וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש מלמד איך לטפל בהפרעות קשב וריכוז

ריבי סלע

13.1.2015 / 14:59

מחקר נורבגי מתקדם בחן את דרכי הטיפול בהפרעות קשב וריכוז. המסקנות חשפו כי קיים טיפול יעיל וחדשני המשיג תוצאות מצויינות ושוות ערך לריטלין. איך ניתן לשפר הישגים בלא צורך בתרופות?

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

מחקר חדש שפורסם לאחרונה, חושף ממצאים מדהימים לגבי הפרעות הקשב והריכוז מהן סובלים אחוזים נכבדים מאוכלוסיית העולם. המחקר חשף כי קיימות בעולם שיטות שיכולות ששוות בתוצאותיהן לטיפול בריטלין. באמצעות טיפולים חדשניים ומתקדמים אפשר להשיג תוצאות מצויינות ללא צורך להשתמש בתרופות.

המחקר מגלה כי שיטת הטיפול נוירופידבק יעילה בדיוק כמו השימוש בריטלין. מחקר נוסף המצטרף לשורה של מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות, בחן את יעילות הטיפול בהפרעות קשב וריכוז על כל תסמיניו. הפרעות ריכוז וקשב הן תופעה נפוצה ממנה סובלים ילדים, מתבגרים ומבוגרים והיא פוגעת משמעותית באיכות החיים, בהישגיהם בלימודים, בחיי החברה ובמשפחה.

מהמחקר עולה שהשימוש בשיטת הנוירופידבק מביא לשיפור ניכר בתסמיני הגרעין של מחלת ה- ADHD במחקר שנערך לאורך 3 שנים והתפרסם בכתב העת BMC Psychiatry, השתתפו 91 ילדים בגילאי 6-18. הילדים נבחרו רנדומאלית מבין 628 ילדים במרפאה אמבולטורית לבריאות הנפש בילדים ומתבגרים בנורבגיה. בתוכנית, שכללה 30 מפגשים, חילקו החוקרים באקראי את 91 הילדים והמתבגרים לפי גיל, מין, רמת אינטליגנציה ופיזור תסמיני ADHD ל- 3 קבוצות טיפול שונות.

בקבוצה הראשונה נעשה שימוש תרופתי וחולק לילדים ריטלין (Methylphenidate). בקבוצה השנייה טופלו הנבדקים בשיטת ה"נוירופידבק" ובקבוצה השלישית נערך טיפול משולבת של שתי השיטות. גם הורי הילדים לקחו חלק פעיל בניסוי. ההורים התבקשו לדווח על שינויים בתסמינים העיקריים של ADHD באמצעות גיליון הערכה ממחושב של הקליניקה בה מטופלים הילדים . מדיווחי ההורים עולה כי חלו שינויים חיוביים בהתנהגות הילדים בכל שלוש הקבוצות. השינוי המשמעותי ביותר נרשם במימד ההיפראקטיביות אשר התמתן באופן ניכר. מימד יכולת הריכוז גם הראה שיפור, אך במידה פחותה ממימד ההיפראקטיביות. בנוסף, לא זוהו הבדלים בין בשיטות הטיפול בתוצאות הניסוי.

ממצאי החוקרים עולה כי שיטת ה"נוירופידבק" הינה אמצעי יעיל כמו ריטלין בטיפול בתסמיני קשב וריכוז בילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

פנינו אל ריבי סלע, מנהלת מרפאות Israel BrainGames- בארץ. סלע היא דוקטורנטית במדעי ההתנהגות, אשר למדה את הטיפול בנוירופידבק השתלמה בארה"ב ובאירופה, והביאה את השיטה לארץ לפני כ-7 שנים, ריבי סלע מסייעת בשנתיים האחרונות לכאלף מטופלים שסובלים מהמחלה ומתלוננים על התרופות המשבשות את חייהם.

סלע מספרת: "באחרונה מתפרסמים מחקרים רבים המעידים על עובדה ברורה, ניתן לטפל ולרפא את הפרעת הקשב גם ללא ריטלין. שיטת הנוירופידבק יעילה בטיפול בהפרעות קשב וריכוז. חשוב לזכור כי כ20% מהמטופלים לא מגיבים לטיפול תרופתי וחלק גדול מהמטופלים בתרופות מדווחים על תופעות לוואי. הייחודיות והיתרון בטיפול בשיטת ה"נוירופידבק" הוא שהוא מאפשר בטווח הארוך גמילה מוחלטת מטיפול תרופתי, ללא כל תופעות לוואי. הטיפול משפר משמעותית את יכולות הריכוז והלמידה ומטפל בקשיי ההתנהגות וההשתלבות בחברה בבית ובבית הספר. שיטת הטיפול מבוססת על למידה התנהגותית שנועדה לשנות את דפוס הפעילות החשמלית של המוח. במהלך הטיפול מתבקש המטופל לצפות בסרטי וידאו לבחירתו, כאשר אלקטרודות המוצמדות לראשו מודדות את דפוס הפעילות החשמלית של גלי המוח. כל עוד המוח עובד על פי דפוס הפעילות הרצוי, הסרט על המסך ברור ונקי. כאשר דפוס הפעילות אינו תקין, תמונת הסרט הופכת מטושטשת ,איכות הקול יורדת וקשה יותר לצפות בו. כאשר המוח "מתקן" לפעילות הרצויה, הוא זוכה מיד לתגובה של המערכת והצפייה בסרט חוזרת לתקנה. במהלך התרגולים המוח לומד את דפוס ההתנהגות התקין ולאחר מספר טיפולים המוח מאמץ את ההתנהגות הזו. מרגע שהשיג מוחו של המטופל את המיומנות הזו, ניתן לוותר על השימוש בתרופות והחיים משתנים".

לפרטים נוספים לחץ כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully