וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לך ישר הביתה: על כפיית שלום בית

מאמר אורח

27.1.2015 / 11:23

זוגות רבים העומדים בפני גירושין מנסים לבצע נסיון נוסף לשיקום היחסים באמצעות בקשה לשלום בית, אבל פעמים רבות זה הופך לנשק וכלי חשוב בבית הדין הרבני. עו"ד יעקב בלס מסביר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יח"צ/מערכת וואלה!, צילום מסך

זוגות רבים העומדים לפני גירושין או פרידה מנסים לבצע עוד ניסיון לשיקום היחסים. ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג אינו מעוניין להתגרש ולכן באפשרותו להגיש לבית הדין הרבני בקשה לשלום בית, כלומר, בן הזוג מנסה באמצעות בית הדין הרבני לדרוש מבן הזוג השני לאחד כוחות, לנסות להשיב עטרה ליושנה, ולהשיב את חיי הנישואין למסלולם התקין – תביעת שלום בית. חשוב לציין כי ההלכה היהודית רואה את מוסד הנישואין כקדוש ומעניקה לו חשיבות רבה, מסביר עורך דין משפחה יעקב בלס, אך כינון שלום הבית תלוי בבני הזוג וברצונם הטוב והכנה.

מונח משפטי ידוע בהליך גירושין

הביטוי שלום בית שגור בפיהם של דייני בית הדין הרבני ועורכי הדין לענייני משפחה וגירושין. למעשה, שלום בית הינו חלק בלתי נפרד מהליך הגירושין וכוונת הביטוי הינה זוגיות ושיתופיות טובה בין בני הזוג כאשר שקט, שלווה ורוגע עוטפים את בני הזוג, ואהבה שוררת במעונם המשותף. לכן, חשוב לציין כי הביטוי שלום בית בהליך הגירושים מתייחס לשני מצבים:

• הסכם שלום בית - הסכם הכולל התייחסות לכל נקודות המחלוקת בין בני הזוג וכולל במקרים מסוימים גם החלטה לגשת לטיפול זוגי מתוך תקווה כי ניתן לשקם את היחסים ולהחזיר את הזוגיות למסלולה התקין. הסכם שלום בית נועד לתת לזוגיות הזדמנות נוספת לפני הגירושין ובני הזוג חותמים עליו בנוכחות עורך דין ומגישים אותו לאישור בית המשפט על מנת לתת להסכם תוקף משפטי.

• תביעת שלום בית - אחד מבני הזוג יכול לפנות לבית הדין הרבני – ובמקרים מסוימים גם לבית המשפט לענייני משפחה – בבקשה לכפות על בן הזוג השני שלום בית. כאשר בית הדין מחליט כי יש מקום להגיע לשלום בית יידרשו בני הזוג להגיע להסכם שלום בית. הסכם זה כולל מסגרת זמן לבחינת יכולת בני הזוג לעמוד בתנאי ההסכם.

אמצעי להפעלת לחץ ולהשגת רווחים ויתרון משפטי

הסכם שלום בית ודרישה לכפייתו בבית הדין הרבני עשוי לשמש אמצעי להפעלת לחץ על ידי אחד מבני הזוג, מסביר עו"ד בלס. יש מקרים בהם מנצלים את האפשרות הקבועה בחוק על מנת להשיג רווחים בהסכם הסופי של הליך הגירושין ללא כל כוונה כנה לחזור ולחיות עם בן הזוג. כך לדוגמה יש מקרים בהם הבעל מבקש מבית הדין הרבני לכפות הסכם שלום בית במטרה לדחות תשלום מזונות אישה וילדים או כדי להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ כנגד בן הזוג השני. ייתכן גם שהליך זה נועד להשיג רווחים בהסכם הגירושין הסופי בנושאי חלוקת רכוש ורווחים נוספים.

טקטיקה משפטית

הליך הגירושין כרוך בכאבים ובפרידה כואבת, ברוב המקרים. ישנם מקרים בהם אחד מבני הזוג מקווה בסתר לבו לשקם את היחסים וישנם משברים אותם ניתן לצלוח בעזרת ייעוץ מקצועי וטיפול נכון. לכן, החוק מציע אפשרות להגיע להסכם שלום בית, לעיתים דרך הליך כפיית שלום בית בבית הדין, ולמעשה מדובר בתקווה גדולה המאפשרת לשקם יחסים ולהחזיר ימים לקדמותם. יחד עם זאת חשוב לדעת כי המונח שלום בית מהווה טקטיקה משפטית ידועה ונפוצה, ומאחר והליכי גירושין רבים הינם סוערים וכואבים, מנסה כל אחד מבני הזוג לזכות ביתרון. לכן, ניתן לראות בהליכי גירושין שימוש נרחב בטקטיקה של דרישת שלום בית במטרה להשיג רווחים כמו בקשה למתן סעדים זמניים ויתרון בהליך המשפטי.

חשוב להבין כי בית הדין הרבני נדרש להפעיל שיקול דעת בנושא ולנסות להבין מתי מדובר ברצון כנה של בני הזוג, מתי ניתן לשקם את היחסים, ומתי מדובר בטקטיקה משפטית ללא רצון אמת לחזור לזוגיות ולחיי משפחה תקינים.

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

דוגמה לכפיית שלום בית ניתן למצוא בתיק מספר 289477-1. בני זוג הסתכסכו והבעל דרש גט בעוד האישה פנתה לבית הדין על מנת לכפות שלום בית, למרות מערכת יחסים ארוכה ורעועה בה בני הזוג לא קיימו יחסי אישות תקופה ארוכה וגרו בחדרים נפרדים. פסיקת בית הדין, לאחר מספר דיונים ושמיעת באי הכוח של שני הצדדים, הפתיעה רבים. בית הדין קבע כי האישה נפגעה מרצון הבעל להתגרש ומאחר והוא סבל במערכת היחסים והאישה אף איימה להתאבד ופנתה למשטרה בתואנה כי הופעלה נגדה אלימות, הרי שאין מקום לשלום בית ולכן בית הדין פסק כי על האישה לקבל גט פיטורין.
במקרה נוסף, מספר עו"ד יעקב בלס, בתיק מספר 577794-1, ביקשה האישה גט והבעל פנה לבית הדין בבקשת כפיית שלום בית. בית הדין קבע כי לא ניתן לצקת תוכן למערכת היחסים הרעועה, מאחר והליך הגירושין נמשך בין כתלי בית המשפט כבר למעלה מ- 3 שנים.

בית הדין התייחס לכך כי במהלך התקופה חלה מלחמה מתישה בין בני הזוג ששרפה כל אפשרות לשיקום היחסים. אמנם בית הדין קיבל הוכחות לכך כי הבעל שלח לאישה הודעות ובקשות רבות לשקם את היחסים וניסה לפייס באמצעותן את האישה אך לפי התנהלות הבעל עולה כי מדובר באדם המתקשה לנהל מערכת יחסים ואינו מצליח לתקשר עם סביבתו. כמו כן, בפני בית הדין הוצגו הוכחות לכך שהילדים סובלים מבעיות רגשיות בגלל המלחמה הארוכה המתנהל בין הוריהם למשך תקופה ארוכה, לכן על מנת לסיים את ההליך פסק בית הדין על מתן גט, ולו על מנת לשמור על שלום הילדים ולהפסיק לפגוע בהם.

הסכם ברצון

חשוב לזכור כי בית הדין אינו יכול לכפות הסכם שלום בית מאחר ומדובר בעניינים של הלב, אך בית המשפט או בית הדין הרבני יכולים לנסות לגבש הסכם שלום בית בין בני הזוג. במקרה בו מגיעים להסכם שלום בית יכול בית המשפט או בית הדין להורות לצדדים לקיים את ההסכם. במקרה בו אחד מהצדדים מפר אותו או פועל לקידום הליך הגירושין הרי מדובר בהפרת הסכם, וניתן להמשיך בהליך המשפטי לגירושין או לקבל את ההסכם הנקבע לפני המאמץ האחרון להחזיר את היחסים למסלול תקין. למעשה, כאשר אחד מבני הזוג אינו מקיים את ההסכם יכריז בית הדין על הצד המפר כמורד. כאשר הבעל מוכרז כמורד יכולה האישה לבקש מבית הדין להורות על מתן גט פיטורין ולחייב את הבעל לשלם את מלוא הכתובה. אגב, במקרה בו הבעל מסרב לתת גט בית הדין יורה על תשלום הכתובה עוד לפני סיום הליך הגירושין.

ייעוץ משפטי

בשל מורכבות הנושא מומלץ להיעזר ולהתייעץ בעורך דין משפחה המתמחה בענייני גירושין והסכמי שלום בית. הליך כפיית שלום בית דורש הכנה מוקדמת ויש להפעיל שיקול דעת האם לפנות לבית הדין על מנת לנסות לכפות שלום בית או שיש להימנע מהליך מורכב זה העלול לגרום לסבל רב לבני הזוג ולילדיהם. כמו כן, יש לזכור כי שלום בית לא ניתן לכפות מאחר ומדובר בענייני הלב ורק רצון כנה וטיפול נכון יכול להביא למזור ולהשכנת האהבה בבית.

  • עוד באותו נושא:
  • גירושין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully