וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרגלים אפשר לשנות, רק צריך לדעת איך

מאמר אורח

5.6.2014 / 23:58

כמה פעמים ניסינו להפסיק לעשן או לשנות הרגלי אכילה ונכשלנו? לד"ר יוסי קדמי יש שאלה פשוטה: האם אתם בכלל יודעים איך עושים שינוי? אם לא, אין פלא שלא הצלחתם

אילוסטרציה. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

מי מאיתנו לא רוצה להשתנות - להחליף הרגלי תזונה, להפסיק לעשן, להפסיק להיעלב או להתרגז מכל שטות. חלק מאיתנו באמת מנסה לעשות את השינוי, אבל מרביתנו נכשלים. אם הכישלונות האלה חוזרים פעם אחר פעם, אנחנו מאמצים לעצמנו את האמונה - שינוי הוא קשה, ולפעמים גם בלתי אפשרי. התסכול גובר כשאנחנו פוגשים אנשים שכן הצליחו לבצע שינוי בחייהם. אז אנחנו ממש מרגישים רע עם עצמנו.

האם חשבתם פעם שרובנו לא מצליח לבצע את השינוי פשוט משום שאנחנו לא יודעים איך להניע תהליך כזה? יוסי קדמי, מהמרכז לימוד NLP והיפנוזה עצמית: "רוב המחקרים העוסקים בנפש ובגוף האדם חוקרים חולי או הפרעה ומבססים מהן מסקנות לגבי כלל האוכלוסיה. יש רק ענף אחד העוסק בנפש האדם וחוקר הצלחות, באמצעותן הוא יוצר מודלים לכלל האוכלוסיה. הענף נקרא NLP וההנחה המרכזית שלו היא שלכל התנהגות אנושית יש מבנה, אותו ניתן לחקור, ללמוד וגם ללמד". (אגב, ב-NLP יש הליך לשחרור מפוביה בתוך כרבע שעה).

לדברי קדמי, שינוי מורכב מארבעה שלבים : 1. קבלת החלטה. 2. עצירה ושינוי כיוון. 3. תנועה לכיוון המטרה. 4. השגת המטרה והשלמת השינוי. המסקנה מניתוח ארבעת השלבים הוא שהשינוי, בעצם, מתרחש כהרף עין והוא אינו כרוך במאמץ. הבאתו של השינוי לידי ביטוי במציאות, היא שאורכת זמן. כדי להבין את התהליך הנה מה שעובר עלינו בארבעת השלבים.

שלב 1 - קבלת החלטה: ככל שקשה לך יותר, המשמעות היא שאתה אדם חזק יותר - מאחורי כל פעולה שאנחנו עושים או נמנעים מלעשות, יש רווח והפסד. כאשר הרווחים מהשינוי גדולים מהרווחים בהשארת המצב הקיים, נפעל לשינוי. כאשר הרווחים מהמצב הקיים גדולים יותר, הכוחות הפנימיים שבנו יפעלו להנצחת המצב. ככל שהכוחות הללו חזקים יותר, יהיה קשה להשיג שינוי. אם מאזן הרווחים ישתנה, נשיג את השינוי. כדי לעבור בהצלחה את שלב קבלת ההחלטה עלינו לשאול חמש שאלות: 1. מה אני רוצה שיקרה? 2. מתי אני רוצה שזה יקרה? 3. האם זה בהישג ידי? 4. כיצד אדע שהצלחתי, איך זה יישמע, ייראה או ירגיש? 5. מדוע זה חשוב לי, מה ההצלחה הזו תאפשר לי?

שלב 2 - עצירה ושינוי כיוון: רבים טועים לחשוב שכאשר שינוי מתרחש הכל משתנה מיד - השינוי באדם מתרחש כהרף עין אך הביטוי שלו במציאות הוא הדרגתי, לדוגמא , אין לך זוגיות ואת רוצה ליצור זוגיות, השינוי מתחיל בתוכך, זו טעות לצפות שבן הזוג יופיע למחרת, זהו תהליך בו המציאות מגיבה לשינוי הפנימי שהתחולל בך.ישנן דרכים רבות לביצוע השלב השני. הדרך הטובה ביותר שאני מכיר היא בעבודה עם התת מודע, כלומר עם המערכת שאחראית על ההתנהגויות שלנו. NLP היא מתודולוגיה המאפשרת לנו יצירת קשר עם התת מודע שלנו וביצוע שינויים דרך התקשרות איתו, בשפה שלו. רבים טועים לחשוב שאם השלמנו את השלב השני השלמנו את השינוי ולכן הם חשים אכזבה כשזה לא קורה. אדגים זאת בעזרת משל שאני אוהב להשתמש בו: נניח שיש לנו מכונית שווה, עם מנוע מעולה, ריפודים מגניבים, מערכת סאונד מרשימה ואנחנו נכנסים אליה, ורוצים להגיע מתל אביב לחיפה. אנחנו שוקעים בכסא, מניעים, והנסיעה כייפית וחלקה. לפתע לפנינו שלט: באר שבע - 20 קילומטר. האם ניקח את המכונית למוסך? ברור שלא. המכונית טובה. היא תיקח אותך לאן שתרצה, הבעיה היא בכיוון. אם עצרת את המכונית, ביצעת את שלב אחד. אם הסתובבת 180 מעלות, אתה כבר בשלב השני. וגם אם תתחיל בנסיעה, הנוף מסביב עדיין לא ישתנה. אנחנו עדיין 20 ק"מ מבאר שבע. אבל הכיוון כבר נכון.

שלב 3 - תנועה לכיוון המטרה: להבחין בדברים שכן מתרחשים ולהניח לכל היתר - בתחילה נגיע לקרית גת, ואז לאשדוד, ובהמשך לתל אביב, וככל שננוע צפונה יהיו, למשל, יותר שטחים ירוקים בצידי הדרך. אנחנו עוד לא בחיפה, אבל כבר רואים את השינוי. העובדה שעוד לא הגענו היא לא סיבה לסובב בחזרה את ההגה.

שלב 4 - השגת המטרה והשלמת השינוי: הגענו לחיפה. כמובן שמדובר במטאפורה. חשוב שנדע מה רצינו שיקרה כאשר נשיג את השינוי, כך שנוכל לזהות אותו. אנחנו צריכים לייצר לנו סימנים ברורים, שיבהירו לנו שהגענו. תקבעו לעצמכם דברים ספציפיים שיצביעו על השגת המטרה, אבל בד בבד תזכרו שגם אם עדיין לא הגעתם, השינויים בנוף מעידים שאתם בדרך. מיום ליום יתרבו הסימנים. ובסופו של דבר - ברוכים הבאים לחיפה.

ד"ר יוסי קדמי הוא מחבר הספר "להפוך לאמן בשאלת שאלות"

http://www.yossykedmy.co.il/yossy_kedmy_land_hypno.htm

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יוסי קדמי/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • שינוי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully