וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורמט הזכויות הבינלאומי שיגן על האפליקציות מגניבות

מאמר אורח

12.8.2014 / 19:47

כדי להגשים את חלום האפליקציה המוצלחת, היוצאת לסיבוב אקזיט ברחבי העולם, יש צורך להגן עליה מפני העתקות וגניבות. עו"ד יריב קדם, המתמחה בהגנות על אפליקציות, משלב הרעיון ועד לשיווק והמכירה, מסביר מה הדרך הנכונה להגן על האפליקציה שלכם מסביב לגלובוס

מוסך, אפליקציה, מכונית. ShutterStock
צילום אילוסטרציה: Shutterstock/ShutterStock

ישראל כבר הוכיחה את עצמה כמעצמת אפליקציות, ומיטב המוחות המקוריים של הישראלים לא מפסיקים לעבוד כדי לייצר עוד ועוד אפליקציות, שיהיו אטרקטיביות גם בעולם, ויגשימו לבעליהן את חלום האקזיט האולטימטיבי, כשפיסגת השאיפות היא כמובן המודל מעורר הקינאה של ווייז. כדי לעלות על המסלול הנכון של אפליקציה מוצלחת כזו, יש כמובן להגן עליה מבחינה משפטית כבר משלב הרעיון ועד לשלב השיווק והמכירה, באמצעות חוזים והתקשרויות, שבלעדיהם מאמצים רבים יירדו לטימיון.

אחת החזיתות החשובות ביותר לשמירה, על מנת להצליח מבחינה בינלאומית, היא מתן הגנה לזכויות היוצרים של הרעיון. התשובה לשאלה למה חשוב להגן על הרעיון לאפליקציה היא ברורה: לשמור עליה מגניבות והעתקות. אבל עדיין נשארת השאלה - מה הדרך הנכונה לייצר הגנה כזו? עו"ד יריב קדם, שליווה אפליקציות רבות של ישראלים, החל משלב הרעיון, מסביר על החשיבות של שמירה על זכויות היוצרים מבחינה בינלאומית ועל הדרך הנכונה לעשות זאת.

עו"ד קדם: "המטרה של זכויות יוצרים לאפליקציה היא להגן באמצעים משפטיים על הזכויות של היוצר מפני העתקות ברחבי העולם. בראש ובראשונה יש לרשום פטנט, אבל חובה להתגונן גם בעזרת פורמט זכויות יוצרים בינלאומי. מדובר בהגנה על האפליקציה מפני כל סוג של העתקה, שינוי או פיתוח שלה, בעקבותיו מייצר מפר הזכויות מין אפליקציה כביכול חדשה, שהיא נגזרת של הפיתוח המקורי. ללא רישום זכויות היוצרים, יתעורר קושי להוכיח מי בעל האפליקציה המקורית, למי שייכות הזכויות והחל ממתי. הגנה על האפליקציה באמצעות רישום שלה בפורמט זכויות יוצרים בינלאומי, מאפשר להוכיח למי שייכות זכויות היוצרים המקוריות. כמו כן ניתן לעשות שימוש חוזר באישור הזה, כדי לאכוף את זכויות היוצרים הן בבתי המשפט בארץ והן מחוצה לה. מצב זה יוצר גם הרתעה מפני הפרה ושימוש במוניטין".

- ומה המצב המשפטי בנושא זה בישראל?

"נכון להיום, על פי המצב המשפטי בארץ, לא ניתן לקבל תעודה מרשם זכויות יוצרים בישראל על זכויות היוצרים באפליקציה, משום שאין כזה רשם בישראל. אולם פורמט זכויות יוצרים, שהוא נוטריוני, מקבל מעמד משפטי מקביל, בהיותו תעודה ציבורית. בכך ניתן להשיג לגבי זכויות יוצרים את היתרונות המשפטיים הקיימים בדיני הקניין הרוחני האחרים. ניתן יהיה לאכוף את הפורמט הנוטריוני בבית המשפט לצורך קבלת צו מניעה על הפרת זכויות יוצרים, ובנוסף לכך בהליך משפטי קצר, שניתן לבצע אותו בבית משפט, ההגנה על האפליקציה מורחבת גם לשאר העולם".

- אז איך משיגים הגנה בינלאומית כזו?

הדרך הבטוחה ביותר היא בפורמט זכויות יוצרים בינלאומי. בדרך זו הרישום על זכויות האפליקציה על שמכם ניתנת למימוש בתוך ימים אחדים. מכיוון שאין היום בארץ רשם זכויות יוצרים, כשם שיש רשם לפטנטים או סימנים מסחריים, הצורך בפורמט זכויות יוצרים בינלאומי לאפליקציה הוא קריטי. ראוי לציין שישנה דרך נוספת לתיעוד מוסמך של זכויות היוצרים באפליקציה, והיא רישום של הפורמט אצל רשם זכויות היוצרים בספריית הקונגרס בארצות הברית. אלא שלדרך הזו יש שני חסרונות משמעותיים - עלות הרישום גבוהה והזמן עד לקבלת האישור מהרשם ארוך, ויכול להגיע גם לכמה חודשים ולפעמים גם יותר, עד להשלמת התהליך כולו".

יריב קדם, עורך דין מתמחה בנושאי אפליקציות וטכנולוגיות

  • עוד באותו נושא:
  • אפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully