וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה פגועי הנפש יוכלו למצוא בית כדי להשתקם בו?

מאמר אורח

22.1.2015 / 23:48

שירותי הרווחה והתמיכה באוכלוסיות פגועות רגשית בישראל סובלים מדימוי שלילי. מה צפוי לנו באופק? ישבנו לשיחה עם אבישי פריזדה, מנכ"ל קבוצת "גיא" המפעילה הוסטלים ופנימיות, כדי לשמוע

ילד עצוב. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

שירותי הרווחה והתמיכה באוכלוסיות פגועות רגשית ונפשית בישראל סובלים בשנים האחרונות מדימוי שלילי ונמוך. זה נובע בין השאר מתחקירים וכתבות שחשפו לא אחת התעללות בחוסים בפנימיות, תנאי תחזוקה ירודים, היעדר כוח אדם ובעיקר מחסור בתקציבים במשרדי הרווחה והבריאות. כל אלה מרתיעים במקרים רבים את המטופלים ואת בני משפחותיהם מפניה לשירותי הרווחה, מחשש שיקירם לא יזכה ליחס טוב, או ימצא את עצמו באחד מאותם מוסדות שנחשפו בצורה שלילית.

על רקע המציאות העגומה הזו, בולטת קבוצת "גיא", העובדת עם משרדי הרווחה והבריאות, ויחד איתם ובמימונם מציעה חבילת שיקום וטיפול, הכוללת פנימיה לצעירים בגילאי ההתבגרות, הוסטלים לבוגרים מגילאי 18 עד גיל 30 ובהמשך גם דיור נתמך במסגרת קהילה, לבוגרי הפרוייקט, שעברו את תהליך השיקום והפכו לעצמאים, שכבר אינם תלויים במוסדות הבריאות והרווחה. אבישי פריזדה, מנכ"ל אירגון גיא, מספר על הפרוייקט המשולב אותו הוא הקים ומנהל.

"מה שמבדיל אותנו מהרבה מוסדות אחרים הוא הגישה ההוליסטית שלנו", אומר פריזדה, "אלה לא רק התנאים הפיזיים שעומדים לרשות החברים שמגיעים אלינו, בדמות רמת ריהוט וציוד גבוהה, והעובדה שהמקום מרווח ומאפשר תנאי מגורים איכותיים וסביבה אסטטית ומעשירה, אלא בעיקר בזכות כוח האדם האיכותי שעובד איתנו. הצוות התומך הוא עשיר ומגוון וכולל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מטפלים בדרמה, מדריכים חברתיים, אמהות בית ומנהלי בתים. כל אלה מספקים סביבה תומכת ומגוננת, שעוזרת לחברים להתמודד עם הבעיות הרגשיות והנפשיות שאיתן הם מגיעים ומסייעים להם לרכוש מיומנויות חברתיות שיעזרו להם להשתלב בעתיד בחיי הקהילה"".

לפרטים נוספים

- ומה המטרה שאליה אתם מכוונים, מעבר לתמיכה היומיומית?

"בעיקרון המטרה היא לשקם את המטופלים ולהביא למצב בו הם יוכלו לחזור ולהיות חלק מהחברה, ולהפוך בעתיד לעצמאים שלא יזדקקו עוד לשירותי הרווחה. כל ההתנהלות שלנו היא מכוונת קהילה. הנערים בפנימיה, למשל - פנימיית "אורנים" בראשון-לציון - משתלבים בבתי הספר שבעיר, ולא משובצים לבית ספר אחד בלבד. הגישה היא להתאים את הילד לבית הספר ולא להיפך. מעבר לכך, אנחנו עובדים בצמוד עם המשפחות. ההורים הם מבחינתנו המשאב החשוב ביותר בתהליך השיקום. אנחנו נפגשים עם חלק גדול מן המשפחות על בסיס שבועי והן שותפות לכל תהליך הטיפול והשיקום.

"הקמנו בפנימיית האורנים קבוצה של מתנדבים שמשתתפת בחוג הרקדה עם נכים על כיסאות גלגלים. בנוסף יש לנו קבוצת נערים המשתתפת במפגשי "סבתא מפנקת", עם סבתות מהעיר המגיעות מדי שבוע להנעים את זמנם של הנערים בפנימייה. חניכי הפנימייה משתתפים גם בקבוצת "לגאסי", לנוער שוחר מדע, שמבקרת באוניברסיטת בר-אילן. קבוצה נוספת התחברה עם אוניברסיטה בע"מ של ח"כ עדי קול, וזכתה לשיעורי מבוא בחוג למשפטים. בסך הכל אנחנו מפעילים למעלה מעשרים חוגים ומסגרות של פעילויות פנאי והעשרה, מכדורגל ועד לטיולים בכל רחבי הארץ". גם במערכי הדיור לבוגרים פועל מערך פנאי אינטנסיבי ובקרוב נשיק בהוסטל בית גיא פרוייקט כדורגל מיוחד בשיתוף עם הפועל תל אביב.

- מתבקשת השאלה על אחוזי ההצלחה שלכם לשקם את החברים ולשלב אותם בחברה.

"אני יכול להגיד שהרוב המכריע של המטופלים שנמצאים אצלנו לפחות שנתיים ייגמלו בעתיד מהצורך להיעזר בשירותי רווחה לכל חייהם".

- זה נשמע מאוד מבטיח. איך מגיעים אליכם ומה הקריטריונים לזכאות לטיפול כזה?

"בדרך כלל אנחנו מקבלים המלצות והפניות משירותי הרווחה והבריאות. המטופלים מגיעים עם שלל בעיות נפשיות ורגשיות, כמו דיכאון, התקפי חרדה, אישיות גבולית וכדומה. משפחות שמאמינות ביכולות הטיפול והשיקום שלנו צריכות לפנות לשירותי הרווחה ולבקש שיפנו אותם אלינו. יש מקרים שבהם שירותי הרווחה מעדיפים לשלוח אלינו מאשר לאישפוז פסיכיאטרי. כאשר תהליך כזה מתחיל, זה יכול לקחת זמן מאוד קצר עד שנוצר קשר והחבר מגיע אלינו, אחרי פגישה ושיחה עם המשפחה ועם עובדי הרווחה. לא יותר מכמה שבועות".

לפרטים נוספים

  • עוד באותו נושא:
  • רווחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully