וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הסכם ממון הורס את הרומנטיקה?

מומחי Lawguide

25.2.2015 / 0:52

להסכם ממון נוצרה תדמית שלילית ומנוכרת, אולם הוא בסך הכל נועד להעניק שקט נפשי לזוגות נשואים ולמנוע סכסוכים עתידיים בנוגע לחלוקת רכוש

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

במדינות אירופאיות, כמו צרפת למשל, לא מתחילים לתפור שמלת כלה או לעצב הזמנות לחתונה, לפני שחותמים על הסכם ממון. בישראל ההסכם פחות מקובל, ואף בעל תדמית מנוכרת יחסית, למרות שבמהלך השנים האחרונות, יחס החברה לגביו הולך ומשתנה.

השינוי בתפיסה נובע הן בשל שיעור הגירושין הגבוה, והן בשל העובדה שכיום נשים רבות מנהלות קריירה, ולשני הצדדים אינטרס כלכלי משותף להגן על ההכנסות. כמו כן, גיל הנישואין עלה, וזוגות רבים עומדים תחת החופה לאחר שחסכו בכוחות עצמם כספים וצברו נכסים אישיים טרם הנישואין.

מענה משפטי בפורום הסכם ממון

בניגוד להסכם גירושין, הנחתם כאשר הצדדים טעונים ומעוניינים לפרק במהירות ובזעם את החבילה, הסכם ממון נחתם בנחת רגע לפני חתונה, כשהתשוקה והרומנטיקה עדיין בוערות, מתוך הסכמה הדדית של בני הזוג לדאוג זה לרווחת זו. חרף הדימוי הקר, ההסכם עשוי להגן דווקא על האינטרסים של הצד החלש יותר, ולדאוג שלא ייצא מקופח בתום היחסים.

הסכם ממון: לא לבעלי הון בלבד

אחת המטרות העיקריות בעריכת הסכם ממון היא למנוע מלחמות רכוש מתישות במהלך הגירושין, וגם להגן על ההון המשפחתי ולהפחית את סיכון העגינות, כאשר אחד הצדדים מסרב להתגרש, כדי לא לוותר על הבית, המכונית, החסכונות וכדומה. ההסכם מקובל יותר אצל זוגות שפתחו פרק ב' בחייהם, לאחר הניסיון שצברו עקב תלאות הליכי גירושין, ובמצב בו כל צד מביא עמו למערכת הזוגית החדשה הון התחלתי.

הסכם ממון מתייחס לא רק לנכסים קיימים אלא גם לנכסים עתידיים, והוא נחשב לחוזה ייחודי הנערך בין שני בני זוג, לפיו ענייני רכוש מתחלקים באופן המוסכם על שני הצדדים. החלוקה מתייחסת לנכסים משמעותיים כמו דירה ורכב, זכויות פנסיוניות, ירושות ומתנות, וגם הסדרים לגבי חובות.
את הרכוש ניתן לחלק באופן המוסכם ומקובל על ידי שני הצדדים, ולהחליט איזה רכוש מוגדר כאישי, והוא יישאר מוגן בלי קשר למשך שנות הנישואין או למספר הילדים. אין כל מניעה לקבוע בהסכם כי כל הנכסים שנצברו במהלך חיי הנישואין יחולקו באופן שווה.

באמצעות הסכם ממון ניתן להסדיר עניינים נוספים מלבד חלוקת רכוש, כמו משמורת ילדים, תשלום מזונות אשה וסרבנות גט, אולם במקרים אלה יידרש אישור של בית משפט, וכן, דמי מזונות לילדים שטרם נולדו לא ניתן להסדיר מראש.

מתי ניתן לערוך הסכם ממון?

את הסכם הממון ניתן לערוך טרם הנישואין או במהלכם. זוגות במעמד של ידועים בציבור יכולים לערוך ביניהם חוזה גם ללא נישואין. בני זוג שטרם נישאו רשאים לאשר את ההסכם אצל נוטריון או אצל רשם הנישואין במועצה הדתית שבה נרשמו לנישואין.

זוגות שערכו את ההסכם לאחר החתונה או ידועים בציבור, נדרשים לאשר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה, או בבית דין רבני, לאחר שהוכיחו בפני השופט או הדיין כי הם מבינים את משמעותו, והוא נערך מתוך בחירה חופשית, המקובלת על שני הצדדים. במהלך החיים המשותפים אין כל משמעות להסכם הממון, והוא נועד לסייע לצדדים רק בעת פירוק היחסים והפרדת הכוחות. חתימה על ההסכם מעניקה שקט נפשי, ונועדה למנוע דרמות מיותרות וכאבי ראש.

באדיבות האתר לייעוץ משפטי LawGuide
לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן

  • עוד באותו נושא:
  • הסכם ממון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully