וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאס"א מציגה: בלי תרופה, בלי ריטלין

מאמר אורח

19.6.2014 / 16:10

נוירופידבק היא שיטת טיפול שנולדה במעבדות נאס"א. השיטה עוזרת לילדים, הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, להתגבר על זה באמצעות טיפול חוויתי. נצלו את החופש הגדול כדי לטפל בבעיה מהשורש

הפרעות קשב וריכוז הפכו לאחד האתגרים המרכזיים של הורים ומוסדות חינוך, המתמודדים עם ילדים ונערים המאובחנים כבעלי הפרעות שונות. אחד הפתרונות הזמינים והקלים ביותר הוא טיפול תרופתי בצורת כדורים כמו ריטלין או קונצרטה. טיפול כזה משיג לעיתים תוצאה עבור המורה או ההורה, כיוון שהוא מפחית את רמת ההיפראקטיביות של הנער ומשפר את יכולת הריכוז שלו, אבל הוא מטפל בסימפטום ולא בבעיה. יש ילדים שאינם מגיבים לטיפול התרופתי או לחילופין בשל תופעות הלוואי של התרופה נמנע השימוש בה.

לפרטים נוספים על הטיפול

בנוסף, הורים רבים מתקשים להשלים עם התלות בתרופות לאורך שנים. ההורים נאלצים להתמודד מול בית ספר ומערכת חינוך תובענית, הנחושה שלא לקבל לכיתה תלמיד שמדי פעם נתון להתקפי זעם, התפרצויות, וכמובן בעיות קשב וריכוז, המקשים עליו להתמודד עם צורת הלימוד המקובלת. אפשר לטפל בבעיה ללא טיפול תרופתי, בשיטת הנוירופידבק, שכבר הוכיחה את עצמה בעשרות מחקרים ובשנים האחרונות היא זמינה גם בישראל.

מחקרים שנעשו בנושא גילו שאצל אותם ילדים המאובחנים כבעלי הפרעות קשב וריכוז, קיימת תבנית פעילות מוחית שונה. הפעילות החשמלית של המוח (הנמדדת ב EEG ) במרבית המקרים איטית יותר מהנורמה. כיוון שהמוח הוא גמיש, ניתן "ללמד" אותו לשנות את דפוס הפעולה שלו. שיטת הנוירופידבק מלמדת את הילד כיצד לשלוט בפעילות המוחית ולשנות אותה. עם הזמן, נראה שינוי משמעותי בריכוז ובהתנהגות של הילד והוא מסוגל לתפקד בכיתה ובבית ללא תלות בתרופות. החופש הגדול מאפשר להתכונן לשנת הלימודים הבאה. זהו מרווח הזמן הנדרש להתחיל ולראות את השינוי ולאפשר לילד להתחיל את השנה הבאה ללא ריטלין ולפתוח דף חדש מול עצמו, הוריו ומוריו.

איך עובדת שיטת הנוירופידבק?

מלמדים את המוח להתנהג בצורה אחרת. הילד עסוק בפעילות מהנה כמו צפייה בסרט החביב עליו או בתוכנית טלוויזיה. תוך כדי פעילות זו מוקלטת הפעילות המוחית שלו. כל עוד היא מתאימה לנורמה שהגדיר המטפל עבור אותו ילד, הילד יכול ליהנות מהפעילות המהנה. אם יש שינוי בפעילות המוחית שאינו תואם את הדפוס הרצוי ,ישנן הפרעות בצפייה בסרט. הקול מתעמעם או שהמסך קטן, או איכות התמונה תתקלקל. בשלב הזה על הילד לשנות את פעילותו המוחית למשל להגביר את הקשב שלו ולהיות ערני יותר או דווקא להנמיך את הפעילות ולהרגיע אותה.

כאשר הוא מצליח לעמוד במשימה הסרט או חוזר לפעול כראוי. התהליך הזה מלמד את המוח להתנהג באופן שונה הרצוי יותר לילד. מחקרים חשפו 85 אחוזי הצלחה בטיפול הנוירופידבק. אחוזי ההצלחה גדולים מאחוזי ההצלחה של ריטלין. פיתרון שיישאר לאורך זמן וללא תופעות לוואי. זה טיפול משלים, או חלופי לטיפול בריטלין.

ריבי סלע, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות, ייבאה את הטיפול האמריקני ומסבירה: "נסו את הטיפול לפני שאתם מגלגלים את הילד לתרופות. מדובר בטיפול הכרוך בלמידה התנהגותית, יש צורך בסבלנות והתמדה עד להשגת התוצאה הרצויה. הטכנולוגיה הובאה ארצה לפני כשבע שנים כאשר חיפשתי פיתרונות לבן שלי, בעל הפרעות קשב וריכוז. השינוי היה עצום. במרכז שהוקם על ידה מטופלים בהצלחה מאות ילדים ומבוגרים ולימד מאות מטפלים ברחבי הארץ".

בשיתוף ריבי סלע מנהלת מרפאות -Israel BrainGames

לפרטים נוספים על הטיפול

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ריבי סלע/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • ריטלין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully