וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפוי כוח נוטריוני - תנאי הכרחי לביצוע עסקאות

מאמר אורח

17.11.2014 / 12:55

ההבדל בין יפוי כוח רגיל לבין נוטריוני, הוא ההבדל בין עסקה מוצלחת המגיעה לסיום, לבין כזו המתעכבת לחינם, מול בנקים או משרדי מרשם המקרקעין. עו"ד רונן ליבוביץ על חשיבותו של יפוי הכוח הנוטריוני, מי יכול לתת אותו ובאלו תנאים?

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

יפוי כוח הוא אותה פעולה בה אדם מעניק לאדם אחר - או לגוף כמו בנק או חברה - זכות חוקית לנהל בשמו את ענייניו. יפוי הכוח יכול להיות תקף רק לתחום מסויים (ספציפי) , כמו ניהול כספים, או בלתי מוגבל (כללי), הכל בהתאם לצרכיו של מייפה הכוח. יפוי כח יכול גם להיות מוגבל בזמן.

יפוי כוח נוטריוני, לעומת זאת, נועד בעיקר לצרכי ניהול ענייניו הכלליים של מייפה הכוח, או במקרה של עסקאות מקרקעין והפעולות הכרוכות במימון העסקאות, כגון לקיחת משכנתא, או מכירה וקניה של נכסי דלא-ניידי. הסיבות להענקת יפוי כוח כללי יכולות להיות רבות ומגוונות, החל מחוסר יכולת פיזית ובריאותית של מיפה הכוח לנהל את ענייניו בעצמו (ובלבד שמייפה הכוח מסוגל להבין את משמעות חתימתו על יפוי הכח) ועד למצב בו אדם מפקיד את ניהול עסקיו וענייניו הכספיים בידי איש אמונו, בין שהוא נמצא בחו"ל ובין שאין ברצונו לנהל עוד את ענייניו בעצמו.

עו"ד רונן ליבוביץ', המשמש אף נוטריון, מסביר את ההבדל בין יפוי כוח רגיל לבין נוטריוני ומדגיש את החשיבות של יפוי הכוח הנוטריוני, הנותן תוקף לביצוע עסקאות כלכליות בעלות ערך רב, בשמו של מיפה הכוח. "יפוי כוח נוטריוני הוא בעל תוקף רק כאשר הוא חתום בידי עורך דין שהוא גם נוטריון", מבהיר ליבוביץ', "נוטריון הוא עורך דין בעל ותק של עשר שנים לפחות בעריכת דין, אשר עבר השתלמות המעניקה לו את האפשרות לאשר בחתימתו את מסמכי יפוי הכוח.

כמו כן עליו להיות בעל עבר נקי, וללא הרשעות פליליות. בין הסיטואציות העיקריות בהן נתקלים בצורך במתן יפוי כוח הינן עסקאות נדל"ן ולקיחת משכנתאות, כאשר חתימה על יפוי כוח כזה נדרשת מהלווים והיא אחת מהדרישות של הבנקים כתנאי לביצוע הלוואת המשכנתא. יפוי הכוח נדרש גם בין היתר ע"י יזמים או קבלנים על מנת לרשום עיסקאות נדל"ן במשרדי רשם המקרקעין (טאבו). " ללא יפוי כוח נוטריוני, היזם או הקבלן יגלה שהשלמת העסקה עלולה להתעכב והתוצאות יכולות להיות, בין השאר, הפסד כספי גדול, המלווה גם בעגמת נפש לכל המעורבים".

- מה התנאים בהם ניתן לתת יפוי כוח לצד שלישי?

"בעיקרון, ישנם שני מצבים עיקריים בהם מוענק יפוי כוח לצד שלישי - הראשון, כשאדם המתיר למישהו לנהל את עסקיו, בין שאין ברצונו לעשות זאת בעצמו ובין שהוא בחו"ל ומפקיד את ניהול העסקים בידי צד שלישי. והשני, כאשר מסיבות בריאותיות אין ביכולתו של אדם לנהל את ענייניו הכספיים. במקרה שמייפה הכח מאושפז או מצבו הרפואי אינו שפיר , על מיופה הכוח יהיה להמציא בפני הנוטריון תעודה רפואית החתומה בידי רופא, באותו יום בו ניתן האישור הנוטריוני, המציינת את מחלתו של האדם לרבות אישור הרופא כי האדם כשיר לביצוע הפעולה בפני הנוטריון. על הנוטריון לוודא שיפוי הכוח ניתן מרצונו החופשי של האדם , לאחר שהבין את משמעות האמור ביפוי הכח, ולאחר שזיהה את מייפה הכח - ורק אז יחתום על יפוי הכוח הנוטריוני".

יפוי הכוח הנוטריוני מהווה גם ראיה משפטית לכל דבר. בתי המשפט נוטים לייחס חשיבות וליתן אמון במסמכים אשר עברו את הסינון וקיבלו את אישורו של הנוטריון, , ולפיכך יש ליפוי כוח נוטריוני כמו כם לאישורים נוטריוניים אחרים חשיבות רבה במקרים של הליך משפטי. חשוב לציין שיפוי כוח נוטריוני נותן תוקף לפעולות רבות שמיפה הכוח נוקט בהן., יפוי כוח נוטריוני הוא בעל תוקף רחב ומעיד על יכולתו של בעל יפוי הכוח לבצע פעולות רבות בשמו של מיפה הכוח, ועל כן נדרש אישורו של הנוטריון ליפוי הכוח.

- ומה ההבדל בין מיופה כוח כזה לבין אפוטרופוס?

"מיופה כוח מקבל תוקף לפעילותו מאותו אדם שהעניק לו אותו, בצירוף חתימה של עו"ד נוטריון, כאשר מייפה הכוח מסוגל להביע את רצונו ומבין את משמעות חתימתו על יפוי הכוח. אפוטרופוס מתמנה לרוב במקרים בו האדם אינו מסוגל לדאוג לענינייו ומצבו הנפשי / רפואי אינו מאפשר לו לתת יפוי כוח, כאשר המינוי מבוצע על ידי בית משפט וסמכויותיו כפופות לפסיקת בית המשפט. אני ממליץ לכל מי שזקוק ליתן ו/או לקבל יפוי כוח לוודא לשם איזה צורך נדרש יפוי הכוח ובמידת הצורך ליתן לו תוקף נוטריוני, על מנת למנוע עיכובים, הפסדי כספים ועגמת נפש מיותרת לכל הצדדים".

  • עוד באותו נושא:
  • יפוי כוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully