וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסכם לפיתוח אפליקציה – פצצה מתקתקת

מאמר אורח

18.2.2015 / 14:04

לעיתים תכופות, יזמים נתקלים בבעיות לא פתורות מול מפתחי האפליקציות שלהם. איך בכל זאת נמנעים מסכסוכים מיותרים? עו"ד יריב קדם, מומחה לתחום, מסביר, מבהיר ומזהיר

אישה שוכבת במיטה ומשתמשת בסמארטפון. ShutterStock
ShutterStoc/ShutterStock

הסכמים בין יזמי אינטרנט לבין מפתחי האפליקציות שלהם, זה דבר עדין, סבוך ומורכב. זהו שדה שמוביל להרבה מאבקים משפטיים. במקרה הטוב, נערך הסכם רזה וצר לטובת צד אחד. זה קרוה כי האינטרס של המפתח הוא לקבל את הכסף ולהתחייב על מה שפחות, הן עניינית והן משפטית. במקרה הגרוע, מתקבל נייר עם גיבוב של מילים טכניות שהיזם לא מבין, לוח תשלומים כמובן, וערב רב של סעיפים משפטים שנראים כמו הכלאה בין הסכם נדל"ן לתנאי השימוש של Youtube. עו"ד יריב קדם, מומחה מוביל בתחום, מסביר לנו איך לעשות זאת נכון: "הסכם מרושל הוא פצצה מתקתקת.

כשהיזם מגיע אליי עם בעיות כמו "הפיתוח נראה זוועה", "הוא לא מוכן להעלות לי את האפליקציה ל- App Store", "האפליקציה עובדת לאט ב- Google Play", "המפתח לא מוכן למסור לי את הקוד ", וכיוב', זה כבר מאוחר מדיי כי כבר קיים הסכם. במצב זה המכשיר היחידי שיש לו זה הרצון הטוב של המפתח, ולעיתים ניתן לעשות מקצה שיפורים ולעיתים לא, ואז הנזק גדול. פיתוח אפליקציה עולה כסף רב, והערך של האפליקציה הוא רב עוד יותר. אז למה לא לצמצם סיכונים בהסכם פיתוח מראש?! אם המפתח מציע לכם הסכם "טמפלט" משלו שבו הוראות טכניות ומקצועיות חשובות, לא צריך לזרוק אותו לפח וניתן לצרף אותו כנספח להסכם הפיתוח האמיתי, ולכלול הוראה שכל ההוראות המשפטיות בנספח זה בטלות ובכל סתירה בין הנספח להסכם, ההסכם גובר".

אז אלו הוראות צריכות להיות בהסכם לפיתוח אפליקציה?

"ראשית, צריך להגדיר שלמפתח יש אחריות כוללת על האפליקציה. זאת הן מכיוון שהוא עשוי להיעזר בפרילנסרים עימם הוא עובד, והן משום שיתכן ואתם תביאו אתכם מראש חומרים שונים כמו טקסטים, עיצובים וכו'. שנית, יש להגדיר מה תפקידו של המפתח כולל. עקרונית, המפתח ישתדל להצר את תפקידו ככל הניתן, אולם האינטרס של היזם הוא הפוך ויש לו עניין שהמפתח ייקח אחריות על האפיון, העיצוב, משלוח האפליקציה לבדיקה ולאישור של חנויות האפליקציות (כמו Apple, Google, ואחרות), וכמובן העלאת האפליקציה לחנויות אלו.

"הסכם פיתוח נכון, צריך שיתייחס לשפות הממשק (עברית? אנגלית? שפות אחרות?), לאיזה חנות אפליקציות הוא יפותח, האם בשפת התכנות הייחודית של החנות (native) או שמותאם לשתיהן (Hybrid), כמו גם לשדרוג גרסאות ומכשירים עם הזמן כדי לא לאבד שוק והכנסות פוטנציאליות. לפיכך יש לכלול הוראות בהסכם הפיתוח שלפיהן יבוצעו עדכוני גרסה והתאמה למכשירים חדשים במהלך החודשים שלאחר העלייה לאוויר. כמה חודשים? זה כבר שאלה של מו"מ אך ניתן להגיע גם עד שנה".
.
של מי זכויות היוצרים באפליקציה?

יש להכין פורמט זכויות יוצרים לעגן את זכויות הקניין הרוחני של היזם. כן צריך לוודא שאין הוראות בהסכם הפיתוח שחותרות תחת זכויות היזם. צריך לזכור כי הכלים הללו חיוניים שכן חוק זכות יוצרים קובע ברירת מחדל לפיה מי שיוצר את היצירה בפועל, קרי המפתח, המעצב וכו', הוא בעל זכויות היוצרים בפיתוח ובעיצוב,לפיכך הצעד המומלץ הראשון לפני הסכם פיתוח הוא פורמט זכויות יוצרים בינלאומי. בהסכם הפיתוח יש להגדיר היטב גם את השלבים של הפיתוח, ואת מועדי תשלום התמורה לפי שלבים אלו, לאחר סיומם בהצלחה לאור תיקונים שבוצעו עפ"י הערות היזם. כאן המקום גם להגדיר כי הסכום המצטבר של תשלומי התמורה לכל שלב מהווה את מלוא התמורה למפתח. רצוי להגדיר שהתשלומים אינם נגזרים גם משעות עבודת המפתח, אלא אם הוסכם במפורש אחרת מראש ובכתב.

על ההסכם להגדיר עניינים נוספים כגון מועד מוגדר לעליית האפליקציה לחנויות האפליקציות לאחר כל התיקונים והבדיקות והערות היזם, את חובת המפתח למסור את קוד המקור ליזם בתום הפיתוח, הדרכות ליזם, אחריות טכנולוגית, שירות מקצועי לאחר העלייה לאוויר, שמירת סודיות ואי תחרות, ביטוח למקרה נזק, איסור המחאת חובות וזכויות לצדדים שלישיים, דרך אלטרנטיבית ליישוב סכסוכים, וכן הלאה. כפי שניתן לראות הסכם פיתוח בא לטובת היזם בעיקר, אך הסכם מאוזן יכלול הוראות לגידור אחריות של המפתחים, הכוונה לביטוח אחריות מקצועית, הכללת תנאי שימוש באפליקציה, ועוד. פיתוח אפליקציה כרוך בסכומי פיתוח יקרים. שווי האפליקציה הוא רב עוד יותר. לפיכך שווה ליזם אך גם למפתח לא להיכנס לפינות ולהגדיר את חובותיהם וזכויותיהם בהסכם פיתוח.

הכותב, עורך דין יריב קדם, הינו בעל משרד עורכי דין לענייני טכנולוגיה, אפליקציות וקניין רוחני בתל אביב.

  • עוד באותו נושא:
  • אפליקציה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully