וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לך רישום פלילי, מה זה אומר?

מאמר אורח

15.2.2015 / 0:23

אדם בעל רישום פלילי נושא עמו "כתם" המונע ממנו להתקבל למשרה ממשלתית או ציבורית, מקשה להתקבל למסלולים אקדמיים, ופוגע במעמדו החברתי. אז מהן השלכותיו וכיצד ניתן למחוק אותו?

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

מה ההבדל בין מרשם משטרתי לרישום פלילי?

אנשים רבים נוטים להתבלבל בין המונחים תיק פלילי, מרשם משטרתי ורישום פלילי. ההבדל העיקרי ביניהם הוא שהתיק מנוהל ומצוי במאגרי המשטרה, שם מתבצע המרשם. התיק מועבר לפרקליטות בשעה שמתנהל נגד החשוד הליך משפטי ותוצאות המשפט מתועדות ברישום פלילי.

יש לך שאלה?

מענה משפטי בפורום רישום פלילי

התיק הפלילי נפתח על ידי המשטרה לאדם החשוד בביצוע עבירות ועובר חקירה משטרתית. המרשם בתיק מנוהל על ידי המשטרה ומצוי במאגריה, והוא כולל רישומים אודות ביצוע עבירות, הרשעות קודמות ועונשים שהוטלו בגינן, ובנוסף מכיל תיקים פתוחים שטרם הוחלט מה יעלה בגורלם.

הרישום הפלילי, המעיד על עברו הפלילי של האדם, מוצג בפני בית משפט הן בעת המעצר והן בשלב הטיעונים לעונש והוא בעל השפעה רבה על גזר הדין. בתום המשפט ירשמו תוצאות פסק הדין והמרשם הפלילי ישוב למאגרי המשטרה גם במקרה של אי הרשעה.

מתי נסגר תיק פלילי?

תיק פלילי שנסגר ללא הגשת כתב אישום, מהווה ביטול לכלל האישומים המיוחסים לחשוד בביצוע עבירה. לאחר סגירת התיק, לא מתבצע רישום פלילי במשטרה, עם זאת סגירת תיק פלילי איננה מעידה בהכרח על היעדר רישום משטרתי.
קיימות שלוש עילות המובילות לסגירת תיק פלילי: האחת, העדר ראיות או ראיות שלא מספיקות להגשת כתב אישום. השנייה, חוסר עניין לציבור, המאופיין בעיקר בביצוע עבירות קלות וחד פעמיות. והשלישית, חוסר אשמה שהיא העילה והחשובה ביותר, מאחר והיא קובעת כי החשוד חף מפשע ואין כל ראיה המעידה על מעשים פליליים.

ההבדל בין שלוש העילות הוא שבשני המקרים הראשונים נותר רישום משטרתי בתיק ולכן ניתן להגיש בקשה באמצעות עורך דין לשינוי עילת סגירתו, ובמקרה של חוסר אשמה הרישום המשטרתי כלל לא יירשם ולחשוד לא יישאר רישום פלילי.

מהי תעודת יושר?

תעודת יושר היא בעצם העתק של המרשם הפלילי המצוי במאגרי המשטרה. חשוב לדעת כי הן המרשם המשטרתי והן הרישום הפלילי חסויים ואין לאף גורם רשות להציג מתוכם פרטים. עם זאת לעתים נדרשים מועמדים לעבודה להציג בפני המעסיק תעודת יושר על מנת לבחון את עברם הפלילי, למרות שעל פי החוק חל על המעסיק איסור לדרוש זאת. על כן החשש הגדול ביותר של חשודים ונאשמים בביצוע עבירות פליליות הוא הרישום הפלילי, המהווה "כתם" שהשלכותיו השליליות רבות, כמו למשל: אי השתלבות במעגל העבודה, פגיעה במעמד החברתי, שיקול לחומרה בהליכים משפטיים עתידיים, אי קבלת דרכון זר, סירוב לקבלת ויזה וכדומה.

כיצד ניתן למחוק רישום פלילי?

כעשר שנים לאחר התיישנות העבירה, הרישום הפלילי נמחק אוטומטית, אולם ההרשעה תמשיך להופיע במאגרי המשטרה. אדם המאמין בחפותו ומעוניין לשנות את עילת סגירת התיק, רשאי להגיש בקשה למחיקת רישום באמצעות עורך דין המתמחה בתחום הפלילי. את הבקשה למחיקת רישום פלילי יש להגיש לנשיא המדינה בצירוף נימוק משכנע ואסמכתאות רלוונטיות, ואת הבקשה למרשם פלילי יש להגיש למשטרה.

חשוב לציין כי את הבקשה למחיקת רישום פלילי לא ניתן להגיש מיד, אלא יש להמתין עד שתחלוף "תקופת הצינון" על פי סוג העבירה. בביצוע עבירה מסוג פשע, יש להמתין כשבע שנים ממועד קרות האירוע, ובעבירה מסוג עוון או חטא ניתן להגיש בקשה לאחר כחמש שנים. חשוב לדעת כי רישום פלילי אינו מהווה "כתם" לכל החיים, ובכל מקרה כדאי ומומלץ להתייעץ עם עורך דין, על מנת לקבל עצות וטיפים לקראת סגירת תיק פלילי ומחיקת הרישום.

באדיבות האתר המשפטי LawGuide

לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully