וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הזכויות שלכם כעובדים מן המניין?

מאמר אורח

31.12.2014 / 11:49

כל עובד מתחיל יודע כי כדי לקבל משכורת עליו לבצע נאמנה את המוטל עליו. אבל מה קורה כשהבוס מחליט על פיטורים? הנה כמה דברים שעליכם לדעת על מה מגיע ולא מגיע לכם

מפוטר. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כל עובד מתחיל יודע כי על מנת לקבל משכורת, עליו להתייצב בזמן למשמרת, להישמע להוראות הבוס, ולבצע נאמנה את המוטל עליו. במקרה הטוב הוא זוכה למילה טובה ואפילו לקידום בתפקיד ולהעלאה בשכר, אך במקרה הפחות נעים, הוא עלול למצוא עצמו מפוטר.

כדי שהעובדים ירגישו בטוחים ומוגנים במקום עבודתם, החוק בישראל מקנה להם זכויות המוענקות מכוח חוקי המגן, כגון: הלנת שכר, פיצויי פיטורין, שכר מינימום, תנאים סוציאליים ועוד. חוקים אלה תקפים רק במקרה שמתקיימים יחסי עובד מעביד, כלומר כשהעובד מוגדר כשכיר בחוזה העבודה, ומקבל תלוש משכורת, והם אינם תקפים על פרילאנסים.

לנשים עובדות מוקנות זכויות מיוחדות, המגנות עליהן במהלך ההריון והלידה. החוק לעבודת נשים אוסר על פיטורי אשה בהריון, הוא מסדיר את אורך חופשת הלידה והתשלום המוענק במהלכה, ומעניק חופשת לידה גם לבן זוג, במידה והאם היולדת ויתרה על החופשה שלה.

מעסיק המפלה מועמד לעבודה צפוי לשלם קנס גבוה
דיני העבודה חלים על המעסיק, עוד בשלב הראיון הראשוני, כאשר על פי החוק אסור להפלות מועמדים למשרה המוצעת, מחמת דת, מין, גיל, נטייה מינית, מצב משפחתי וכדומה. כך למשל, במקרה בו הוכח כי אשה לא התקבלה לעבודה, רק בשל היותה בהריון, או כאשר אדם מבוגר לא קיבל את התפקיד מחמת גילו, המעסיק, שעבר על חוק שוויון הזדמנויות, צפוי לקבל קנס כספי גבוה ולפצות את דורש העבודה.
במידה והמועמד נמצא ראוי לתפקיד, והתקבל בשעה טובה למשרה החדשה, הוא נדרש לקבל תוך חודש ימים הודעה על תנאי העסקתו בכתב. בהודעה יפורטו גובה השכר ומועד מסירתו, דרישות התפקיד והציפיות מהעובד החדש, בנוסף יצוינו התנאים הסוציאליים, כגון: הפרשות פנסיה, קרן השתלמות ותשלומי ביטוח.

לאחר מסירת ההודעה לעובד, יחתמו הצדדים על חוזה העסקה אישי, שמטרתו העיקרית הינה להסדיר את החובות והזכויות של העובד והמעסיק, ולהגן על הצדדים מפני מחלוקות עתידיות. הפרת חוזה העבודה על ידי מי מהצדדים, תבוא לידי ביטוי בגובה תשלום הפיצויים.

מעבר לחוזה האישי, העובדים זכאים לימי חופשה שנתית בתשלום, על פי הוותק, כאשר בארבע השנים הראשונות אורך החופשה הוא 14 ימים בשנה. וכן, בעת ימי מחלה, זכאים העובדים לקבל תשלום מלא עבור היעדרותם באישור רופא, החל מהיום הרביעי למחלה.

חוק שעות העבודה והמנוחה מורה על כך שלפחות 36 שעות רצופות בשבוע מיועדות למנוחת העובד. במקרה של העסקת עובד מעבר לשעות הקבועות, הוא נדרש לקבל שכר עבור שעות נוספות. ביום המנוחה זכאי העובד לקבל תוספת שכר של 75% במהלך השעתיים הראשונות, ועוד 200% על כל שעה נוספת.

לפני שמתקבלת ההחלטה על פיטורין המעסיק נדרש לתת לעובד הזדמנות נוספת

על פי החוק, המעסיק אינו רשאי לסיים את יחסי העבודה, מבלי לשמוע בתום לב את דבריו של העובד, במסגרת עריכת שימוע כדין. בנוסף המעסיק נדרש לתת לעובד הזדמנות נאותה, לשפר את ביצועיו ולתקן את הנסיבות שהובילו להחלטה על הפיטורין.

כל עובד שהועסק למעלה משנה רצופה ופוטר, זכאי לתשלום פיצויי פיטורין. גובה הפיצויים מחושבים לפי השכר החודשי הממוצע, כאשר עבור כל שנה משולם שכר של חודש אחד.
במידה והעובד פוטר לאחר 11 חודשים, והוכיח בפני בית הדין, כי פיטוריו נעשו שלא בתום לב, על מנת להתחמק מתשלום פיצויים, הוא זכאי לפיצויי פיטורין. גם עובדים שהתפטרו עקב הרעת תנאים, סגירת העסק, או חילופי מעסיקים זכאים לפיצויי פיטורין.

חוקי המגן מגדירים זכויות נוספות, כמו ביטוח פנסיוני, דמי הבראה והחזרי נסיעות. חשוב לדעת כי הזכויות אינן בגדר המלצה בלבד, על כן עובד שזכויותיו הופרו, רשאי להגיש תביעה בבית הדין לעבודה.

באדיבות האתר www.ovdim.org.il

  • עוד באותו נושא:
  • פיטורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully