וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך עסק עם המשפחה שלך

מאמר אורח

1.6.2014 / 13:14

בעסקים משפחתיים יש פוטנציאל נפיץ, בגלל שכולם בני משפחה המביאים איתם משקעים מהבית. עו"ד משה כאהן מספק מפה להתנהלות בשדה המוקשים שעלול לרסק כל עסק משפחתי

אילוסטרציה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

"הכל נשאר במשפחה" זה סלוגן טוב לישיבה משותפת סביב שולחן ליל הסדר. אבל כאשר למשפחה יש גם עסק מצליח בו עובדים בני המשפחה, צריך שהכללים לניהול העסק ומקומם של בני המשפחה בו יהיה ברור. עסקים משפחתיים הם בעלי סיכויים מאוד טובים להצליח ולשגשג , אבל כדי להתנהל נכון בסוג כזה של אירגון, צריך לדעת שיש כאן פוטנציאל לשדה מוקשים, שפיצוץ כל אחד מהם יכול להכניס את המשפחה לסכסוך משפחתי מר ואת העסק לשיתוק ואולי אף לחמור מכך. עו"ד משה כאהן, המתמחה בטיפול בקונפליקטים בחברות משפחתיות, מספק את המפה החיונית לעקיפת המכשולים באירגון מסוג כזה.

"הסכסוכים בעסק משפחתי בו עובדים מספר בני משפחה הם בעיקר על סמכויות, תגמול ומעמד", מסביר עו"ד כאהן, "ההבדל בין עסק משפחתי לבין עסקים אחרים הוא בכך שהצדדים מכירים זה את זה שנים רבות מהבית ולעיתים סוחבים איתם משקעים אפילו מתקופות הילדות.

בעסקים משפחתיים יש בד"כ שלושה סוגים של סכסוכים. הראשון, בין בני המשפחה שעובדים בעסק ומתפרנסים ממנו לבין בני המשפחה שלא עובדים בו, אבל מרגישים שהעסק הוא משפחתי ושייך במידה מסוימת גם להם והם מצפים לתגמול. הסכסוך השני, הוא בין אלה שעובדים בעסק לבין עצמם. כאן יתמקדו חילוקי הדיעות בעיקר בחלוקת הסמכויות, בהבדלי מעמד, בגובה התגמול, ואפילו בדגם הרכב בו נוסעים ועוד עניינים מהסוג הזה. והסכסוך השלישי, שגם הוא נפוץ, זה כשהעסק עובר מדור לדור. הצעירים רוצים להחליף את הוותיקים ואז יש לנו אבות נגד בנים ולהיפך. האתגר בעסק משפחתי הוא תמיד לשמר גם את הצלחת העסק וגם את שלמות המשפחה".

- ואיך אפשר להימנע מכל סוגי הסכסוכים הללו?

"המצב האופטימלי הוא להתכונן לאפשרויות כאלה מראש, עוד לפני שהמשבר פורץ. הדרך ההסכמית היא העדיפה. מומלץ לערוך מראש "אמנה משפחתית" או "הסכם משפחתי". צריך להושיב את כל בני המשפחה לדיון משותף ולהסכים מראש על הכל. כמו למשל: מה יהיה התגמול לאלו שעובדים בעסק ומה יקבלו בני המשפחה שלא עובדים בו. כך גם לגבי הסמכויות בחברה המשפחתית. צריך לקבוע מראש מהם תחומי הסמכויות של כל אחד מבני המשפחה שבעסק המשפחתי, הרי גם בעסקים רגילים ישנה פירמידה ניהולית ואי אפשר שכולם יחליטו. ולפעמים צריך לדבר מראש גם על על העברה בין דורית- העברת ההגה הניהולי מהדור הותיק לדור הצעיר. כך כל אחד יודע את מקומו ונחסכים הרבה קונפליקטים וסכסוכים משפחתיים. כדאי לציין שגם כאשר כותבים את האמנה המשפחתית לא תמיד הכל פשוט. במקרים רבים עולים מתחים ומשקעים, אבל אחרי שהכל הוסכם ונחתם הדברים כבר יותר ברורים".

- ומה קורה כשאין אמנה כזו ופורץ משבר?

"זה מצב מאוד לא בריא עבור עסק משפחתי. מתחילים מתחים בין הצדדים, גם במישור העסקי וגם במישור המשפחתי. העובדים האחרים חשים כמובן בכל מה שקורה ולא יודעים איזה צד לקחת. ראיתי מקרים שמנהלים הפסיקו לחתום על צ'קים והוראות תשלום לספקים ולעובדים והעסק נכנס לסחרור. מוכרחים לפתור את המשבר מיידית, ורצוי בדיסקרטיות, כי אחרת המצב יהיה בלתי נסבל. בחברות גדולות ומפורסמות סכסוכים כאלו מיד מגיעים לתקשורת וגורמים לנזק. לכן אם כבר פרץ סכסוך רצוי למצוא מבוגר אחראי שיחזיר את השלום לעסק . מומלץ מאוד לעשות את זה בהליך גישור או בוררות, כי הצדדים צריכים חייבים לדעת שאם סכסוכים כאלה מגיעים לבית המשפט, השופטים בדרך כלל לא יביאו בחשבון את ההיבטים המשפחתיים, אלא ישקלו בעיקר את טובתם של הלקוחות, העובדים, הספקים והנושים. לכן מומלץ לאחות את הקרעים האלה בדחיפות ע"מ למזער את הנזק לעסק המשפחתי ולמשפחה".

עו"ד משה כאהן הינו עורך דין מסחרי המתמחה בקונפליקטים בעסקים משפחתיים

לאתר משרד עו"ד משה כאהן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד משה כאהן/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully