וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על שתל דנטלי

מאמר אורח

21.5.2014 / 19:39

איך השתל הדנטלי הפך לאחת הפרוצדורות הכירורגיות הכי פופולאריות בעולם רפואת השיניים? ד?ר רונן בורדובסקי עושה סדר ומסביר לנו מה חשוב לדעת רגע לפני ההשתלה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

מה גורם לשתל לשמש כשן?

העיקרון הרפואי של שתל הוא חיבור של העצם שלנו לפני השטח שך השתל וזיהויו כחלק עצמוני, אז נוצר קיבוע של תאי השתל לעצם הלסת וכך ניתן השתמש בשתך כעוגן להנחת כתר שן. השוני בין השתלים השונים הוא פני השטח של השתל וחיספוסו. ככל שפני השטח גדולים, יותר תאי עצב ניצמדים אליו ובזמן מהיר יותר ועולים סיכויי קליטתו.

מה ההבדל בין השתלים?

חומר הגלם הראשי לייצור שתלים הינו מתכת טיטניום. בתחילה השתמשו בטיטניום טהור, אך כיום השתלים המודרניים עשויים מסגסוגת של טיטניום מדרגה 5 המכילה גם 6% אלומיניום ן - 4% וונדיום הגורמים למתכת להיות קשה ועמידה יותר.

מהי צורת השתל?

השתל הנפוץ ביותר ובעל שיעורי ההצלחה הגבוהים ביותר הינו השתל הצילינדרי דמויי הבורג. השתל יכול להיות בעל מבנה ישר או מתכנס, כאשר מבנה ישר מתאים ללסת רחבה וישרה ומבנה מתכנס מתאים ללסת צרה. העצם נבנית סביב סלילי השתל וקיימת חשיבות למימדי השתל בקבלת יציבות של השתל בעצם הלסת. צורה נפוצה נוספת הינו שתל הדיסק המיועד למקרים של חוסר עצם, אך שיעורי ההצלחה שלו נמוכים משמעותית משתלים צילנדריים.

מהם מימדי השתל?

שתל ארוך ו/או רחב יותר מאפשר שטח פנים וקישור נרחב יותר בין העצם לשתל, מה שצםוי להאריך את חיי השתל, אך לא תמיד ניתן להחדיר שתל שכזה. השתל מוחדר לעצם הלסת וקיימות מגבלות אנטומיות כגון הסינוס המקסילרי בלסת העליונה ( חלל אוויר הנמצא באזור האחורי) והעצב המנדיבולרי בלסת התחתונה ( עצב הנותן תחושה לשפתיים ואסור לגעת בו עם השתל) כמו גם רוחב עצם הלסת המגבילים את השימוש בשתלים ארוכים ורחבים יותר במצבים רבים. מחקר ופיתוח רב מושקע בציפוי פני שטח השתל שיאפשר קישור רב יותר של עצם לפני שטח השתל. כמו כן חשובה מאד דרגת ניקיון השתל. גורמים אלו משפיעים ביותר על הצלחת השתל לאורך זמן. החברות הגדולות בעולם משקיעות סכומי עתק בנושא זה ובמחקים לטווח ארוך.

איך מתחבר השתל למבנה ולכתר?

קיימים סוגי חיבורים שונים בין השתלים למבנים ולכתרים שעליהם. החיבור הנפוץ ביותר הינו חיבור מסוג משושה, אך קיימים גם חיבורים אוקטגונליים ומשולשים. לחיבורים חשיבות בעיקר בתכנון השיקום שעל השתלים.

מהם שתלים להעמסה מיידית?

באופן מסורתי כאשר מוחדר שתל יש להמתין 4-6 חודשים עד לקבלת יציבות ראשונית של השתל, כלומר היצמדות של תאי עצם לפני השטח של השתל ורק אז יכול הרופא לשקם את השתל על כתר מעליו. בשנים האחרונות הוצגו שיטות שונות המקצרות מאד פרק זמן זה, כאשר השיטה המובילה היא All on 4 של ד?ר פאולו מאלו. בשיטה זו מוחדרים שתלים ללסת ובאותו הזמן הרופא מעמיס כתר על השתל. חשוב מאד להבין שמאחרוי שיטה זו ישנם אלמנטים רבים התורמים להצלחת הטיפול כגון סוג השתל. השתל המתאים לטיפול הזה הוא שתל ייחודי עם פני שטח מיוחדים הגורמים לאחוזי הצלחה גבוהים ביותר.

מהם שתלים ייחודיים?

שתלים יחודיים מתאימים למצבים מיוחדים, כך למשל שתל זיגומטי מיועד לקבל יציבות מעצם הלחי במצבים של אובדן מהותי בלסת העליונה. שתלים צרים מתאימים למתבים של עצם צרה ביותר, ושתלים קצרים ורחבים מתאימים למצבים של גובה עצם מינימלי.

תפקידו של רופא השיניים הוא להתאים למתרפא את השתל המתאים ביותר בהתאם לשיקולים השונים. כאשר בחירה נכונה של שתל תשפר את סיכויי ההצלחה ואת שרידות השתל לאורך זמן תוך צמצום סיכונים לזיהום ולכישלון.

ד?ר רונן בורדובסקי, רופא שיניים ומנהל מאלו קליניק ישראל
www.maloclinic.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • שתל דנטלי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully