וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבוריאה בקרקפת - איך להקל על הגירוד והקשקשים?

זירת היועצים בשיתוף עם דוד פרלה

6.3.2015 / 15:27

כ-5 עד 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה סובלים מהמחלה הכרונית שמתאפיינת בקשקשת ואדמומיות על העור ועלולה להימשך שנים. אז מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב ולטפל בה? הנה כמה טיפים

אילוסטרציה. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

כ-5 עד 10 אחוזים מכלל האוכלוסייה (ביניהם מספר גבוה יותר של גברים מנשים) סובלים מסבוריאה - מחלה כרונית שעלולה להימשך שנים ומתאפיינת בקשקשת ואדמומיות על העור, בעיקר באיזור הקרקפת והפנים. הקשקשים יכולים להיות יבשים או שמנוניים, כאשר השמנוניות תאופיין לעיתים בצבע צהוב.

החולים במחלה נוטים להרגיש את השינויים בתסמינים בדרך כלל לפי עונות השנה, כאשר בקיץ חלה לרוב הטבה במצב המחלה, לעומת חודשי החורף, שבהם חלה החמרה – בעיקר בשל היובש.

הסיבה העיקרית להיווצרות הקשקשת אצל החולים בסבוריאה, היא הפרשת יתר מבלוטות החלב: כאשר החלב מתייבש ונוגע בקרטין (השכבה החיצונית ביותר של העור), נוצר גירוי המוביל בחלק מן המקרים לתהליך דלקתי ולאדמומיות.

מי נמצא בקבוצת הסיכון של המחלה?

המחלה מגיעה בדרך כלל לשיאה באזור גיל 40, אם כי היא יכולה להופיע בדרגות חומרה כאלו ואחרות גם בקרב אנשים צעירים יותר. כאשר היא תוקפת את אזור הפנים ולא רק הקרקפת, מדובר לרוב בצידי האף ובגבות. המחלה מופיעה גם אצל תינוקות, אך שם היא נוטה לעבור באופן ספונטני עקב סיום תהליך ההנקה (המעודד הפרשת חלב מן הבלוטות). למרות שכפי שנראה מיד, יש למחלה גם גורמים סביבתיים, לא ניתן לשלול לחלוטין גם גורמים משפחתיים וגנטיים.

מהם הגורמים העיקריים להופעת הסבוריאה?

מלבד הגנטיקה, נראה שאחד מהגורמים שמעורר את הדלקת בגוף הוא פטרייה בשם "פיטריוספרום אובלה". פטרייה זו נמצאת בחלב המופרש מבלוטות החלב והיא למעשה מעודדת את עודף ההפרשה ואת תגובת המערכת החיסונית של הגוף המתבטאת בדלקת.

גם למתח נפשי יש חלק ביצירת הסימפטומים, ולפי הרפואה הסינית, הדבר מביא להגברת החום בגוף, חום שבסופו של דבר מגיע אל העור ומחמיר את האדמומיות המעורבת בדלקת. גורם נוסף שמגביר את הצטברויות החום והלחות בגוף הוא המזון שאנחנו אוכלים, ולכן יש להימנע מאכילת מזונות מתובלים ומתועשים, אוכל מטוגן, שתיית אלכוהול ומשקאות המכילים ריכוז גבוה של קפאין.

לעומת זאת, רצוי להרבות באכילת ירקות ירוקים ופירות כגון אבטיח, אגס מלון או בננה המשתייכים לקבוצת המזונות הקרים. להמלצות תזונה נוספות לחצו כאן.

כאשר יש עודף בחום - הקרקפת תהיה אדומה ויבשה עם קשקשים, וכאשר גם עודף הלחות דומיננטי, תהיה הסבוריאה שומנית יותר. בנוסף, המחלה נוטה להחמיר בתקופות הקרות של השנה בגלל היובש הרב שבאוויר, אם כי במקרה של קשקשים שומניים, היא יכולה להחמיר דווקא בתקופת הקיץ המאופיינת בלחות גבוהה מאוד.

הטיפול הטבעי בסבוריאה בקרקפת – אפשר גם בלי סטרואידים

כאמור, הרפואה הסינית לא מעוניינת לטפל רק בסימפטומים של המחלה, אלא בגורם לה ובעיקר במתח בחום והלחות הנוצרים בגוף, כך שהמטופל יגיע לאיזון פיזי ונפשי ויהיה תלוי פחות במשחות סטרואידליות. הטיפול בסבוריאה בקרקפת מתבצע במספר דרכים, וכולל שיטות טבעיות שונות להקלה על תסמיני המחלה. בין שיטות הטיפול ניתן למנות:

דיקור סיני (אקופונקטורה) - למרות שהקרקפת היא אזור רגיש יחסית, הטיפול עצמו איננו כואב ומותאם לגילו של המטופל, ויש בו כדי לווסת את מערכת החיסון, להוריד דלקתיות ולהביא לתחושת רגיעה כללית.

שימוש במשחות טבעיות ללא סטרואידים - ניתנות לאחר אבחון מדוקדק של המצב והמטופל.

שינוי תזונתי וצמחי מרפא - מלבד ההמלצות התזונתיות, לעיתים ניתן להתאים לכל מטופל גם תוספי תזונה לחיזוק המערכת החיסונית וצמחי מרפא בעלי תכונות אנטי פטרייתיות אנטי דלקתיות וצמחים העוזרים ליבוש עודף שומניות ולחות )במידה והסבוריאה שומנית) בגוף.

לחצו למידע נוסף אודות שיטות הטיפול בסבוריאה בקרקפת

את השפעת הטיפול ניתן לחוש כבר לאחר מספר שבועות, כאשר האדמומיות והגרד מופחתים. גם תדירות הטיפולים הולכת ויורדת, כך שלא מדובר בטיפול ארוך טווח והוא בעל אחוזי הצלחה גבוהים מאוד.

  • עוד באותו נושא:
  • סבוריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully