וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזון אספני האמנות: מכירות פומביות באינטרנט

מאמר אורח

27.1.2015 / 0:59

בתי המכירות הפומביות הם אחד מערוצי הקניה והמכירה של אספני אמנות, אלא שהעמלות הגבוהות שהם גובים מהמוכרים והקונים מרתיעות רוכשים פוטנציאלים, החוששים לאבד חלק ניכר מהשקעתם לדמי תיווך. אורן שץ, אספן אמנות ישראלית, מסביר איך השוק הזה ייפתח מחדש

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

אוסף אמנות הוא תחביב שטומן בחובו, בנוסף להנאה ולסיפוק של האספנים, גם אפשרויות להשקעה נבונה ומשתלמת, שמניבה במהלך השנים תשואה נאה לבעליו. בין שהאוסף הוא של אמנות ישראלית ובין שהוא קוסמופוליטי, אוסף כזה יכול להפוך עם השנים לאוצר שערכו הולך ועולה, במיוחד אם הפריטים בו נדירים יותר, מוערכים יותר וכמובן מקוריים. צירוף של פריטים חדשים לאוסף נעשה, כמובן, על ידי רכישה של הפריט הנחשק במגוון דרכים, ואילו מימושו של הרווח, בבוא היום, הוא לעיתים קרובות במכירתו למרבה במחיר. את יצירות האמנות ניתן לרכוש מאנשים פרטיים, מגלריות, מסוחרי אמנות וכמובן מאחד מערוצי הקניה היותר מוכרים בשוק האמנות, והוא המכירות הפומביות הפתוחות לקהל. אלא ששוק המכירות הפומביות הוא נוקשה מאוד, חוקיו ברורים והוא מיטיב בראש ובראשונה עם בתי המכירות עצמם, הנוהגים לגבות עמלות נאות עבור מכירת היצירות, הן מהקונה והן מהמוכר.

העמלות נעות בין 30 ל-40 אחוזים משווי הקניה, ונוגסות נתח משמעותי מהסכום שירוויח המוכר, ומוסיפות סכום משמעותי לסכום אותו משלם הרוכש. יוצא, איפה, ששני הצדדים בעלי העניין הגדול ביותר במכירה - האספן הקונה והאספן המוכר - משלמים לבית המכירות, הפועל כאן כמתווך בלבד, סכום נכבד מאוד תמורת העסקה. אל המקום הזה, שבין המוכר לקונה, מכוון אחד מאספני האמנות הישראלית, אורן שץ, המבקש לייסד ערוץ מכירות אלטרנטיבי, שיעקוף את בתי המכירות הפומביות ויציע אפשרות זולה ומשתלמת יותר לאספני האמנות, ויחסוך לשני הצדדים אלפים רבים של שקלים.

"הרעיון הוא לשנות את מודל העבודה המוכר הזה, ולהכניס את שוק המכירות הפומביות למאה ה-21 של תקשורת האינטרנט והרשתות החברתיות", חושף שץ את חזונו, "יוצא שבמצב הנוכחי אספן יחשוב פעמיים לפני שיעמיד את היצירה שלו למכירה בבית מכירות פומביות, במיוחד אם הוא יודע שהוא עלול להפסיד כמעט שליש מערכה. אפילו מכונית חדשה לא מאבדת כל כך הרבה מהערך שלה. החזון שלי הוא להקים מועדון חברים של אספני אמנות (שכבר קיבל את השם Art Club Israel), בדיוק לצורך הזה. חברים יוכלו לקנות ולמכור פריטים, להעשיר את האוסף שלהם או לממש אותו, תוף צמצום הסיכון להפסד חלק מההשקעה שלהם. בדרך כזו אפשר יהיה לצמצם את העלויות של התיווך בצורה משמעותית, ולהעמיד אותם על כ-12 אחוזים נניח, 6 אחוזים מכל צד, לכיסוי הוצאות ורווח סביר, אבל לא מעבר לזה".

- בתי המכירות הפומביות לא יאהבו את הרעיון הזה.

"אני לא חושב שבתי המכירות יהפכו למיותרים בשל כך, אלא שהם יתמקדו ביצירות היותר יקרות ונדירות, כי סביר שמי שרוצה לרכוש ציור שעולה 100 אלף דולר, ירצה לפני כן לראות את התמונה מקרוב ולדעת מה עומד מולו. ועדיין יעמדו לרשותם יצירות נדירות שרק הם יכולים לשים עליהן יד. אבל במכירות בסדר גודל של כמה מאות ועד כמה אלפי דולרים, בהחלט ראוי שיהיה ערוץ תקשורת בין האספנים הפרטיים, שיאפשר רכישה במחירים סבירים, מבלי להפסיד כל כך הרבה לדמי תיווך. כמובן שזה ייתן פתרון גם לכאלה שאינם אספנים. כאלה שיום אחד נפלה לידיהם יצירת אמנות מוערכת, נניח בירושה, והם מעוניינים למכור אותה וליהנות משוויה מבלי לאבד כל כך הרבה מערכה. היום אנשים כאלה יכולים לפנות לסוחרים, שבוודאי ינסו לרכוש את הציור במחיר כמה שיותר זול, ואין להם מושג כיצד להגיע אל האספנים האמתיים, שיהיו מוכנים לשלם את ערכה האמתי של היצירה. כולנו מכירים גם את סוחרי הרכוש, שקונים לעיתים במחיר פיקס תכולת בית - אם משום שבעליו נפטר, או מכל סיבה אחרת, ומוצאים את עצמם עם אוסף תמונות שאין להם מושג איך לממש אותו. גם עבורם זה יהיה פתרון מתאים, במקום לפנות לבתי המכירות הפומביות".

"בהקמתו של מועדון אינטרנטי כזה, שיחבר בין אספנים ויאפשר להם ערוץ של קניה ומכירה, יש גם פוטנציאל ברור להגדלת מספר האספנים והמתעניינים באפיק ההשקעות הזה. אנשים לא יחששו שהשקעה בציור לא יניב בסופו של דבר את התשואה המתאימה, רק משום שהרווח כולו ילך ביום המכירה לבית המכירות הפומביות".

- ומה תהיה דעתם של האמנים עצמם על מועדון מכירות אינטרנטי כזה?

"שוק האמנות הוא מאוד שמרני ומסורתי, ויוצר רושם של מועדון סגור. המטרה היא לפתוח את השוק הזה לקהלים חדשים וגם האמנים ירוויחו מזה. היום אומן שאינו כל כך מוכר, ושרוצה למכור יצירות שלו, יכול לעשות את זה, נניח, דרך גלריה, שתגבה ממנו עד 50 אחוזים מערך המכירה. אני מאמין שהוא ירצה להציג את היצירה שלו באתר מכירות אינטרנטי, להיחשף לאספנים שיעריכו את העבודה שלו ולקבל עליה מחיר הוגן. אמנים שאינם מיוצגים בוודאי שישמחו לאפשרות הזו. מעבר לכך, אפשר יהיה לארגן לחברי המועדון פגישות עם האמנים עצמם, חשיפה ישירה ליצירות שלהם ויצירת אינטראקציה בין האמן לאספן, שספק אם הייתה מתרחשת בצורה אחרת. כל אלה ימשכו לשוק האספנות אנשים שעד כה נרתעו ממנו. מי שעדיין ירצה ללכת למכירה פומבית וליהנות מהנפת השלט במהלך המכירה, יוכל לעשות זאת, אבל לפחות תהיה גם אלטרנטיבה".

  • עוד באותו נושא:
  • אספנות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully