וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התלונה שתציל אותך מרצח

מאמר אורח

16.9.2014 / 15:25

קללות, השפלות, איומים ומכות של בעלים לנשותיהם הן רק הקדמה לרצח שיבוא אחריהן. רחל נפשי, מעמותת "ילדותי השניה" - כלת פרס הנשיא למתנדב - קוראת לנשים להתלונן כבר בתחילת התהליך, על מנת להציל את חייהן בהמשך

אילוסטרציה. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
אילוסטרציה/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

בעשור האחרון נרצחו בישראל 186 נשים בתוך המשפחה. ב-2013 נרצחו 19. בדיוק כמו ב-2012. עד כה עומד המספר השנה, 2014, על שמונה. המשותף לכל הנרצחות בידי בעליהן - תמיד קדמו לכך השפלות, קללות, מכות, איומים ואז הגיע הרצח. בישראל ידוע היום על כ-200 אלף נשים מוכות וכ-600 אלף ילדים העדים למכות, ושחלקם גם חטפו מכות בעצמם. המספרים מתייחסים רק למקרים הידועים למשטרה ולשירותי הרווחה. שאר המקרים לא ידועים לרשויות, אבל ברור שהם שם. המודעות לרעה החולה הזו כבר קיימת.

שירותי הרווחה עושים כמיטב יכולתם 24 שעות ביממה. גם במשטרת ישראל כבר מקדישים לנושא את תשומת לב הראויה. ועדיין אנחנו עדים למחלה החברתית הזו ביותר מדי בתים בישראל. רחל נפשי, יו"ר עמותת "ילדותי השניה", התומכת מזה שנים רבות בשני מקלטים לנשים מוכות וילדיהן בצפון, יודעת להצביע בדיוק על החוליה החלשה בשרשרת - רגע התלונה.

"אף רוצח לא הגיע לרגע הזה לפני שקודם לכן הוא קילל, השפיל והיכה", אומרת רחל, "ולכן כדי להימנע מלהגיע לאותו רגע קטלני, יש להתחיל ולפעול כבר בהתחלה. ביום בו אישה עוברת מול בעלה סדרה של קללות, השפלות ואיומים, זה הרגע להתלונן במשטרה. כי השלב הבא יהיה מכות וגם הן יילכו ויחמירו. בהתחלה הרמת יד לסטירה, ואחריה יבואו בעיטות לבטן ומהלומות בראש. ההמשך ידוע. פניה למשטרה כבר בהתחלה תביא מיד למעצר של הבעל ל-72 שעות. על אחת כמה וכמה אם יש על גופה של המתלוננת סימני אלימות. לאחר 72 שעות הוא יובא בפני שופט או כל סמכות אחרת שביכולתה להוציא נגדו צו הרחקה, לתקופה התואמת את חומרת המעשים. המסר שלי לנשים הוא - די באיומים כדי להגיש תלונה, אל תחכי למכות, כי הן יבואו. אל תחשבי שאת חלשה מדי מול הבעל המכה. כי מדובר באיש חלש, עלוב נפש וחסר ביטחון. חוזקו הפיזי מול אישה או ילד חסרי אונים רק מעידים על כך. את חזקה פי כמה ממנו וגם החוק והרשויות לצידך".

- ואם הגבר מביע חרטה ומבקש סליחה?

"התופעה מוכרת ואם הוא לא עבר לפני כן טיפול גמילה מהמחלה, אין סיכוי לשיקום היחסים. יקח מעט מאוד זמן עד שהאשה תופיע מחדש במקלט לנשים מוכות, עם חתכים, כוויות, פנסים בעיניים ולפעמים גם בהריון. סליחה לא תפתור את הבעיה. על הנשים להבין שהגברים הללו פחדנים, שהמשטרה תהיה בעקבותיהם ותשלוף אותם גם ממקום העבודה שלהם. ככל שהתלונה תהיה מוקדמת, כך את מצילה את עצמך מגורל שהולך ומידרדר, ומדרך ללא מוצא. גבר מכה זו מחלה, שבה החברה הישראלית חולה. וללא טיפול המחלה מחמירה ומי שמת ממנה זו את, ולא הוא. יש תכניות לגמילה לגברים מכים. זו לא קייטנה. וגם אם הוא מביע חרטה, קונה מתנות, שולח שליחים ומתחנן, אסור לחזור אליו מבלי שעבר טיפול".

- ומתי המקלט לנשים מוכות נכנס לתמונה?

כאשר המשטרה בשיתוף עם שירותי הרווחה מחליטים שהמקרה קשה. המקלטים הללו פתוחים לקלוט נשים 24 שעות וכשמם כן הם - מקלטים זמניים, עד להתאוששות ובניה של חיים חדשים".

- מה המסלול שעוברת אשה כזו מהרגע בו התייצבה במקלט?

"נשים כאלה מגיעות כשהן מפוחדות, נתונות להתקפי חרדה, חסרות ביטחון ולפעמים גם עם ילדים. המפגש עם הנשים האחרות ועם הצוותים המטפלים הופך את המקלט למעין קהילה, שחבריה תומכים זה בזה. הילדים משובצים לבתי ספר ובשנה שעברה גם הקמנו באחד המקלטים גן בעזרת תרומות מהעמותה. בהמשך האישה משוכנת בדירת מעבר של שירותי הרווחה, מקבלת עבודה, הילדים מסודרים במוסדות חינוך במקום, עד לשיקום בו היא עומדת על רגליה, מאמינה בעצמה ובכוחה ויכולה לפתוח פרק חדש בחייה".

- ומה הקשר של עמותת "ילדותי השניה" למעונות הללו?

"העמותה תומכת בפעילויות של המקלטים, ובכספי התרומות מתאפשרים קניית בגדים, ציוד לבית ספר לילדים, בילויים ויציאות משותפות והיכולת לייצר מעט יותר רווחה בחייהן של האמהות והילדים. העמותה בנויה על מתנדבים בלבד ואיש לא מקבל בה שכר. להיפך, חברי העמותה תורמים מכספם, זמנם ומרצם, ללא תמורה. מדובר במנכ"לים, מנהלי בתי חולים, אנשי עסקים, כולם אנשים מכובדים בעלי מודעות לקהילה. ב-25 בנובמבר יהיה יום המודעות לאלימות, כחלק מחודש מודעות בינלאומי ואנחנו מארגנים ערב מיוחד, עם הופעות, ארוחת ערב, והתרמה לפרוייקטים המשותפים לנו ולמקלטים. בשנה שעברה הקמנו בתרומות גן ילדים באחד המעונות. כל השנה אנחנו משקיעים בעזרה למעונות ונמצאים בקשר עם שירותי הרווחה והנשים".

רחל נפשי-גורביץ היא כלת פרס הנשיא למתנדב משנת 2012. היא מוכרת בצפון כמי שמשקיעה את כל כולה בתמיכה בנשים המוכות, כשמטרתה מצד אחד היא לעזור לנשים להשתקם ולפתוח בחיים חדשים, ומצד שני לעורר בחברה מודעות לבעיה, על מנת למנוע הידרדרות למצבים של איומים ומכות שמסתיימים ברצח.

"אל תשמרו בבטן את מה שקורה לכן", היא מסיימת במסר החשוב שלה, "שתפו את החברים והמשפחה אם עברתן בבית חוויה אלימה ומשפילה. תקבלו עידוד, תמיכה ובסופו של דבר גם אומץ ללכת למשטרה ולהתלונן. אתן החזקות, הוא החלש. אל תיכנעו לאלימות. תנצחו אותה".

לדף הפייסבוק של העמותה

  • עוד באותו נושא:
  • אישה מוכה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully