וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שחשוב לדעת על עבודה ביום הבחירות

זירת היועצים בשיתוף Lawguide

4.3.2015 / 23:28

ביום הבחירות לכנסת ה- 20, העובדים זכאים ליום חופש בשכר כדי שיוכלו להגיע לקלפי ולהצביע. עובדים המשתייכים למגזר השירות הציבורי ונדרשים להתייצב בעבודתם, זכאים לקבל שכר בשיעור 200%

עובדים על פרויקט. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

יום הבחירות לכנסת ה- 20 קרב ובא, ולמרות שהוכרז כיום שבתון, קיימת עדיין עמימות לגבי זכויות העובדים והסדרי העבודה ביום זה. במאמר הבא ננסה לעשות סדר בדברים ולפרט מי נדרש לעבוד על פי החוק, ומי זכאי לקבל שכר מוגדל. על פי תקנות משרד התמ"ת, יום הבחירות הוא יום שבתון במשק הישראלי, החל מהשעה שבע בבוקר עד השעה עשר בלילה, למעט שירותים ציבוריים שיפעלו כסדרם. אולם גם במקומות עבודה ציבוריים, המעסיק נדרש לתת לעובדיו את האפשרות ללכת ולהצביע, בהתאם לחוק הבחירות לכנסת.

מענה משפטי בפורום זכויות עובדים

החוק נועד לאפשר לאזרחי המדינה לממש את הזכות הדמוקרטית הבסיסית ביותר, ולעודד את העובדים ללכת ולממש את זכותם להצביע אחת לארבע שנים, או במקרה זה בתדירות גבוהה יותר. עבור עבודה ביום הבחירות המעסיק נדרש לשלם שכר רגיל בגין היעדרות העובד, בכפוף לתנאים המפורטים בחוק, מבלי לנכות משכרו יום חופש.

נותני השירות במגזר הציבורי זכאים לשכר בשיעור של 200%

במסגרת השירותים הציבוריים שפועלים ביום הבחירות נכללים: שירותי תחבורה ציבורית, חניונים ותחנות דלק, אספקת דלק, כוחות הביטחון ושירותי הצלה, מפעלי מים וחשמל, בתי חרושת ומפעלי חקלאות שתהליכי היצור בהם מתנהלים ברציפות.

אפיית לחם והובלתו ויצור מוצרי חלב יתקיימו כסדרם, והובלת פירות, ירקות ותוצרת חלב תתבצע עד השעה 11:00. רשתות מזון, מכולות וחנויות לממכר אוכל יהיו פתוחות עד 12:00. כמו כן, שירותים הפועלים בימי שבת וחג במתכונת מיוחדת, יפעלו באותה מתכונת גם ביום הבחירות.

אחרי או לפני ההצבעה תוכלו ליהנות ממגוון רחב של בילויים, כיוון שתעשיית המזון והבידור פועלת כסדרה, לכן כל המסעדות פתוחות, לרבות בתי קפה וקיוסקים, וגם אולמות הקולנוע, תיאטראות ובתי שעשועים אחרים. כמו כן תוכלו להתעדכן במהלך כל שעות היממה בחדשות, מאחר שכל שירותי תקשורת, כולל עיתונות, רדיו וטלוויזיה, יהיו זמינים עבורכם.

עובדים שאינם משתייכים לנותני השירותים ונמצאים ביום שבתון יקבלו שכר רגיל, בתנאי שהם מועסקים לפחות שבועיים ברציפות. עובדים הנדרשים מתוקף תפקידם לעבוד ביום הבחירות זכאים לשכר בשיעור של 200%, או לקבל שכר רגיל עם תוספת של שעות חופשה. עובדים שאינם מעוניינים לוותר על יום עבודה והגיעו להסדר עם המעסיק, רשאים לבקש שכר מוגדל.

חרף התקנות הברורות של משרד התמ"ת, גובה השכר עבור עבודה ביום הבחירות אינו חד משמעי. במספר תביעות שהוגשו לבית דין לעבודה בעניין זה, נפסק כי אם העובד הגיע למקום העבודה ועבד שלא מכפייה או מאונס, הוא אינו זכאי לפיצוי כלשהו, והוא זכאי לשכר שנע בין 100% עד 200%.
בכל מקרה עובד שנכפה עליו לעבוד ביום הבחירות, רשאי להגיש תלונה נגד המעסיק למשרד הכלכלה, וגם להגיש תביעה נגדו לבית הדין לעבודה. חשוב לציין כי מעסיק שאינו מאפשר לעובד להצביע עובר על החוק, ולעובד עומדת הזכות להתפטר ולקבל פיצויי פיטורין.

הכתבה הוכנה באדיבות האתר המשפטי LawGuide בשיתוף עם פורטל העובדים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully