וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא למבוגרים בלבד: המדריך לכתיבת צוואה

Lawguide

1.3.2015 / 1:47

מהם הכללים לכתיבת צוואה? מי ידאג לכך שהצוואה תתקיים? ואיפה רצוי להפקיד אותה?

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

עריכת צוואה היא לכאורה עניין פשוט, כאשר כל אדם רשאי לשבת בשקט עם עצמו, ולהחליט למי הוא רוצה להעניק את נכסיו, רכושו וכספו, ולהעלות את הדברים על מסמך שישמש כצוואה לאחר לכתו מהעולם. עם זאת חוק הירושה משנת 1965 מסדיר כללים לעשיית צוואה, כדי לוודא כי היא אכן נערכה על פי בחירה חופשית, ללא כל פגם טכני וללא השפעה בלתי הוגנת.

את הצוואה ניתן לכתוב בכל גיל ובכל שלב בחיים, לאו דווקא על ערש דווי. הצוואה כולה צריכה להיכתב בכתב ידו של המצווה, לכן אם כתב ידכם אינו קריא, רצוי לנסח את תוכן הדברים על דף, ולערוך אותה בסיוע של עורך דין המתמחה בתחום. הצוואה יכולה להיערך בעל פה בפני שופט או נוטריון, אולם צוואה שנערכה בעל פה תהיה בעלת תוקף לחודש ימים בלבד.

יש לך שאלה?

מענה משפטי בפורום עריכת צוואה

מהם הכללים לכתיבת צוואה בכתב יד?

אם בחרתם לכתוב את הצוואה בעצמכם, זכרו לפעול על פי הכללים הבאים, על מנת שהיא לא תיפסל עקב פגם טכני, או עקב אי כשירות לציוות. בתחילת המסמך יש לציין את הפרטים הבאים: שם מלא של המצווה, מספר תעודת זהות, תאריך לידה וכתובת נוכחית. חשוב להוסיף תאריך בכתב יד ומומלץ לרשום את התאריך בכל עמוד ועמוד לצד החתימה, כמו בכל חוזה סטנדרטי.

בפסקת הפתיחה יש להצהיר שכל צוואה קודמת מבוטלת לאור הצוואה הנוכחית, ונדרש למנות אפוטרופוס, שיוציא לפועל את מבוקשכם. מנהל העיזבון יכול להיות בן משפחה, חבר קרוב, או כל אדם אחר שאתם נותנים בו אמון ושיפעל בהגינות וביושר.

ללא מנהל עיזבון לא ניתן לקיים את צו הירושה
חשוב לציין כי כאשר אדם נפטר, אין אפשרות למשוך כספים מחשבון הבנק שלו, לא ניתן לבצע כל פעולה בנכסי הנדל"ן ואי אפשר לבצע פעולות בניהול העסק, גם לא פעולות דחופות ביותר. לשם כך נדרש למנות מנהל עיזבון, הרשאי לפעול בנכסים בכל דרך נדרשת, כולל כיסוי חובות, ניוד כספים וניהול העסק.

לאחר שנבחר אפוטרופוס, יש לייפות את כוחו כדי שיוכל לשלם בשמכם חובות אפשריים והוצאות עתידיות, ובכדי שיוכל למכור את נכסי הנדל"ן או להעבירם ליורשים, כמו כן יש לציין בצוואה כיצד יתוגמל המנהל עבור מאמציו והוצאותיו. רצוי למנות מחליף למנהל, במקרה של חוסר רצון או חוסר יכולת מצדו. במידה והמצווה לא מינה אפוטרופוס, היורשים רשאים להגיש בקשה לבית המשפט או לרשם לענייני הירושה על מנת למנות מנהל עיזבון לצורך קיום הצוואה.

חשוב לציין מי היורשים ומה סדר העדיפויות בחלוקת העיזבון
היורשים יכולים להיות בני משפחה, חברים, מכרים או כל אדם, עמותה או תאגיד, על פי רצונו החופשי של המצווה. חשוב לרשום את שמם המלא של היורשים ואת הקרבה אל העורך. ניתן לדרוש מה היורשים רשאים או לא רשאים לעשות עם הרכוש והנכסים, בדרך סבירה, מקובלת והגיונית.

המצווה נדרש לפרט את נכסיו ורכושו ולקבוע כיצד יחולק עיזבונו בין היורשים, בצורה ברורה על פי אחוזים. את ההוראות יש לנסח בלשון של פקודה, כגון: "אני מצווה את המניות לבני הבכור" או "אני מוריש את המכונית לאשתי", ולא להשתמש בלשון בקשה, כמו "אני מבקש מחברי יגאל שיקבל את הפנטהאוז ברמת אביב".

אחרי שניסחתם בכתב יד ברור, וציינתם סדר עדיפויות ותנאים לחלוקת הירושה. נדרש לחתום על הצוואה בפני עדים ובפני עורך דין. את הצוואה הערוכה והחתומה כדאי לאחסן בכספת, או בכל מקום בטוח אחר, ויש למסור עותק למנהל העיזבון. ניתן לצרף למסמך תעודת רופא המעידה על צלילות המוריש, כדי למנוע טענה שהמנוח לא היה כשיר לצוות.

חשוב לזכור כי הוראת צוואה מעורפלת שלא ניתן להבין בברור מי היורש, או שתהיה בלתי מוסרית, תבוטל. על כן חשוב להתייעץ עם גורם מוסמך לפני שלב החתימה. במידה ואתם מעוניינים לערוך תיקון בצוואה לאחר החתימה, רצוי לעשות זאת באמצעות עורך דין, על מנת שהצוואה כולה לא תיפסל.

באדיבות האתר LawGuide.co.il
לאיתור עורך דין בתחום לחץ/י כאן

  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully