וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מטפלים בפיגמנטציה?

מאמר אורח

20.2.2015 / 1:23

פיגמנטציה מעיבה על המראה שלנו, אבל ניתנת בהחלט לטיפול. ד"ר טל נחליאלי מסביר ממה הבעיה נוצרת ואיך מתמודדים איתה

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

אז מהי פיגמנטציה?

אילו הם שינויים היכולים להופיע באזורים שונים של הפנים והגוף. הם עשויים להיות כהים יותר מצבע העור הבסיסי שהוא בהיר, או בהירים מצבע העור הבסיסי שהוא כהה, או שונים ממנו, כמו במצב של כתם המורכב מאשכול של ורידים, על הפנים והגוף.

כיצד נוצרת הפיגמנטציה בגופנו?

הפיגמנטציה העורית נוצרת מ-3 סיבות:
• חשיפה ארוכה לשמש בכל גיל שהוא
• סיבות הורמונאליות
• סיבות גנטיות

כיצד ניתן למנוע פיגמנטציה, שמקורה בשמש?

יש למנוע חשיפה לשמש בצורה גורפת. בקיץ מומלץ לא להשתזף בין השעות 10-16. בשעות אלה ובכל שעות היום, יש להשתמש בקרם הגנה עם מקדם של למעלה מ-30 SPF, והמלצתי היא למרוח קרם הגנה מהיום שבו אנו נולדים, ולעולם לא להפסיק. כמובן שיש להתאים את קרם ההגנה למשתמש: המוצר שונה אם הוא לילד, מבוגר, או אנטי אלרגי. חשוב להדגיש שבנושא זה, אין הבדל בין הקרמים לגברים או לנשים, וחובה להצטייד בכיסוי ראש !!!!. מסנן הקרינה אמור להספיק ל-5 עד 6 שעות בלבד, ואז חובה לחדש אותו.

האם יש הבדל בין שמש של חורף ושמש של קיץ, לגבי היווצרות פיגמנטציה?

בישראל גם החורף הוא ברובו אביבי, ולכן יש למרוח קרם הגנה לפני היציאה מהבית, לכל פעולה שהיא: אם לסידורים או לטיולים, וגם לנהיגה ברכב, באופניים ואפילו באוטובוס. חשוב מאד לתקן טעות מאד מקובלת, ולהדגיש שגם בעת נהיגה ברכב, או בעת נסיעה באוטובוס, חורף וקיץ, קרני השמש משזפות באותה עוצמה גם דרך הזכוכיות, ולא לחשוב לרגע שניתן להימלט מהן.

האם קרם פנים עם מקדם הגנה גבוה, הינו תחליף לקרם שיזוף?

בהחלט. היום כל חברות הקוסמטיקה בעולם, מודעות להשפעות הפיגמנטציה על עור הפנים, ולעובדה שהמראה החיצוני הינו חשוב לכולנו יותר מפעם לכן הן מקפידות על הכללת מקדמי הגנה בכל קרם לחות היוצא לשוק. אני ממליץ להקפיד שמקדם הגנה גם כאן יהיה 30SPF, אותו יש למרוח מלבד על הפנים, גם על הידיים, על הזרועות, על הצוואר ועל המחשוף, וזאת חורף וקיץ, לגברים ונשים כאחד. נשים המתאפרות, תוכלנה למרוח מייק-אפ, לאחר שהשתמשו בקרם הלחות הזה, כבסיס. לא לשכוח שמומלץ לחדש את קרם הלחות בעל ההגנה כל 4 או 5 שעות.

כיצד מורידים פיגמטציה עורית?

לפני כל טיפול בהורדת פיגמנטציה בקליניקות המתמחות בכך, יש לדרוש בתוקף לקבל אבחנה של רופא מומחה לעור, שכל עיסוקו הוא להבחין בין כתמים שהינם שפירים ואלה שאינם שפירים. רק רופא מומחה שלמד 7 שנים רפואה, ועוד 6 שנים התמחה ספציפית ברפואת עור, יכול לזהות אם הנגע הינו סרטני, וחובה לעשות לו ביופסיה, או שזהו נגע שפירי שניתן להורידו. יש לסרב לכל טיפול בפיגמנטציה, ללא אבחון מוקדם ע"א רופא מומחה. לצערי קיימים מקרים רבים בהם נעשה אבחון לא מקצועי, והתוצאה היא נזק בלתי הפיך.

כיצד ניתן לטפל בפיגמטציה שפירית, לאחר אבחון ע"י רופא מומחה?

הטכנולוגיה בעולם בנושא זה מתפתחת בצעדי ענק, ואצלי בקליניקה הדגש הוא בעיקר על "שיטת השילוב": לכל פציינט נערכת תוכנית טיפולית ייחודית לו, בה משולבים מכשירי לייזר שונים: לייזר הבזקי אור, גלי רדיו ולייזרים נוספים, וזאת לצד קרמים מיוחדים הנרקחים עבור כל מטופל לפי צורת הפיגמנטציה שלו. הטיפול הופך להיות מאד נקודתי: כמו למשל לבעלי עור כהה, קיים לייזר מסוג אחד ואילו לבעלי עור בהיר, קיים לייזר מסוג שונה. במקביל גם הקרמים מותאמים אישית לכל סוג עור ופיגמנטציה

האם ניתן לטפל בצלקות של חולי סרטן, לאחר סיום הטיפולים הרפואיים?

בהחלט. אצל חולי סרטן, ניתן להקטין ולמזער צלקות בכל חלקי הגוף, וזאת בעזרת טיפול משולב בקרני רדיו, לייזר וקרמים המותאמים ייחודית למטופל. בישראל, ארץ השמש, ישנם רבים המגיעים לקליניקה לאחר סיום הטיפולים, וזאת בעיקר אם הכתמים שנשארו, מצויים בחלקים גלויים של הגוף והפנים, וברצונם למזער אותם.

האם ניתן לתקן טיפול לא נכון בפיגמנטציה, שנעשה לפציינט בקליניקה אחרת?

בהחלט. מגיעים אלינו מקרים שלא אובחנו כראוי ע"י רופא מומחה לפני הטיפול, ובשל כך מתגלות גם תופעות לוואי קשות. אנחנו ערוכים באמצעות מערך של מכשירי לייזר חדשניים, לתקן נזקים שנעשו, או לפחות למזער אותם, ולהעלים את תופעות הלוואי הבלתי נעימות.

איזה טיפול מומלץ לבעלי פיגמנטציה, הסובלים מנגעים טרום-סרטניים?

לאנשים עם נגעים טרום סרטניים בפיגמנטציה שלהם, רק לאחר שאובחנו ע"י רופא מוסמך בלבד, אני ממליץ להם לעבור פילינג עמוק, וזאת שוב - רק בידי אנשי מקצוע בלבד, שלהם ידע בסוג כזה של פילינג. הנגעים נעלמים והעור הופך להיות צעיר יותר.

ד"ר טל נחליאלי, מומחה לכירורגיה פלסטית מ"אקסלנס קליניק" - www.doctortal.com/he/

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully