וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים - כך תזהו עבירות של ילדיכם ותמנעו אותן

עו"ד ארז טובי, מאמר אורח

31.12.2014 / 12:04

אנו נתקלים לא פעם בכתבות המתארות עבירות פליליות של קטינים. הקטינים הם בחלק גדול מהמקרים נערים ונערות מן השורה, שנגררו לעבירה – אף שהמעשה אינו מעיד על אופיים. כך תזהו סימנים מקדימים

הורה גולש עם ילדו באינטרנט. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

מניסיוני כעורך דין פלילי המייצג קטינים ונוער בהליך הפלילי, ההורים לעתים אינם מודעים לכך שבנם או בתם מבצעים עבירות פליליות ואף לא זיהו סימנים לכך מבעוד מועד. לכן, יש צורך לאתר סימפטומים מחשידים האמורים להדליק אצלכם ההורים, נורה אדומה. זכרו - עדיף לזהות כוונה לבצע מעשה פלילי מבעוד מועד מאשר לגלות בדיעבד כי העבירה בוצעה ולהתמודד עם השלכותיה בהמשך.

• שוחחו עם הילדים שלכם - תופעה ידועה בקרב בני נוער היא התמרדות כנגד הוריהם ואימוץ דפוסי מחשבה בוגרים ואחראיים. המתבגר הטיפוסי מתווכח עם הוריו, מתמודד עם אתגרי הלימודים והאתגרים החברתיים, כאשר מצד אחד הוא עדיין קטין, אך מצד שני מרגיש בוגר ועצמאי. כהורים, הקפידו לקיים שיחה עם ילדיכם בתדירות גבוהה והימנעו ממצבים של נתק ארוך. שאלו לשלומם של ילדיכם ואם יש קושי שממנו הם סובלים. פעמים רבות, יש רתיעה של הנערים והנערות מ"תחקירים" של הוריהם, אבל אם אתם מרגישים שמשהו אינו כשורה, פשוט הציגו זאת בפני הילדים ושאלו אותם. זכרו – חוק העונשין בישראל קובע אחריות פלילית החל מגיל 12 שנים ואילך.

• שוחחו עם המורה של ילדיכם - כמחצית משגרת יומם של ילדיכם עוברת בבית הספר, בקרבת חבריהם לספסל הלימודים. מי שנמצאים שם הם סגל ההוראה של בית הספר. אם אתם מרגישים שמשהו אינו כשורה, או בלי כל סיבה מיוחדת, תמיד ניתן לשוחח עם המחנך או המחנכת של ילדיכם ולוודא שהכל בסדר. כמו כן, תוכלו לשתף את המורה אם אתם חושדים בהתנהגות חריגה של ילדיכם באין הסבר סביר הנראה לעין.

• בדקו את הטלפון הנייד של הילד - לא מעט עבירות קטינים מבוצעות בגילאים צעירים למדי, כמו גילאי חטיבת ביניים (13 עד 15). בגילאים אלו, ניתן לנסות ולעקוב אחרי הטלפון הנייד של ילדיכם בחשאי, אם אתם חושדים במשהו שאינו כשורה. בדקו שיחות אחרונות ותכני התכתבויות שונות של ילדיכם וכך תוכלו לעמוד מקרוב אחר הנעשה, עם ילדיכם לרוב לעלות על כוונה לבצע מעשה פלילי.

• השתמשו בטכנולוגיה - כיום קיימות אפליקציות רבות שמאפשרות מעקב אחר מיקום ילדיכם בכל רגע נתון. אפליקציות אלה יכולות לסייע לכם מאוד באיתור ילדיכם, למשל במקרה שבו הם אומרים לכם שהם בדרך חזרה מבית הספר, כאשר בפועל הם במקום אחר.

• בדקו את תכני המדיה שצורכים הילדים - האם כהורים חשבתם פעם אילו תכנים צורכים ילדיכם? המדיה מציעה כיום תכנים כמעט ללא הגבלה, אך גם תכנים מיניים ואלימים. תכנים אלו עלולים להיות מקור השראה לילדיכם לסטות מדרך הישר. כבר מגיל צעיר, דאגו להקפיד על ניטור התכנים שילדיכם צורכים באמצעות תוכנה החוסמת ניווט גלישה לאתרים בלתי ראויים.

הילד מעורב בהליך פלילי? תהיו מעורבים

המעורבות ההורית שהזכרנו קודם לכן, הכרחית עוד יותר כאשר מדובר בהליך פלילי, שבו ילדיכם נחשדים או נאשמים בעבירה פלילית. מכיוון שהליך פלילי המתקיים כנגד קטינים אינו זהה להליך הפלילי שבו מעורבים בגירים, מעורבות ההורים מתאפשרת ואף נחוצה ביותר - ובמקרים רבים היא גם מסייעת מאוד לקטין להתמודד עם ההליך ותוצאותיו בהמשך.

עו"ד ארז טובי מייצג חשודים ונאשמים בהליך הפלילי על כל רבדיו – ייצוג קטינים, ייצוג בעבירות אלימות במשפחה, עבירות רכוש, עבירות סמים ועוד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד ארז טובי/מערכת וואלה!, צילום מסך
  • עוד באותו נושא:
  • עבירות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully