וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: כך תוודאו שאתם לא גונבים מהמעסיק ללא כוונה

עו"ד ארז טובי, מאמר אורח

2.12.2014 / 11:51

כששומעים בתקשורת על מקרים של גניבה ממעסיק, אתם בוודאי חושבים לעצמכם איך אדם יכול להעלות בדעתו לרמות או לגנוב רכוש מהמעסיק שלו, הדואג לפרנסתו ולתנאיו הסוציאליים. עם זאת, עובדים רבים עלולים לבצע עבירות שונות הנכללות בהגדרה של גניבה אפילו מבלי לשים לב לכך

דולרים ויורו. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כשמדברים על גניבה המבוצעת בידי עובד, הכוונה היא לא רק לנכסים מוחשיים כמו חפצים או ציוד אלא גם על נכסים מופשטים שאינם מוחשיים, כמו 'זמן עבודה'. בישראל, החוק, כפי שנפרט בהמשך, קובע ענישה מחמירה בנסיבות לפיהן מתבצעת גניבה בידי עובד מהמעסיק - זאת מכיוון שבמקרים אלו העובד מנצל לרעה את יחסי האמון ומבצע את הגניבה - כלומר, עושה שימוש ציני בסמכויות שניתנו לו על ידי המעסיק. העבירה מדגישה את מבצע העבירה ואת זיקתו למקום העבודה בנסיבות ביצוע העבירה ואת 'זהות' החפץ שנגנב.

פעולות יומיומיות שנחשבות כגניבה בידי עובד

• דיווח כוזב על שעות עבודה (שעון נוכחות) - דיווח כוזב בנוגע לשעות עבודה נוספות, הוצאות אשל, נסיעות, הוצאות דלק ועוד.
• חפצים ומוצרים השייכים למקום העבודה - שימוש בחפצים אלו לצרכים פרטיים, בניגוד לשימוש בהם לתועלת ולטובת המעסיק.
• שיחות טלפון על חשבון המעסיק אשר נועדו לרווחת העובד - שיחות לחו"ל, שיחות עבור שירותים מקוונים הכרוכים בעלויות גבוהות ועוד.
• שימוש ברכב העבודה - מדובר בשימוש ללא היתר בעבור צרכיו הפרטיים של העובד.

בתוך כך, גניבה בידי עובד יכולה שתתקיים בידי עובד שהוא שכיר בחברה ומחזיק במניות בה (מניות מיעוט או רוב). כמו כן, כפי שכל עורך דין פלילי יוכל לומר לכם, איסור הגניבה משתרע אף מעבר לחפצים מוחשיים – זכויות יוצרים, מניות, שירותים ועוד. גניבה בידי עובד עשויה להתקיים אף בנסיבות לפיהן החפץ הגנוב היה בחזקתו של 'מורשה' בחברה או בתאגיד, גם אם המורשה אינו בעליו החוקיים ובלבד שהיה מורשה להחזיק בחפץ שנגנב, כדין. חשוב לציין כי ככל שערכו של ה'חפץ' הנגנב גבוה, תיחשב הגניבה לחמורה והתייחסות בית המשפט אליה תהיה בהתאם בהיבט ביצוע עבירה בנסיבות מחמירות וכפועל יוצא – החמרה בענישת המורשע בעבירה.

מה הענישה על גניבה מהמעסיק?

רכיבי ענישה הם מאסר על תנאי, עבודות שירות, מאסר בפועל, פיצוי קורבן העבירה וקנס כספי. על אדם שהורשע בעבירה זו עלול להיגזר עונש של מאסר על תנאי, פיצויים וקנס. עם זאת, במקרים חמורים יותר מדרג הענישה עולה ל-6 חודשי עבודות שירות (+ מאסר על תנאי, פיצויים וקנס). במקרי ביניים וקיצון הענישה תהא מאסר בפועל הנע בין 7 חודשי מאסר עד 14 שנות מאסר. חשוב לציין כי חומרת העונש תקבע בין היתר האם בוצעו עבירות נלוות לעבירת גניבה בידי עובד (גניבה, קבלת דבר במרמה, רישום כוזב בתאגיד ועוד).

מה משפיע על מדיניות הענישה?

מדיניות הענישה בעבירה זו תיקבע כמובן על פי מספר פרמטרים וביניהם:
• גילו של העובד
• סיווג תפקידו (בכיר או זוטר בחברה/ארגון)
• עבר פלילי קודם (בעבירות רכוש/גניבה)
• ערכו של ה'חפץ' הנגנב
• האם הוחזרה הגניבה לבעליה (כנסיבה מקלה, אך לא מזכה)
• המלצת שירות המבחן
• נכונות הנאשם לקבלת טיפול והשתלבותו במסגרת טיפולית בהמשך

בפעם הבאה שבה אתם שוקלים להחתים באמצעות שעון הנוכחות שעת עבודה נוספת מבלי שאף אחד ישים לב – ובניגוד לדין, או לבצע שיחת טלפון על חשבון המעסיק ובמסגרת זמן העבודה, מוטב שתחשבו שוב. אף אחד מכם לא רוצה למצוא את עצמו חשוד או נאשם בעבירה פלילית שנראית זניחה לכאורה, אך עלולה לגרור חבות בפלילים ולהכתים את שמכם ואת עתידכם המקצועי.

עו"ד ארז טובי הוא עו"ד פלילי המטפל במגוון תיקים של עבירות רכוש, מין, אלימות, סמים ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד ארז טובי/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • כסף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully