וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיתוח ישראלי מקורי מוכיח: כל תלמיד יכול להצטיין

מאמר אורח

13.1.2015 / 23:37

מני ברזילאי, ממפתחי מיכא"ל, מגלה כיצד היא עובדת, למה היא אפקטיבית ומדוע מתעניינים בה אפילו בדרום קוריאה ופינלנד, מהמובילות בהישגי תלמידים במבחנים בינלאומיים

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

שיטת מיכא"ל - מיצוי כישורים אישיים למצוינות - היא שיטת לימוד אשר במהלך מספר קטן של מפגשים מעניקה למשתתפים כלים להצלחה בכל תחומי הלימודים. מדובר בשיטה מהפכנית, שפותחה בישראל ע"י מני ברזילאי ויובל אלוני ועשרות אקדמאים מתחומים שונים, הפועלת בבתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים. השיטה כונתה בזמנו "קורס הטיס של מערכת החינוך" ופועלת בבתי ספר רבים לאחר שעות הלימודים. הפעלת התוכנית בבתי ספר מבוססים הינה במימון הורים.

מחקרים רבים נעשו על מיכא"ל והם הוכיחו שלתוכנית הישגים יוצאי דופן ומרשימים בכל קנה מידה. את שיטת מיכא"ל חקרו אנשי אקדמיה רבים, ביניהם פרופ' חיים אדלר, מיכאל לוטן, פרופ' ראובן כהנא ז"ל ועוד. המחקרים על מיכא"ל הראו שאחוז הזכאות הארצי לתעודת בגרות של בוגרי מיכא"ל כפול מאחוז הזכאות של התלמידים הארצי, של התלמידים שלא למדו בתוכנית.

בדברי ההקדמה למחקר על מיכא"ל כותב פרופ' חיים אדלר: "לא מוכרת לי תוכנית אחרת בארץ או בעולם, המבקשת להעניק לתלמידים תחושה של סיכויי הצלחה – בעת ובעונה אחת – בכל-כך הרבה תחומים... התוכנית מצליחה לשפר את הישגי התלמידים... ומצליחה להגשים את מה שהיא מבטיחה לעשות".

משחר ההיסטוריה עברה האנושות מהפכות רבות, מתוכן שלוש מהפכות מעניינות במיוחד את תוכנית מיכא"ל. במהפכה החקלאית, איכר שהייתה לו מחרשה מברזל, יכול היה להוריש אותה לבנו ובכך לשמור על העושר המשפחתי ועל מקור פרנסה בטוח ויציב. במהפכה התעשייתית, מי שהייתה ברשותו מכונה שייצרה משהו, התעשר וכשהוריש את הציוד המכני לבניו, נשמר העושר של המשפחה. כיום האנושות בעיצומה של מהפכת המידע, לראשונה המחרשה או המכונה אינם חיוניים והכלי להצלחה בכל תחום הוא היצירתיות אשר נמצא בידי כל אחד ואחת מאיתנו. שיטת מיכא"ל טוענת שהיצירתיות שהיא התנאי להצלחה, ניתן ואפשר לפתח את הפוטנציאל בכל אדם בעזרת קורס קצר, מדויק, עם מתודה ברורה ועם תוצאות מוכחות.

לפרטים נוספים

שלוש גורמים משפיעים על הלמידה האפקטיבית של התלמידים, 1. המורה שמלמד, 2. מידת המוטיבציה של התלמיד ללמוד, 3. הרלוונטיות, העניין וסקרנות החומר הנלמד אצל התלמיד, אלה מקבלים מענה בשיטת מיכא"ל. המורים בשיטה הזו הם אלה שעברו דרך השיטה. הם בוגרים שלה, שהצליחו והם כעת אקדמאים, רופאים, עורכי דין ועיתונאים, המהווים מודל לחיקוי וגם הוכחה שאפשר להצליח. לתלמידים יש מוטיבציה להשתתף מכיוון שזו בחירה שלהם. מול בית הספר אין לתלמידים בחירה. הם מחויבים להשתתף, גם אם החומר משעמם אותם. במיכא"ל הגשת החומר היא אחרת, גם כי התכנים מעניינים וגם כי הם יודעים שהם מקבלים כאן כלי מוכח להצלחה, שישרת אותם בהמשך החיים. זה צ'אנס אדיר שילדים לא רוצים לפספס. כל זה קורה למרות שיש כללי השתתפות מאוד נוקשים: אסור לאחר אפילו בדקה, אסור להחסיר אף שיעור וקיימת חובת הכנת כיופי בית. מי שמפר את הכללים נושר מהתכנית ולמרות זאת, רק 4 אחוזים נושרים. הילדים מצביעים ברגליים והם יודעים למה, כיום הם הרבה יותר אינטליגנטים.

מיכא"ל מקנה לתלמיד תחושת מסוגלות שנותנת לו את הביטחון לגשת לחומר ולהתמודד איתו בלי פחד. זאת משיגים דרך יצירת תהליך רגשי ותודעתי של חוויית הצלחה. שיטות הלימוד כביכול לא קשורות לנושא, ועוד לפני שהוא מצליח להבין במה מדובר, או לייצר איזו התנגדות, הוא כבר מפנים את הרעיון, וכשיוצרים מאסה קריטית של תחושת מסוגלות ויכולות התמודדות, אפשר לעזוב אותו לעצמו. מתודה כזו פותחה להתמודדות עם כ-70 תחומי לימוד. תלמידים לומדים שיטות של קריאה מהירה, זיכרון והבנת הנקרא והם קוראים זוכרים ומבינים טקסטים יותר מאשר לפני שנחשפו לשיטה. את מה שהם יקבלו במיכא"ל הם לא יקבלו לעולם במערכת חינוך קונבנציונאלית. הבוגרים שלנו הופכים אדונים לגורלם ומועצמים. שיטת מיכא"ל זכתה לפרס מהקרן הבינלאומית לחינוך. מפתח השיטה מני ברזילאי ייצג אותה בטקס הדלקת המשואות בהר הרצל. היא אומצה בידי צה"ל, והוכחה כאפקטיבית בקורס קצינים ובקורסי פו"מ. ההוכחה הטובה ביותר ליעילות שלה היא העניין שהיא מעוררת בשתי מדינות מהמובילות בעולם בהישגי תלמידים - דרום קוריאה ופינלנד. בתקשורת הפינית יתפרסמו בקרוב מאמרים וראיונות על השיטה שמעוררת עניין במשרד החינוך הפיני, וזו מדינה מהמובילות בעולם בהישגי תלמידים.

פרופ' זכריה מדר, המדען הראשי של משרד החינוך כתב על מיכא"ל: "עקבתי אחרי תוכנית מיכא"ל ונוכחתי כי היא אכן ייחודית בכלל תוכניות הטיפוח וכי היא מצליחה להגשים את יעדיה, לא מוכרת לי במשרד החינוך תוכנית מובנית לצמצום פערים באמצעות החינוך כדוגמת מיכא"ל".

דלית שטאובר, מנכ"לית משרד החינוך לשעבר אמרה על מיכא"ל: "משרד החינוך מייחס חשיבות רבה לפרויקט מיכא"ל, מעריך מאוד את תוצאותיו ומוביליו. מיכא"ל ידוע בחדשנות שלו. חדשנות שמתחילה בחשיבה פורצת גבולות של הוגיו, בתפיסה מולטי-דיספלינארית, באמונה בלתי מסויגת בכוחו של האדם, בשיטות שהוא נוקט, אבל בעיקר במיצוב הלומד במרכזה של ההוויה האישית שלו. זוהי תוכנית שיש בה שיעור חשוב לחיים כולם. קבלו את ברכתנו, את ברכת משרד החינוך, על שאיפתכם לבנות ולטפח תרבות איכותית וערכית ועל מחויבותכם להפוך את המצוינות לדרך חיים".

בוגרי התוכנית מעידים כאלף עדים, על הצלחות השיטה. מבין מאוד אלפי הבוגרים המרוצים של התוכנית כותבת תהל ועקנין מדימונה את הדברים הבאים: "כל מה שלמדתי ב- 14 מפגשי תוכנית מיכא"ל לא למדתי בכל חיי... זו הייתה אחת החוויות המדהימות שעברתי בחיי".

בוגרת נוספת, גלית לאופר מחיפה כותבת על לימודיה במיכא"ל: "מאז שהגעתי למיכא"ל השתפרתי בתחום הלימודים והחיים ולמדתי שאין דבר העומד בפני הרצון, הזדמנות כזו מגיעה רק פעם בחיים".

  • עוד באותו נושא:
  • חינוך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully