וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפשר ללא ריטלין

מאמר אורח

12.11.2014 / 23:22

יואב חווה ילדות קשה של זעם ואובחן כהיפראקטיבי עם לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז. לאחר התנסות קצרה בריטלין, החליט אביו להפסיק את השימוש בתרופות ולנסות שיטה חדשנית. התוצאה: יואב הפך לתלמיד מצטיין ואהוב על חבריו. "הוא נולד מחדש", מספרים הוריו

ילד משועמם משחק עם עיפרון. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

יואב יחגוג בקרוב בר מצווה ויעשה הרבה נחת להוריו. הוא נחשב בבית ספרו לתלמיד בעל יכולות יוצאות דופן. החלום הוורוד של הורים. אבל עד לפני כמה שנים, החלום הזה עוד היה סיוט. בגיל שש, במפגש הראשון שלו עם בית הספר, יואב היה נתון להתפרצויות זעם אלימות. בכל פעם שנדרש לבצע מטלה הוא היה נכנס לחץ, מתעצבן והופך לאלים ואגרסיבי. לא אחת הוא גם חלק באזני הסובבים אותו את מחשבותיו האובדניות.

לקראת גיל עשר הוא אובחן כבעל בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות ולקויות למידה. הוריו שוכנעו לתת לו תרופות ובבית הספר הוא שובץ לכיתה טיפולית. יואב התנגד למסגרת שנקבעה לו, הטיפול התרופתי - ריטלין, גרר אחריו תופעות לוואי קשות ואביו החליט לשים סוף לשימוש בתרופות. מצבו של יואב הידרדר והוריו סיפרו כי הוא החל לתת ביטוי למחשבות אובדניות, כמו "יותר טוב שאמות מאשר שאלך לבית הספר".

למידע אודות הטיפול לחץ כאן

לפני כשנתיים האב גילה שבמעבדות החלל נאס"א בארה"ב פיתחו שיטה חדשנית לטיפול בבעיה. יואב והוריו הגיעו למרפאת BrainGames, על מנת להתנסות בטיפול החדשני שאותו הביאה ארצה ריבי סלע. האבחנה הראשונית שנעשתה ליואב בשיטת ה"נוירו-פידבק" קבעה שמדובר בילד שהפוטנציאל שלו גדול, אך נפגם כתוצאה מבעיית ריכוז והיפראקטיביות. סלע העריכה שיידרשו כחמישים טיפולים ופגישות עד להשגת תוצאות והמשפחה הסכימה.

יואב הגיע הביתה אחרי הטיפול ה-27 ונראה היה שהוא נולד מחדש. לדברי הוריו: "זו הייתה תחושה שירד לו האסימון. מצבי הרוח שלו השתפרו. הביצועים בבית הספר הפכו להיות מרשימים וגם מבחינה חברתית חל שיפור דרמטי וחברים הקיפו אותו באהבה. התפרצויות הזעם והצרחות הפכו להיסטוריה, יואב החל להצליח במבחנים ובמקביל הלך בטחונו העצמי והתחזק. הילד שלנו נולד מחדש. אי אפשר להשוות בין הילד שהחל בטיפולים, לבין מי שאנחנו רואים עכשיו".

ריבי סלע מספרת על הטיפול: "במהלך הטיפול היה על יואב לצפות בסרטי וידאו, כאשר אלקטרודות מוצמדות לראשו ומודדות את דפוס הפעילות החשמלית של גלי המוח. כל עוד המוח עובד בהתאם לדפוס פעילות רצוי, הסרט על המסך נקי וברור. כאשר דפוס הפעילות משתנה והופך ללא תקין, תמונת הסרט הופכת קטנה ופחות ברורה וקשה לצפות בו. כשהאלקטרודות מזהות בעיה, נערך תיקון ביכולת הריכוז ובגלי המוח והצפייה בסרט חוזרת לתקנה. שיטה זו מרתקת את המטופלים והמוח לומד את תבנית הפעילות המרוכזת. לאחר כמה טיפולים המוח מאמץ את ההתנהגות התקינה. מרגע זה ניתן לוותר על השימוש בריטלין.

מחקרים מראים על הצלחה של עד כ-85 אחוז בשיטת הנוירופידבק. אחוז שגבוה יותר מההצלחה המיוחסת לריטלין. יותר מכך, כשכבר מגיעים להצלחה, היא נשמרת לאורך זמן. הנוירופידבק יכול להיות גם כטיפול משלים לטיפול תרופתי, ואין לו תופעות לוואי. בכל מקרה, מומלץ להתנסות בטיפול כזה לפני שבוחרים במסלול התרופתי. מכיוון שמדובר בטיפול הכרוך במספר רב של מפגשים, והוא מצריך למידה ואימוץ של התנהגות חדשה, יש צורך בסבלנות, לעיתים אפילו ב-15 מפגשים עד לתוצאות.

שיטה הנוירופידבק שימשה במקור לתרגולים של נאס"א, שנועדו להגביר את רמות הריכוז של הטייסים. לארץ הביאה את הטכנולוגיה של נאס"א ריבי סלע, דוקטורנטית במדעי ההתנהגות, שלמדה את השיטה והשתלמה בה באירופה ובארצות-הברית. סלע כבר טיפלה במאות ילדים בישראל, במרפאה שבאיירפורט סיטי, ליד נתב"ג, ולזכותה אחוזי הצלחה גבוהים.

  • עוד באותו נושא:
  • ריטלין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully