וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודות שיש - יוקרה לכל מטרה

מאמר אורח

22.2.2015 / 1:13

השיש הוא חומר נפוץ בבנייה ובעיצוב בישראל, ומיוחסות לו תכונות של יוקרה בשל המראה המרשים שלו. ריכזנו עבורכם מידע שימושי על עבודות בשיש ברחבי הבית וכן פרטים על אופני ההתקנה השונים

שיש במטבח. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

השיש נחשב לחומר גלם טבעי מחד ויוקרתי מאידך. בעוד בעבר הוא נתפס מתאים בעיקר למטבחים, כיום ניתן לראות שימושים מגוונים לשיש, בין היתר במדרגות, במרצפות ובחיפויי קיר, בכל חדרי הבית.

מרבית המשטחים המוגדרים בישראל כ"שיש", עשויים למעשה מאבנים שונות, נגזרות של סלעי גיר, שעברו ליטוש ועיבוד. ההגדרה נובעת ככל הנראה ממיעוט מחצבי שיש טבעי בארץ. קיימים סוגים שונים של שיש המוכרים בישראל:

קבל/י הצעות מחיר לעבודות שיש

שיש קיסר, או אבן קיסר, הוא פיתוח ישראלי, המורכב מגבישי קוורץ מעובדים בתוספת פיגמנטים, המאפשרים לשלוט בצבעו של המוצר המוגמר. השיש שנוצר מבריק מאוד ומרשים במראהו, ובעיקר עמיד מאוד בפני הופעת חריצים ובפני התפוררות. זהו חומר גלם שקל מאוד לעבד ולחרוץ בו צורות לא שגרתיות, ובשל כך הוא מבוקש בתעשיית העיצוב. זהו סוג השיש העמיד ביותר בפני חום.

שיש גרניט הוא עיבוד של אבני שחם קשות שעברו ליטוש, וגם הוא אינו "שיש אמיתי" לפי ההגדרה הבין לאומית. אבן זו, שמגיעה בדרך כלל בגווני אפור או וורוד, פופולרית מאוד בישראל, ועמידה בפני חדירת נוזלים בשל מיעוט בנקבוביות, מה שתורם לכך שלא מצטברים בה "כתמי רטיבות" כמו בסוגי שיש אחרים.

במטבח

ניתן לומר כי משטח השיש הוא מרכז המטבח, שכן עליו מתבצעים מדי יום כל פעולות הבישול והכנת המזון. לעיתים הוא משמש גם כמרחב האכילה, ועליו מניחים את הצלחות והסירים בשעת הארוחה.

בדרך כלל, מורכב השיש מלוח אחד, אך הוא יכול להיות מורכב אף מחמישה לוחות קטנים, שעוביים בדרך כלל 3 - 8 סנטימטרים. בעת בחירת משטח האבן לשימוש, חשוב לשים לב לפגמים שנראים קטנים וזניחים לכאורה, אולם יכולים להתפתח לכדי חריצים גדולים לאחר זמן מה. מתקינים מנוסים יודעים כיצד לאתר בעיות שכאלה ולהימנע מבחירה במשטחים פגומים.

כאשר בוחרים את סוג השיש למטבח, מומלץ להימנע מאבן קיסר למשטח הבישול עצמו, שכן עמידותו בפני טמפרטורות גבוהות בהשוואה לסוגי האבן האחרים נמוכה, והוא עלול להתכווץ או להיפגם כאשר מניחים עליו סירים רותחים.

באמבטיה

בשל עמידותו הגבוהה בפני לחות ורטיבות, משמש השיש לחיפוי קירות חדרי רחצה, ולעיתים גם מכינים ממנו כיורים. סיבה נוספת לשלב שיש בחדר האמבטיה היא הברק הרב שלו, שמקנה תחושת ניקיון בחלל. יש לברר טרם ההתקנה את עמידות סוג השיש הנבחר בפני כתמי סבון וחיידקים, וכן את חומרי הניקוי שניתן להשתמש בהם לצורך ניקיונו.

מרצפות

בשנים האחרונות, עם הירידה במחירי ריצופי השיש, הם כבר אינם נחשבים נחלתם של בני המעמד הגבוה בלבד, וניתן למצוא אותם בבתים רבים. עלותן של מרצפות משיש קיסר, למשל, אינה גבוהה, וניתן לרכוש אותן במגוון רחב של צבעים, לפי דרישת הלקוחות. מעצבים רבים מעדיפים התקנה של אריחים גדולים על פני שימוש באריחים קטנים מרובים, שכן הדבר מעניק לחדר תחושת שלמות, אחידות וניקיון.

מחירי עבודות שיש

מחירן של עבודות שיש נקבע על פי רוב לפי סוג המשטח עליו תתבצע העבודה, למשל על גבי ריצוף קיים, בטון או טיט. בעבודות ריצוף וחיפוי מכירת חומרי הגלם והתקנת האריחים נעשית לרוב על ידי שני בעלי מקצוע נפרדים. כשמדובר במטבח, לרוב יהיה איש מקצוע אחד אמון על המדידה, ההובלה וההרכבה של משטח העבודה.

תהליך ההתקנה

אבני שיש הן עדינות מאוד, על אף חוזקן הרב, ולכן יש להקפיד כי בעל המקצוע שולט בהתקנת המרצפות והאריחים כך שיישמרו ישרים לאורך זמן. חשוב גם לוודא כי גודל המרווחים בין האריחים מתאים, כדי להבטיח אטימה בפני נוזלים.
שיש ניתן להתקין במספר אופנים- התקנה רטובה, כאשר עושים שימוש בטיט במלט ובחומרי איטום והדבקה; והתקנה יבשה, מה מקבעים את האבן למקומה באמצעות ברגים מיוחדים. השיטה הרטובה היא הנפוצה בישראל והיא נוחה וזולה יותר לביצוע. עם זאת, ההתקנה בשיטה היבשה חזקה ועמידה יותר, ומאפשרת התקנת משטחי שיש בצורות לא שגרתיות.

אנשי מקצוע

אנשי המקצוע יכולים לסייע בבחירת סוג אבן השיש המתאימה לצרכי לקוחותיהם, בשל היכרותם המעמיקה עם תכונות החומרים השונים. כאשר בוחרים בשירותיו של בעל מקצוע, חשוב לוודא שהוא בקיא בסוג העבודה המבוקשת, ואף מומלץ לעיין בתיק עבודות שלו, שלעיתים מפורסם באינטרנט.
בכל מקרה, חובה תמיד לחתום על הסכם עבודה מול איש המקצוע לפני תחילת הפרויקט, על מנת לעגן את לוחות הזמנים, לאשר את רשימת החומרים, ולוודא את איכותם.

יש לך שאלה לחץ/י לפורום שיפוצים

  • עוד באותו נושא:
  • שיש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully