וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכשירי שמיעה מחזירים את אחת מהנאות החיים

מאמר אורח

9.9.2014 / 1:27

נתן אלתרמן כתב על "ערי מסחר חירשות וכואבות", וכך יצר קשר שאינו ניתן להתרה, בין חוסר היכולת לשמוע לבין כאב. אדם שאינו שומע, מכיר בכך שסביבו עולם שלם של תודעה חושית שהוא אינו מסוגל לתפוס. איך מרככים את התחושה?

ילדים לקויי שמיעה. ShutterStock
Shutterstock/ShutterStock

תופעת הירידה בשמיעה

ירידה בשמיעה נובעת ממספר גורמים משתנים, כאשר כל אחד מאיתנו חשוף לתופעה מצערת זו, הן אם בשל גיל מתקדם, הן אם בשל הצטברותם של נזקי רעש סביבתי, והן אם בגלל תאונה, לא עלינו. במיוחד כשמדובר באדם שנולד עם חוש שמיעה תקין שהדרדר או נפגע, מכשירי שמיעה מאפשרים חזרה לשגרת היום יום ושיקום איכות החיים שנפגמה, מתוך מודעות מלאה להבדלים בין שמיעה טובה ללקויה. במקרה זה, התאמתם של מכשירי שמיעה מתאפשרת תוך שיתוף פעולה מלא של המטופל ועל פי קריטריונים מותאמים לו אישית.

תפקוד מלא למרות הליקוי

בקרב אנשים בעלי חוש שמיעה תקין, מדובר באחד החושים הבסיסיים לקליטה של דיבור, ולפיכך הוא החוש המרכזי בתקשורת בין בני אדם וביחסי אנוש בכלל. אנשים פוגשים חברים ומשפחה לבילויים משותפים, הכוללים שיחות, האזנה למוסיקה ושאר פעולות המגייסות את חוש השמיעה ומפיקות ממנו את מרב האמוציות. בקרב אנשים שנולדו עם לקות שמיעה, מאפשרים מכשירי שמיעה השתלבות טובה יותר בחברה, ניהול מערכות יחסים תוך שימוש במדיות התקשורת השונות לשם כך, ללא מגבלות מיוחדות.

בנוסף, אם בעבר חששו לקויי השמיעה מפני לעג בעקבות הרכבתו של המכשיר משום שהיה מסורבל, גדול ומגושם, הרי שכיום הוא ממוזער לגודל מינימאלי, ועם זאת קולט ומגביר קולות באיכות גבוהה מכפי שנקלטו בעבר. השוק מציע כיום מכשיר זעיר במיוחד, המוחדר אל תעלת השמע לפרק זמן של עד ארבעה חודשים. ניתן לכוונן ואף לכבות אותו על ידי שימוש בשלט רחוק.

התאמה לעולם האישי

תהפוכות רבות עברו על עולם מכשירי השמיעה, הן בזכות טכנולוגיות חדישות והן תודות לתובנות תפיסתיות. כך למשל, כיום כבר ברור כי על השמיעה עם מכשירי שמיעה להתבצע באופן טבעי, או במילים אחרות: ללא תחושה של גוף זר בחלל האוזן המשמש כמגבר. ממש כשם שהשמיעה הטבעית אינה מצריכה מאיתנו מאמצים, כך גם על השמיעה באמצעות מכשירי שמיעה חלים אותם חוקים.

כדי לייצר שמיעה כזו ניתן לדגום למכשיר דיגיטאלי את סביבתו המשתנה של לקוי השמיעה, בין אם הוא נמצא ברחוב הומה אדם, באולם תיאטרון או במשרד, להגביר את צלילי הדיבור ולצמצם את רעשי הרקע האופייניים. ככלל, ניתן להתאים מכשירי שמיעה על פי קריטריונים אישיים שונים, החל מסוג הירידה בשמיעה, דרך דרגת חומרתה וכלה בהעדפות טכניות כגון מכשיר דיגיטאלי מול מכשיר אנלוגי.

  • עוד באותו נושא:
  • שמיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully