וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך נגיש בקשה לאיחוד תיקים?

Lawguide

2.3.2015 / 16:31

חייב המתנהלים נגדו מספר תיקים במסגרת הוצאה לפועל, רשאי להגיש בקשה לאיחוד תיקים, כדי לפרוש את החוב לאורך זמן ולבטל את העיקולים הסנקציות השונות שהוטלו עליו

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

חייב שנפתחו נגדו מספר תיקים ואינו מסוגל לעמוד בהסדר חובות, רשאי להגיש בקשה לראש ההוצאה לפועל, במטרה לאחד את כל התיקים הפתוחים ולהסדיר את כל חובותיו בצורה שקולה ומאורגנת לאורך זמן. המסלול לאיחוד תיקים מתאים לחייב שחובו אינו גבוה במיוחד, או שיש בידו אפשרות כלכלית לעמוד בתשלום חודשי. פעולת האיחוד מונעת מצב שבו מספר נושים נוקטים נגד החייב הליכים משפטיים במקביל, שגוזלים זמן יקר וכסף רב.

מענה משפטי בפורום איחוד תיקים

חשוב להדגיש כי במסגרת הבקשה לא ניתן לאחד תיק מזונות עם תיקים אחרים, או לאחד תיקים שאינם כספיים, כגון: תשלום משכנתא, צו עשה או מימוש משכון. כמו כן, לא ניתן לאחד תיקי שטרות בעת שהוגשה התנגדות למימוש שטר, טרם הכרעת בית משפט בעניין ההתנגדות.

מהם התנאים להגשת בקשה לאיחוד תיקים?

את הבקשה מגישים ללשכת ההוצאה לפועל, שבה נפתחו רוב התיקים. במקרה שהבקשה התקבלה, הרשם יקבע מהו הסכום החודשי שיש לשלם במסגרת תיק איחוד על סמך חקירת יכולת, במקום לשלם לכל תיק בנפרד, כאשר בסופו של דבר נקבע תשלום חודשי נמוך משמעותית המתאים ליכולתו הכלכלית של החייב.

הבקשה מוגשת על גבי טופס איחוד תיקים, אותו ניתן להשיג בלשכת הוצאה לפועל. בתחתית הטופס יש לפרט בכתב יד מהן נסיבות הבקשה, ובנוסף יש לצרף תצהיר המפרט את מצבו הכלכלי של החייב, כולל צילומים של תעודת זהות, רישיון נהיגה, תלושי משכורת, חשבונות בנק, חוזה שכירות וכדומה.

הבקשה וכל נספחיה יוגשו לכל הנושים בתיקים

במקביל להגשת הבקשה, החייב נדרש לעבור חקירת יכולת ולשלם לפחות שלושה אחוזים מסך כל החובות בכל התיקים הפתוחים והתלויים נגדו, ואף להתחייב לשלם בכל חודש שלושה אחוזים, עד שתתקבל ההחלטה.

היתרונות והחסרות באיחוד תיקים

כמו בכל דבר בחיים, גם לתיק איחוד יתרונות וחסרונות. היתרון המרכזי הוא שהסכום החודשי מתאים ליכולת הכלכלית, ולחייב מוענקת הגנה מסוימת מפני הנושים. בנוסף כל הסנקציות בתיקים הפתוחים יעוכבו, כמו עיקול רכוש בבית, עיקול משכורות או הגבלה על רישיון נהיגה.

עם זאת הכספים שנתפסו כבר במסגרת העיקולים, אינם מוחזרים לחייב עם אישור הבקשה לתיק איחוד. וכן, כנגד החייב יוצא צו עיכוב מהארץ עד לפירעון כל החוב בתיק האיחוד, והתשלומים החודשיים אותם הוא נדרש לשלם יתפרשו על פני תקופה ממושכת.

במידה והחוב אינו גדול, מומלץ לחייב לשקול בחיוב איחוד תיקים שיאפשר לו להחזיר את החוב באופן מסודר. לעומת זאת, במידה והחוב גדול ואין אפשרות להשיבו, או שהוא אינו מעוניין למשוך את החובות על פני תקופה ארוכה, כדאי לנסות לבקש הליכי הוצאה לפועל אחרים, כמו הכרזה על חייב מוגבל באמצעים, או פנייה למסלול לפשיטת רגל.

בכל מקרה כדאי להתייעץ עם עורך דין הבקיא בתחום הוצאה לפועל, שיעזור בבחירת הדרך המתאימה לנסיבות המסוימות ויסייע בניסוח והגשה של המסמכים הרלוונטיים.

הכתבה הוכנה בשיתוף ובאדיבות האתר המשפטי LawGuide

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully