וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תמשכו משקיע פוטנציאלי לחברה שלכם

מאמר אורח

28.9.2014 / 15:32

שמרו על שקיפות, היו נאמנים למציאות, זכרו את האינטרס של המשקיע ושתפו אותו בקבלת ההחלטות. עו"ד משה כאהן עם כל הטיפים הנדרשים מול המשקיע העתידי

פגישה של אנשי עסקים. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

היו שקופים והציגו בפני המשקיע הפוטנציאלי את כל העובדות והנתונים לרבות לגבי המתחרים. זכרו שזכותו לבקש להיות שותף בקבלת ההחלטות. דילול האחזקות שלכם בחברה הוא חלק מהתהליך, והשורה התחתונה היא מה יהיה שווי האחזקות שלכם לאחר כניסתו של המשקיע, ולא רק מהו אחוז האחזקות. התכוננו היטב לבדיקת הנאותות של החברה שלכם ע"י המשקיע.

משקיע אשר פנה אל החברה שלכם והביע עניין באפשרות להשקיע, עשה זאת קרוב לוודאי לאחר שיקול דעת וכעת הוא מעוניין באינפורמציה נוספת. המשקיע הפוטנציאלי בחן כבר בוודאי הצעות רבות מחברות כאלו ואחרות, ראה מצגות, התרשם מנתונים ורק מיעוט מההצעות שזרמו אליו זכו להתייחסות. למעשה, עברתם את שלב המיון הראשוני שלו וכעת עליכם לעניין את המשקיע ולהראות לו שהחברה שלכם אטרקטיבית עבורו. אתם יודעים שגם משקיע שמביע עניין ראשוני, עלול להגיע להחלטה שהוא אינו מעוניין בהמשך המו"מ ובהשקעה.

ברור מאליו שהתחום בו אתם עוסקים והמוצר או השירות אותו אתם מספקים, כבר ידוע למשקיע, וכמו כן הוא מודע להישגיה והצלחותיה של החברה שלכם. אלה הם תנאי סף לכל משקיע. יחד עם זאת, עדיין ניצב בפניכם האתגר כיצד לגרום למשקיע פוטנציאלי שכבר הביע עניין במיזם שלכם, להיכנס למו"מ אמיתי, בסיומו יהפוך למשקיע בחברה שלכם. עו"ד משה כאהן, המתמחה בתחומי המשפט העסקי והמסחרי, עם סידרת עצות של עשה ואל תעשה, מול משקיע שכבר הביע עניין בחברה שלכם.

- עליכם לנהוג מול המשקיע בשקיפות מקסימלית: שחקו מול המשקיע שלכם בקלפים פתוחים ואל תמנעו מלספק לו מידע על המתחרים. אל תחששו לחשוף בפניו את כל העובדות הקשורות לחברה שלכם. ממילא דברים ייחשפו בפני המשקיע לכשיבצע בדיקת נאותות. אם יגלה שהוסתר מפניו מידע, סביר להניח שייסוג מההשקעה. אם המידע הזה יתגלה לו לאחר שכבר בוצעה ההשקעה, תהיו חשופים לתביעה.

- היו נאמנים למציאות: משקיעים מייחסים משקל רב לתכנית העסקית שלכם. על פי רוב, הם מבססים עליה את הציפיות שלהם לרווח מההשקעה. עליכם להקפיד שהנתונים והעובדות עליהם מבוססת התכנית העסקית הם ריאליים.

- זכרו את האינטרס של המשקיע: האינטרס של המשקיע היא לקבל תשואה נאה על השקעתו. זו הציפייה שלו וזהו השיקול העיקרי והחשוב בעיניו. הצלחות והישגים אחרים של החברה ומוצריה הם בעלי חשיבות משנית עבורו. לפיכך, עליכם להציג כבר בשלב מוקדם של המשא-ומתן את התרחישים בהם יוכל המשקיע לממש בעתיד את השקעתו, תוך תשואה מקסימלית.

- שיתוף בתהליך קבלת ההחלטות: עליכם לקחת בחשבון שהמשקיע ירצה להיות שותף בתהליך קבלת ההחלטות מהותיות בחברה בה הוא מושקע. זו זכותו. החשש שלכם מאובדן האוטונומיה שלכם הוא מובן, אבל זכותו של מי שמשקיע את מייטב כספו אצלכם להיות שותף להחלטות המשפיעות על השקעתו. ישנם כמובן מקרים שהמשקיע החדש הוא מנוסה, יש לו קשרים ויכולות והוא אף יוכל לקדם את החברה ועסקיה.

- מדיניות החברה כלפי עובדיה: טבעי הדבר שמשקיעים יביעו עניין בעובדי החברה וביחס אליהם, כיוון שהעובדים הם מהנכסים החשובים באירגון. המשקיע ירצה לדעת הכל על עובדי המפתח וכן על מעמדם ותנאי השכר של שאר העובדים. הציגו בפניו את כל הנתונים ביחס לעובדים, את ההסכמים עמם ואת ההבטחות, בכתב ובעל פה, שניתנו להם. כמובן שעליכם להקפיד על קיום הסכמים וכל הוראות הדין מול העובדים.

- הזכות לקבלת מידע: זכותו של המשקיע לקבל מידע שוטף על התנהלות החברה היא מובנת מאליה ובסיסית. אין להיכנס לדיונים וחילוקי דעות בכל הקשור לרצונו של המשקיע לקבל דו"חות תקופתיים ומידע שוטף, לאחר כניסתו לחברה.

- דילול אחזקותיכם בחברה: כלל חשוב בעסקים הוא שעדיף להיות בעלים של אחזקות בשיעור נמוך בחברה בעלת ערך גבוה, מאשר להיפך. לכן, לפני שאתם נכנסים למבוי סתום העלול להכשיל את ההשקעה, בוויכוח על היקף האחזקות שינתנו למשקיע, הביאו בחשבון שדילול יהיה מוצדק אם ערך החברה שלכם יעלה. השורה התחתונה צריכה להיות לא רק מה יהיה אחוז האחזקות שלכם בחברה לאחר כניסת המשקיע, אלא בעיקר מה יהיה שווי האחזקות האלה.

- הימנעו מסכסוכים משפטיים: משקיעים מעדיפים להיכנס לחברות "נקיות" מסכסוכים משפטיים. לפיכך, בנושא זה ראוי להיות חכם ולא תמיד צודק. עדיף לפתור סכסוכים משפטיים פוטנציאליים באמצעות גישור ולסיים מחלוקות משפטיות בעודן באיבן. כמובן שלא מדובר בהמלצה להיכנע ל"סחטנויות משפטיות". אם החברה מצויה כבר בהליך משפטי, או שהיא "מאוימת" בכניסה להליך כזה, דאגו לקבל חוות דעת משפטית מידיו של עורך דין המתמחה בנושא, אודות מצבה המשפטי וסיכוייה בהליך, כדי שניתן יהיה להציגו בפני המשקיעים.

- היערכו היטב לבדיקת הנאותות: לתוצאות בדיקת הנאותות תהיה השלכה ישירה על החלטת המשקיע האם להשקיע במיזם שלכם או לא. עליכם לוודאי כי הדיווחים עליכם אצל הרשויות תקינים ומעודכנים, שכל הרישומים הפנימיים של החברה מתנהלים על פי דין, ושכל ההסכמים והחוזים עליהם חתומה החברה יהיו זמינים, על מנת שניתן יהיה להציגם בפניו בכל עת.

טפלו בכל הרשיונות של החברה, והקפידו למלא אחר התנאים שלהם. הקפידו לנהל את החברה על פי כל דין. בצעו מדי פעם לעצמכם בדיקת נאותות עצמית, כדי לוודא שתוצאות הבדיקה של המשקיע העתידי יהיו מוצלחות.

עו"ד משה כאהן מתמחה בתחומי המשפט העסקי ובליטיגציה. הוא מוסמך לעריכת דין בישראל ובארה"ב ובעל משרד עורכי דין בתל אביב.

לאתר של משרד עו"ד משה כאהן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד משה כאהן/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • עסקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully