וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מכינים דוח שנתי למס הכנסה?

מאמר אורח

26.5.2014 / 12:55

בנוסף לדיווחים חודשיים או דו- חודשיים למס הכנסה, חובה על כל בעל עסק עצמאי (עוסק פטור או עוסק מורשה) להגיש דיווח שנתי למס הכנסה. רו"ח אילן ותומר פרוינד עם הפרטים

אילוסטרציה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

דוח שנתי למס הכנסה מוגש בימים אלה. הדיווח מכיל פרטים רבים. משרד רו"ח פרוינד את פרוינד מביא את עיקרי הדברים שנצטרך לקחת בחשבון:

1. צריך לאסוף ולרכז את כל נתוני ההוצאות וההכנסות לאורך השנה המדווחת. אלה מצורפים כדו"ח נוסף המצורף לטופס 1301 ונקרא "דו"ח רווח והפסד". השורה האחרונה בדוח זה נכנסת לטופס 1301 כ"הכנסה חיבת מעסק" או כ "הפסד מעסק". בדוח זה חשוב לשים לב אילו הוצאות מותרות בניכוי ואילו לא, כלומר אילו הוצאות מס הכנסה "מסכים" שנרשום בדוח. ככל שיש יותר הוצאות – הרווח קטן, או ההפסד גדל, וזה מוביל ישירות לחבות מס קטנה יותר.

2. הכנסות ממקורות אחרים, שהם לא העסק לדוגמא הכנסות מהשכרת דירה, ממשכורת, מדיבידנדים, ניירות ערך, מקיצבאות וכו' כל הכנסה שהיא.

3. ניכויים וזיכויים – סעיפים המפחיתים את תשלום המס.

4. מס מחושב – חישוב המס לפי כל הקריטריונים הנ"ל, וכמובן לפי חוקי המס בארץ.

5. מס ששולם – במהלך השנה משולם מס בכל מיני דרכים, למשל מקדמות מס הכנסה או ניכוי במקור ממשכורת. חשוב לרשום את כל המס ששילמתם, כדי שלא תשלמו את אותו מס פעמיים!

6. חובות מס – כמה מס יש לשלם, שזה בעצם תוצאה של הסכום שחושב בסעיף 4 פחות סעיף 5.

7. כל הנ"ל גם לגבי בן / בת הזוג, ולבסוף ניתן לבחור במצבים מסוימים חישוב מאוחד או נפרד, לגבי שני בני הזוג.

אולי מגיע לכם כסף חזרה

את הדו"ח השנתי למס הכנסה, טופס 1301, חובה על כל בעל עסק עצמאי (פטור או מורשה) להגיש, בנוסף לדיווחים השוטפים להם הוא מחויב במהלך השנה. במסגרת דוח זה יש לפרט הן מידע כללי ואישי אודות בעל העסק והן אודות ההתנהלות הכלכלית של העסק, בכלל זה דוחות רווח והפסד, דוחות תיאום מס, טופסי 106, הפקדות בקרנות שונות (פנסיה, השתלמות, ביטוחי מנהלים), תשלום לביטוח לאומי ועוד. על בסיס דוח זה מחושב החוב השנתי למס הכנסה, תוך התחשבות בהוצאות המוכרות במס. סכום זה מושווה למקדמות שהועברו על ידי בעל העסק במהלך השנה, על מנת לקבוע האם עליו לשלם סכום נוסף למס הכנסה או האם הוא זכאי להחזר כספי ממס הכנסה.

חשוב לפעול בזמן!

לרוב, הגשת הדוח השנתי למס הכנסה תעשה בסוף חודש אפריל או מאי של שנת המס העוקבת לשנה המדווחת, אם כי במקרים חריגים ניתן לקבל דחייה במועד הגשת הדוח.
אי הגשת דוח שנתי למס הכנסה הינה עבירה פלילית בעלת השלכות חמורות ומרחיקות לכת העלולות להגיע אף לפתחו של בית המשפט. בנוסף לכך, ללא הגשת הדוח במועד רשאי מס הכנסה להעריך באופן שרירותי את גובה השומה, אשר ברוב המקרים לא תהלום את המתרחש בפועל בבית העסק ועלולה להוביל לפגיעה משמעותית בו ובבעליו.
חשוב להדגיש כי במידה אותם מיוצגים ע"י משרד רואי חשבון מסודר ומוסדר מול הרשויות, המשרד עצמו מקבל אורכה להגשת הדוח שלכם, וכמובן שחשוב למצוא משרד אחראי מספיק כדי שלא "יפספס" את המועד ולמעשה יגיש את הדוח שלכם באיחור, דבר שיגרור את כל הנ"ל.

עבודה לאנשי מקצוע

דוח שנתי מכיל כאמור מידע רב על בעל העסק ועל פעילותו העסקית. על בסיס מידע זה יוחלט האם בעל העסק זכאי להחזרים ממס הכנסה או שמא ההפך הוא הנכון. על מנת להימנע מטעויות, בין אם בריכוז הנתונים ובין אם בתהליך הזנתם אל הדוח, משרד רואי החשבון 'פרוינד את פרוינד' מעניק ללקוחותיו שירות מילוי והגשה של הדוחות השנתיים למס הכנסה. הידע והניסיון המקצועי של צוות המשרד מבטיח לא רק הגשת דוח אמין ונטול טעויות, אלא הגשת הדוח האופטימאלי עבור בעל העסק, וכן קבלת אורכות ממס הכנסה ואחריות להגשת הדוח בזמן. משמעות הדבר היא תשלום מס מינימלי בהתאם לפעילות שלכם ובחלק מן המקרים גם הפחתת תשלומי המקדמות עבור מס הכנסה במהלך השנה.

הכותבים הם רו"ח אילן ותומר פרוינד

http://www.freundcpa.co.il/

  • עוד באותו נושא:
  • מס הכנסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully