וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תימנעו מהטרדה מינית במקום העבודה

עו"ד ארז טובי

26.1.2015 / 15:38

במהלך יום העבודה כל אחד מאתנו נחשף לאנשים שונים. ישנם מקרים שבהם השיחות גולשות מעבר לשיחות הרגילות, אבל 'מגעים חברתיים' עשויים מגבול הטעם הטוב. עו"ד ארז טובי מסביר

אילוסטרציה של אישה מטרידה מינית גבר במשרד. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

חשוב לציין כי נשים רבות חשופות מדי יום להטרדה מינית במקום עבודתן. בחלק מהמקרים מדובר במעשים תמימים לכאורה כפי שהם נתפסים בעיני האדם המטריד, ובחלק מהמקרים מדובר במעשים חמורים יותר, העונים להגדרת הטרדה מינית ולעתים אף מדובר במעשים מגונים הלכה למעשה. עורך דין פלילי ארז טובי, המייצג בעבירות מין, מסביר כיצד ניתן להימנע מביצוע הטרדה מינית במקום העבודה.

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית בדרך כלל באה לידי ביטוי במספר דרכים: סחיטת אדם באיומים לבצע מעשים בעלי אופי מיני; מעשים מגונים; הצעות מיניות חוזרות ונשנות שעה שהמוטרד הביע את סירובו אליהן; התייחסויות המתמקדות במיניות המוטרד בניגוד לרצונו; פרסום צילומים, סרטים או הקלטות הנוגעים למיניותו של המוטרד, או העדפתו המינית; פגיעה מכל סוג שהוא אשר מקורה בהטרדה מינית (התנכלות).

מאילו פעולות יש להימנע?

• התכתבויות בעלות אופי מיני באמצעים אלקטרוניים - הטרדה מינית יכולה להתקיים אם עובד ועובדת, או מנהל במקום העבודה ועובדת מתכתבים ביניהם באחד האמצעים האלקטרוניים כמו פייסבוק או הודעות דוא"ל, ואופי ההתכתבות הוא מיני. יש לציין כי במקרים מסוימים, גם התכתבות הנעשית מעבר לשעות העבודה, עשויה להיחשב כהטרדה. מכיוון שאופי המדיה מגוון, וכיום ניתן לנהל שיחות שאינן 'פנים אל פנים' במובן הקלאסי, להתכתבויות האלקטרוניות משקל גדול כאשר מתקבלת תלונה.

• גלישה באתרים פורנוגרפיים בנוכחות עובדת או קולגה לעבודה - כאשר עובד גולש לאתרים אלו בנוכחותה של עובדת אחרת, כך על פי הפסיקה, הוא מאלץ אותה לצפות בתוכן ויזואלי אותו היא לא מעוניינת לראות, ולכן מקרים עלולים להיחשב כהטרדה מינית.

• הצעות מיניות - למשל, כאשר עובד מציע לחברתו לעבודה לצאת לבילוי חברתי משותף והיא סירבה לכך וסירובה נקלט אצל ה'מציע', הזמנה חוזרת עלולה להיחשב כהטרדה מינית לכל דבר ועניין. יחד עם זאת, אין לסבור כי כל הצעה תבוא בגדר הטרדה מינית ולעתים 'חיזור' יכול בהחלט להיות לגיטימי, אך כזה שאינו בא בגדר האיסורים הקבועים בחוק למניעת הטרדה מינית. גיבושה של הטרדה נעשה בנסיבות לפיהן העובדת לא מעוניינת בהצעה והעובד ממשיך וחוזר על ההצעות, למרות התנגדותה המפורשת של העובדת, אשר נקלטה בתודעתו.

• הערות והתבטאויות שאינן הולמות – אין כל פסול לספר בדיחות והתבדחויות שאינן חורגות מן הטעם הטוב. יחד עם זאת, השמעת בדיחות הנוגעות לתחום העדפה מינית, שעה שנוכח בחדר אדם המשתייך לקהילה הגאה, נשוא הבדיחה, עלול להגיע כדי הטרדה מינית. הוא הדין במחמאה הניתנת לאדם אודות פריט לבוש מסוים. כך למשל, מחמאה הניתנת לאישה במקום העבודה, אודות פרט לבוש חדש, עשויה להתפרש כנורמטיבית. יחד עם זאת, כאשר גבר חולק 'מחמאה' לאישה במקום העבודה, אודות מכנס צמוד במיוחד וניכר באמרתו שאין המחמאה מכוונת ממש לפריט הלבוש גרידא, הדבר עלול להיחשב כהטרדה מינית.

• התנכלות במקום העבודה – קיימת חשיבות מכרעת להטרדה מינית, אגב ניצול יחסי מרות או תלות. בתוך כך, הטרדה מינית של אדם בידי אחר הממונה עליו, או בעל תפקיד בכיר בארגון מגבירה את החשש להתנכלות למוטרד על רקע הטרדתו המינית – פיטורין, הורדה בדרגה, הרעה בתנאים, פגיעה בקידום וכדומה. בנסיבות אלו, אף אם לא הביע ה'מוטרד' התנגדות מפורשת עולה החשש שמא 'הסכים' המוטרד לאלו, עקב החשש מפני התנכלות.

הטרדה מינית נחשבת לעבירה פלילית לכל דבר ועניין. חשוב אף לציין כי בפני המוטרד מינית קיימות מספר אפשרויות פעולה: מיצוי הדין עם המטריד במסגרת הליך משמעתי במקום העבודה; תביעה לפיצויים בבית הדין לעבודה – בתוך כך, רשאי בית המשפט לפסוק עד 120,000 ¤ לזכות המוטרד בגין הטרדה מינית או התנכלות אף ללא הוכחת נזק בידי המוטרד; הגשת תלונה במשטרה ובהמשך תישקל אפשרות הגשת כתב אישום כנגד המטריד.

עו"ד פלילי - ארז טובי, מייצג קורבנות עבירה, חשודים ונאשמים בהליך הפלילי על כל רבדיו לרבות ייצוג קטינים, ייצוג בעבירות אלימות במשפחה, עבירות מין עבירות רכוש, עבירות סמים ועוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עו"ד ארז טובי/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully