וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבית נשאר מאחור: מה לעשות עם הבית במקרה של רילוקיישן?

מאמר אורח

16.9.2014 / 15:11

ביצוע רילוקיישן הוא צעד מורכב, שכרוך בסיכונים כלכליים רבים, בייחוד אם מדובר בזוג או במשפחה. פיתו אתכם ועליכם להפקיר את הבית לטובת משרה בחו"ל? הנה כמה טיפים להתמודדות נכונה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

המעביד הציע לכם תפקיד חדש בחוץ לארץ? אתם מתלבטים בנוגע לרכישת תואר אקדמי מתקדם בחו"ל? הכשרתכם המקצועית מחייבת סטאז' במדינה אחרת? אתם מתלבטים אם זה הזמן לנסות את מזלכם ולפתוח בקריירה מעבר לים?
בכל המקרים הללו אתם עומדים בפני רילוקיישן: העברת הבית שלכם ממדינה אחת למדינה אחרת.

ביצוע רילוקיישן הוא צעד מורכב, אומרים בחברת ט.ד.י שילוח בינלאומי, בייחוד אם מדובר בזוג או במשפחה. הוא כרוך גם בסיום של פרק חיים בארץ אחת וגם בהתחלה של פרק חדש בארץ אחרת. הוא נוגע לכל ההיבטים של חייכם – כלכליים, רגשיים, מנהלתיים, משפחתיים. הצעד הזה מחייב לקיחת החלטות רבות ודורש ביצוע של הרבה מאוד סידורים.

ההחלטה שעליכם לקבל בנוגע לבית שבו אתם גרים – אם אתם גם הבעלים שלו – היא אחת מההחלטות הקשות ביותר.
אם אתם הבעלים הגאים של בית או דירה, אחת ההתלבטויות שלכם היא מה לעשות עם הבית שלכם בזמן היעדרותכם. אם אתם נוסעים לכמה שנים, במסגרת רילוקיישן לצורכי עבודה או לימודים ייתכן ולא תרצו שהבית או הדירה יעמדו ריקים. מצד שני, רוב הסיכויים שמדובר במקום שיקר לכם, תרתי משמע. זהו כל רכושכם עלי אדמות, והתכולה שלו, שבה השקעתם את מיטב כספכם, יקרה גם היא ללבכם. אתם חוששים, ובצדק, להשכיר את הבית לאנשים זרים, שיכולים לגרום לנזקים שונים למבנה או לתכולתו.

להשכרת הבית, במקום להשאירו עומד סגור וריק, יש כמה יתרונות:

• יתרון בטיחותי – בית שעומד ריק תקופה ארוכה קורץ יותר לגנבים.
• יתרון כלכלי – שכר הדירה שתקבלו יכול לעזור מאוד בתשלום המשכנתה, או להיצבר בחיסכון.
• יתרון אסתטי – בית סגור צובר אבק ולכלוך גם אם אין בו איש. דייר סביר דואג לניקיון שוטף ויכול גם להתריע אם תחול תקלה כלשהיא בתשתית.

אם אתם חוששים מהשכרה לזרים, נסו תחילה להפיץ את הידיעה בין חברים וקרובי משפחה, מכרים בעבודה, ברשת החברתית שלכם. אם אתם באקדמיה, נסו להגיע למאגר מידע של תלמידי דוקטורט או שבתוניסטים – משפחות של אנשי אקדמיה שמגיעות לארץ לתקופה מוגבלת לצורכי לימודי דוקטורט או שבתון של אחד מבני הזוג ומחפשות פתרון דיור. אם לא מצאתם שוכר במעגלים אלו, פרסמו מודעה ביד2 או אתר דומה. אל תתביישו לערוך "ראיון קבלה" לשוכר פוטנציאלי ולתהות על קנקנו ככל יכולתכם.

נסו להבטיח עצמכם על ידי חתימה על חוזה מפורט. סכמו עם השוכר בדיוק אלו הוצאות חלות עליו (תשלום חשבונות ומסים) ובאלו אתם צריכים לשאת (תיקוני תשתית). בנוסף, מצאו איש קשר מבני משפחתכם, השכנים או המכרים שגר לא רחוק מכם – הוא יוכל להיות בקשר עם השוכר, במקרה שיצוצו בעיות בדירה. סכמו גם שאיש קשר זה יורשה, בתיאום עם השוכר, לבקר מדי פעם בדירה ולראות ששלומה תקין. ייתכן ותרצו להשאיר לאיש קשר זה, או למישהו אחר מהקרובים לכם, ייפוי כוח שיאפשר לו אפילו להשכיר את הדירה במקומכם, אם יתעורר הצורך מסיבה כלשהיא בתקופת היעדרותכם.

לוח הזמנים של ההשכרה יכול לעורר בעיה – ייתכן והשוכר זקוק לדירה לפני המועד בו אתם טסים משום שחוזה השכירות הקודם שלו מסתיים, או כי חשוב לו לעבור דירה לפני שמתחילה שנת הלימודים. אם אתם רוצים ללכת לקראתו משום שאתם מעוניינים שהוא ולא אחר ישכור את דירתכם, חפשו פתרון דיור זמני עבורכם. אולי תוכלו להתאכסן כמה שבועות או ימים אצל בני משפחה או חברים שיש לכם איתם יחסים קרובים וטובים. לפתרון זה יש פוטנציאל סיכון מסוים מבחינת תקינות היחסים, אבל ייתכן והוא יפתור לכם בעיה של לו"ז פינוי הדירה ויעזור לכם גם כלכלית. פתרון אחר הוא שאתם תשכרו דירה לטווח קצר או חדר במלון.

לגבי תכולת הבית קיימים פתרונות שונים. אם יש מישהו שמשלם את הוצאות הרילוקיישן שלכם, פשוט ארזו את תכולת הבית וקחו אתכם כמעט הכול, למעט דברים שבאמת אתם כבר לא צריכים או מכשירי חשמל. לא תצטערו לרגע. אם ההוצאות של המשלוח חלות עליכם, תצטרכו למיין את הרכוש ולהחליט מה לאחסן ואיפה, מה לנסות למכור, ומה למסור כתרומה או לזרוק.

עבור מכירה של ציוד בית משומש מקבלים בדרך כלל מחירים די נמוכים, אז אם הציוד שלכם במצב טוב ואינכם לחוצים להיפטר ממנו בשל מצוקת אחסון, עומדות בפניכם כמה אפשרויות:

א. לשמור על כל רכושכם הקיים, לקחת אתכם רק מה שאתם צריכים ולהשכיר את הדירה כמרוהטת ומאובזרת. פתרון זה מתאים במיוחד אם יש לכם היכרות מסוימת עם השוכר או ערובה לאמינותו.

שקלו אם להשאיר במקומם ספרים, דיסקים, קישוטים וחפצי אמנות, בין אם הם בעלי ערך רגשי או בעלי ערך כספי – הם עלולים להיפגע משימוש לא מתאים. בגדים ומצעים שאינכם לוקחים תצטרכו לפנות מהארונות. כלי מטבח תוכלו להשאיר לשימוש השוכר או לפנות. אם הדירה גדולה מספיק, או אם השוכר יכול להסתדר גם בלי אחד החדרים, אפשר לנעול בחדר אחד חפצים אישיים (אך לא רצוי חפצי ערך). מובן שעבור השכרת דירה מרוהטת תוכלו לדרוש שכר דירה גבוה יותר.

ב. אם הדבר אפשרי, לאחסן את כל הדרוש בחדר בדירת ההורים או קרובים/חברים אחרים. פתרון כזה עשוי לדרוש מיון נמרץ יותר של הרכוש ואינו מתאים לתכולת בית שלמה הכוללת גם רהיטים גדולים.

ג.חלקו את רכושכם בין קרובי משפחה וחברים – אחסנו קצת אצל אנשים שונים ולא הכול במקום אחד. אל תסמכו על הזיכרון, לא שלכם ולא של האחרים. נהלו רישום מדויק איזה ציוד נמסר למי. בצורה זו לא תאבדו דבר, אבל קחו בחשבון שחלק מהציוד עשוי לחזור אליכם במצב שונה במקצת מהמצב בו מסרתם אותו. היו סלחנים ואל תקלקלו יחסים עם הקרובים לכם בגלל חפצים שלא נשמרו היטב.

ד. אחסון כל תכולת הבית במחסן המיועד לאחסון לטווח ארוך. זהו פתרון שעלותו גבוהה, אך יש לשקול כל מקרה לגופו.

ישנם עוד מספר ענייני בירוקרטיה הקשורים לבית שיש לקחת בחשבון:

משכנתא – אם יש לכם תשלומי משכנתא על הבית, דברו עם הבנק. אולי ניתן לשנות את תנאי המשכנתא בתקופת היעדרותכם – להגדיל או לצמצם תשלומים, להגדיל או להקטין פרישת תשלומים, הכול בהתאם לתנאי המשכנתא שלכם. ייתכן שתצטרכו להוכיח לבנק אלו אמצעים עומדים לרשותכם לעמוד בתשלומי המשכנתא בתקופת הרילוקיישן – שכר דירה חודשי שייכנס, כספי חסכונות וכדומה.

חשבונות – תנו הוראות קבע ובדקו שאין לכם חובות לשום גוף. הודיעו לכל הגופים הגובים מכם תשלומים על עזיבתכם ועל כניסה של דייר חדש, אם יש: העירייה, תאגיד המים, חברת החשמל, ספקי תקשורת – טלפון נייד, טלפון נייח, אינטרנט. החליטו על כתובת חלופית אליה ניתן להפנות את הדואר שלכם בהיעדרכם (הורים, אחים, חברים). הודיעו לדואר ישראל, לחברת כרטיסי האשראי, לבנק, לבנק למשכנתאות, לקופת חולים ולביטוחים השונים על הכתובת החלופית.
אם הדירה תעמוד ריקה, ייתכן ומגיע לכם פטור מתשלומי ארנונה. בררו זאת עם העירייה. ייתכן ותרצו לנתק אותה מהחשמל ומהמים, וודאי שיש לנתק את קו הטלפון ואת האינטרנט.

זו הרגשה קצת מוזרה לסגור בית, להישאר בלי מפתחות, לחתום פרק חיים, אבל בה בעת אתם עומדים לפתחה של התחלה חדשה, שתביא איתה חוויות חיים והתנסויות מרגשות ומספקות. שיהיה בהצלחה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully