדיין נכנסת למינוס?

הגישה הכלכלית בבית וההחלטה שלא מוציאים יותר ממה שמכניסים היא הדבר הקריטי להצלחת הצמיחה הכלכלית המשפחתית. רמת ההכנסה אמנם משחקת תפקיד ללא כל צל של ספק, אך היא אינה הגורם המכריע בהצלחת המשפחה בדרך לצמיחה הכלכלית הרצויה.

לרוב האנשים קל, ככל שרמת השכר שלהם עולה, לשפר את רמת החיים שלנו. הם מרגישים שמכיוון שהם מרוויחים יותר, מגיע להם לצאת יותר, רכב חדש יותר או דירה גדולה ובמקום טוב יותר. לא אחת, אלו גם רמזים שהם מקבלים מהסביבה – "מצופה" מהם להתנהג לפי חוקי מעמד מסויים בהתאם, ואז לאחר זמן, שהמינוס תופח ותופח וההלוואות מתחילות לחנוק, המציאות טופחת להם בפנים, ואיתו ההלם בכך שהבנק כבר לא מאפשר להם למשוך עוד כספים.

אם נחזור לנקודה הקודמת, האחריות להתנהלות נכונה נמצאת בידיים שלכם. האחריות שלכם היא לשים לב להוצאות, מכיוון שניתן לחרוג מהם בקלות, וככל שזה ימשך, קשה יהיה יותר לוותר על הרגלים ורמת החיים בה אתם נמצאים בפועל.
ללא קשר לרמת ההכנסה שאותה אתם מביאים הביתה, יש להתנהל לפי תקציב כולל ובמיוחד להגדיר גבולות לרמת הוצאות הרווחה שלנו. כדאי לחלק את ההכנסה שלנו לפי סעיפים גדולים – הוצאות שוטפות ( כמו מזון וביגוד), הוצאות בית, (למשל חשמל, ארנונה, מים וכו') הוצאות על הילדים ( בתי ספר, גנים, חוגים) ביטוחים, הוצאות רכב, הוצאות רווחה וכו' – כל משפחה על פי צרכיה. לאחר מכן, כדאי לחלק כל קטגוריה כזאת לתתי סעיפים על מנת לשלוט טוב יותר בהוצאה. למשל בהוצאות רווחה - ניתן להגדיר תקציב לכל סעיף בילוי (מסעדות, סרטים, קניות בקניון בשביל הכיף), חשוב גם לא לשכוח את ההקצאה לחיסכון למימוש היעדים שלנו וליום סגריר.

אז לסיכום, הנה מספר כללי אצבע:

• בכל רמת הכנסה, כדאי לנהל תקציב מסודר שמקנה שליטה ושקיפות על ההוצאות.

• לכל משפחה יש את הדברים שחשובים לה – תקצבו רק את הדברים שחשובים לכם, ואל תוציאו כספים על דברים שפחות מעניינים אתכם רק כי ככה מקובל בסביבתכם ורמת ההכנסה שלכם.

• הכנסה גבוהה לא מחסנת מפני מהידרדרות כלכלית.

• מומלץ להקצות כ-10% בחודש מהכנסתכם למימוש יעדים (בהנחה שיש לכם כאלה) או כחיסכון למקרה חירום.

• חסכנות ויעילות אינם משקפים או מרמזים על קמצנות!

• בדקו אפשרות להתייעל בהוצאות השוטפות – סופר, חשמל, מים וכדומה – התייעלות במקומות אלו יאפשרו לכם להקצות יותר משאבים לסעיפי הבילויים והחיסכון.

שי ברי הוא יועץ ומאמן לכלכלת המשפחה ובעל האתר SBC ייעוץ לכלכלת המשפחה

www.wealthy-family.co.il

שי ברי. צילום: אייל צלניק,
שי ברי/צילום: אייל צלניק
  • עוד באותו נושא:
  • כסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully