וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רובין הוד" – אתה בתא מספר 6

מאמר אורח

30.6.2014 / 1:07

השופט רוזן גזר על ראש עיריית ירושלים לשעבר, לופליאנסקי, שש שנות מאסר. זהו עונש חמור מאין כמוהו שהוטל על איש ציבור שהורשע בקבלת שוחד. את גזר הדין יש לבחון מנקודות מבט שונות. זה מה שעושה עבורנו העו"ד הפלילי, אבי אזולאי

פרשת הולילנד: נדחה גזר דינו של לופוליאנסקי. צילום מסך
לופוליאנסקי/צילום מסך

גזר הדין החמור שהטיל השופט רוזן על ראש עיריית ירושלים לשעבר, אורי לופוליאנסקי, עורר הרבה תגובות. כדי להבין טוב יותר את המצב המשפטי, הזעקנו את עו"ד אבי אזולאי המתמחה במשפט פלילי.

את נקודת המבט המשפטית בגזר הדין, האיר בכישרון רב סנגורו של לופליאנסקי שטען "הקריטריון להחמרה בענישה בעבירות שוחד חל על נאשמים שקיבלו שוחד ושלשלו אותו לכיסם,לופליאנסקי לא לקח את כספי השוחד לכיסו, וכפי שבית המשפט העליון לא החמיר עם הרב אלבז שהעביר את כספי השוחד לישיבה, כך אין להחמיר עם לופליאנסקי שהעביר את כספי השוחד לארגון "יד שרה".על פניו נראה כי כנגד גזר הדין החמור ואולי גם על הכרעת הדין יוגש ערעור ובית המשפט העליון יאמר את דברו.

בהיבט הציבורי נראה שהציבור כבר אמר את דברו.די לקרוא את הדיווחים המרכזיים באמצעי התקשורת ולהאזין לשיחות סלון כדי להתרשם שהציבור סבור,שהשופט רוזן החמיר בקיצוניות.הטענה המרכזית הנשמעת מפי הציבור היא כי גם אם המטרה של השופט רוזן הייתה להעביר מסר מרתיע,עדיין הדעת אינה סובלת עונש כה חמור. מפסק הדין נודף ריח רע של התנשאות. בהיבט האנושי יש לציין שלופליאנסקי פעל רבות למען הציבור,כיום הוא חולה מאוד ולשב"ס אין אפשרות לספק את התנאים הרפואיים והסניטריים הדרושים לשם החלמתו. באיזון בין העבירה שביצע,פועלו רב השנים, והמחלה החמורה ממנה סובל,יש להקל בעונשו ואף לשקול עונש מאסר קצר שירוצה בעבודות שירות.

הנימוקים המרכזיים להקלה בעונשו של לופליאנסקי הוגשו לעיל בקצרה. המטרה המרכזית של העמדה המוצגת להלן,היא להתמקד במחלתו של לופליאנסקי ובקשיים שמעוררת. בשים לב לדרך שבה הפרקליטות, מערכת המשפט, ושרות בתי הסוהר מטפלים באסירים חולים ובעיקר באסירים שהם חולים סופניים,יש מקום לדאגה.אסירים הסובלים ממחלות ובעיקר ממחלות סופניות, מאושפזים באגף לכליאת אסירים חולים של השב"ס,אגף זה חשוד כבעייתי,אסירים מספרים על תנאי טיפול קשים שגורמים להחמרת המחלה עד מוות.

לא אחת נקבע על ידי רופאים מומחים שהגישו חוות דעת מטעם אסירים חולים, כי לבית החולים של השב"ס אין את התנאים הרפואיים והסניטרים הדרושים לטיפול בחולים סופניים.כנגד חוות דעת אלה הוגשו חוות דעת של רופאי השב"ס שטענו, כי הכול שפיר במתקני הכליאה של האסירים החולים. כמעט בכל המקרים ובאופן שיטתי בית המשפט מעדיף את חוות הדעת של רופאי השב"ס על פני חוות הדעת של המומחים מטעם האסירים. כתוצאה מהחלטות אלה של בית המשפט יש חולים סופניים שמצבם הבריאותי התדרדר ואפשר לומר שתוחלת החיים שלהם התקצרה.

בגזר הדין של לופליאנסקי,הפרקליטות ובית המשפט הגיבו בקצרה לטענה של מומחית בריאות עולמית שסברה כי הנשפט עלול למות בכלא. הטענה של המומחית מטעמו, מנומקת וכבדת משקל והיו צריכים לבחון אותה בכלים הראויים וברצינות הראויה.נראה שבית המשפט לא נהג כך.להזכירם לופליאנסקי נידון בשלב זה לשש שנות מאסר,ויש לדאוג לכך שהשב"ס יעמיד לרשותו את כל התנאים הרפואיים והסניטרים שיבטיחו לו תוחלת חיים ראויה. אם השב"ס לא יכול להבטיח טיפול ורמת חיים הולמת לחולה, מוטב שישחררו חולים סופניים לאלתר. באיזון בין הערך של חיי אדם לבין ענישת עבריינים והרתעתם הערך של חיי אדם גובר.כך יש לנהוג בכל מקרה של אסיר חולה וכך יש לנהוג גם במקרה של לופליאנסקי."ראו הוזהרתם".

הכותב הוא עו"ד פלילי, אבי אזולאי- http://www.i2a.co.il/#!team/galleryPage

  • עוד באותו נושא:
  • משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully