וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקדמות מס – כמה כדאי לי לשלם?

מאמר אורח

19.6.2014 / 16:29

כל עצמאי עסוק בשאלה הזו. תשלום מס הכנסה לעסקים מתבצע באמצעות מקדמות מס ותשלום שוטף לאורך כל השנה. מה קורה בסוף השנה? האם כדאי לי לשלם יותר מקדמות מס? איך מחשבים זאת בצורה נכונה? רואי החשבון אילן ותומר פרוינד, עם הכללים

כסף סקר. ShutterStock
אילוסטרציה: ShutterStock/ShutterStock

כל עסק מחויב ,לאורך כל השנה, להעביר תשלום למס הכנסה עבור רווחיו השנתיים. איך זה קורה בפועל?

http://www.freundcpa.co.il/' target='_blank'>רו"ח אילן ותומר פרוינד מסבירים: "כל עסק, שהכנסותיו גדולות מסך ההוצאות שלו, מחויב לשלם מס למס הכנסה בעבור רווחיו השנתיים. רווחים שנתיים, כפי שמרמז שמם, מחושבים לסוף כל שנת כספים (1 בינואר עד 31 בדצמבר) ולא קודם לכך, ומדווחים למס הכנסה במהלך השנה העוקבת לה. משמעות הדבר היא כי רק לאחר הכנה והגשה של הדוח השנתי ניתן לחשב את הסכום המדויק אותו חייב העסק לרשויות המס. עם זאת, רשויות המס אינן מעוניינות לחכות מעל לשנה על מנת לקבל את התשלומים המגיעים להן. ולכן, עבור כל עסק מבוצעת הערכה לגבי רווחיו העתידיים. הערכה זו משמשת לקביעת אחוזי מקדמות המס שישולמו לאורך השנה. תשלום מס הכנסה במקדמות מס הינו תשלום חד חודשי או דו חודשי, כאשר התשלום עבור כל שני חודשים יבוצע באמצע החודש העוקב (לדוגמא: תשלום דו חודשי עבור חודשים ינואר- פברואר ישולם עד ל- 15 בחודש מרץ וכן הלאה). כמובן שמדובר בהערכה בלבד, ולמעשה אין כמעט סיכוי שהמס המשולם במהלך השנה באמצעות המקדמות, יהא זהה בדיוק למס המחושב בסוף שנה, כלומר שלאחר הגשת הדוח השנתי יתרת המס תהיה אפס.

למרות שתשלום המקדמות הוא חודשי או דו חודשי, החישוב האמיתי של המס הוא תמיד שנתי!

האחוזים משתנים. קביעת אחוזי תשלום המס עבור כל עסק נעשית ברוב המקרים על פי הרווח השנתי עליו דווח בשנה הקודמת. בשיטה זו, אחוזי המס ששולמו עבור הרווח המדווח בעבר יהיו האחוזים אותם יידרש העסק לשלם במקדמות המס במהלך השנה הנוכחית. במקרים בהם מדובר בשנת הפעילות הראשונה של העסק נקבעים אחוזי המקדמות על פי האחוז המקובל בענף בו פועל העסק. בכל שנה הרווח משתנה, וביצועי העסק משתנים, ולכן חשוב להיות כל הזמן "עם אצבע על הדופק", ולשים לב לשינויים המתרחשים בעסק, העלולים להגדיל או להקטין את הרווח השנתי.

בסוף זה חוזר אליכם - תשלום מוקדם למס הכנסה אינו מעיד על תשלום עודף או מופחת עבור רווחיו השנתיים של בית העסק. חישוב המס המדויק יעשה כאמור לאחר שנסתיימה השנה, בעת הגשת הדוח השנתי, המדווח על רווחי העסק בשנה החולפת. בהתאם לכך, תתבקשו או לשלם תשלום נוסף בגין הפער שחושב או לחילופין לקבל החזר עבור סכומים עודפים אותם שילמתם במהלך השנה, והכול בתוספת ריבית והצמדה למדד. לעומת זאת, אי תשלום של מס בזמן יוביל תמיד להגדלת החוב, בין אם בשל קנסות שיוטלו על בית העסק ובין אם בשל הריבית הצבורה של החוב.

המצב האופטימלי - לאחר הגשת הדוח יווצר החזר שיהיה יחסית נמוך. מדוע? אם לאחר הגשת הדוח, יתברר ששילמתם מעט מדי מס, תאלצו להוסיף למס שתיצטרכו להשלים, גם ריבית והצמדה, כלומר תיאלצו לשלם יותר כסף למס הכנסה, עבור אותו חישוב מס. כמובן שזהו מצב לא רצוי. בהחזר לעומת זאת, במקום לשלם הפרשי ריבית והצמדה, אתם מקבלים אותם. כלומר יוצא שאתם מקבלים יותר כסף מהמס העודף ששילמתם. זהו כמובן מצב טוב, אבל צריך להיזהר: החזרים גדולים מדי עלולים לבטא התנהלות כספית לא נכונה, מפני שהסיבה להחזרים הגדולים היא ששילמתם הרבה יותר מדי מס במהלך השנה, ובכך הכבדתם על עצמכם מבחינת תזרים. במילים אחרות, יהיה לכם הרבה פחות כסף בכל חודש, אם תרצו לקבל החזר מס גבוה.

הכותבים הם רו"ח אילן ותומר פרוינד

  • עוד באותו נושא:
  • מס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully