וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד ניתן להימנע מנפילה כלכלית במהלך הגירושין?

זירת היועצים בשיתוף עו"ד חמדה בנימיני

11.3.2015 / 0:37

הליך הגירושין הוא עסק יקר שלעיתים נמשך על פני שנים, כדי לחסוך בהוצאות היקרות ובמלחמות המתישות, מומלץ לנסות לפתור את המחלקות בעניין הרכוש, מזונות והסדרי ראייה במסגרת הליך גישור

זוג צעיר עם בעיות בזוגיות. ShutterStock
ShutterStock/ShutterStock

ההחלטה לפרק את מערכת הנישואין היא החלטה מורכבת, המטלטלת את בני הבית, וגורמת למלחמות יקרות, ממושכות ומתישות בין הצדדים. עם זאת באמצעות מגשר משפחתי בעל הכשרה מיוחדת, ניתן לסיים את היחסים בכבוד הדדי תוך הקשבה כנה ואמתית, באופן המחליף את הליך ההתדיינות המנוכר בבית המשפט.

לאחרונה הליך הגישור תופס תאוצה כדרך חיובית ומומלצת להגיע להסכם גירושין, מתוך כוונה לגשר על הפערים ולסייע לצדדים באמצעות אדם שלישי ניטראלי לפתור את הסכסוך. חשוב לציין כי המגשר לא כופה על אף אחד מבני הזוג לנהוג בדרך מסוימת והוא משתדל לסייע בסיום הנישואין בצורה מכובדת ונעימה ככל האפשר. עם זאת, בכל שלב ניתן לפרוש מהליך הגישור ולפנות לבית המשפט.

מדוע כדאי לנסות לפנות לגישור טרם מגישים תביעה בבית משפט?

הגישור מציע פתרונות יצירתיים, במטרה לגבש הסכם גירושין באופן שיהיה מקובל על הצדדים. ההליך מונה יתרונות רבים ויעילים כמו משך הזמן והעלות לעומת הליך הארוך והיקר המתנהל בפני בית המשפט. באמצעותו ניתן להגיע להחלטות מהירות בנוגע לחלוקת רכוש, תשלום דמי מזונות, משמורת הילדים וכל סוגיה אחרת בעת פירוק הקשר.

מעבר לחיסכון בעלויות המשפט ובהוצאות תשלום לעורכי דין, בני הזוג שותפים מלאים לקצב ההתקדמות, לאופן התנהלותו ולתוצאתו, והם שקובעים את סדר ההליך המועדף עליהם, בעוד שבהליך המשפטי אופן ניהול ההליך קבוע מראש ואינו ניתן לשינוי.

ההליך המשפטי נמשך על פני תקופה ארוכה, לעיתים אף על פני מספר שנים והוא כרוך בהגשת כתבי תביעה וכתבי הגנה, המתנה לדיונים ולהחלטות בית המשפט, לכן גם עלות שכר טרחת עורך הדין גבוהה בהתאם. את הגישור ניתן לסיים ולהגיע לכדי גיבוש הסכם גירושין בתוך מספר פגישות, כאשר עלות הפגישות נמוכה משמעותית מניהול הליך משפטי.

כיצד מתנהל הליך הגישור?

הליך הגישור מנוהל על ידי מגשר מוסמך שהוא צד שלישי אובייקטיבי. המגשר מזהה את האינטרסים של כל צד ומציע אפשרויות שונות לפתרונות ככל הניתן. המגשר נעדר סמכות להכריע מחלוקות, והוא אינו קובע החלטות שיפוטיות, לכן ההחלטה על אופן פתרון הסכסוך מצויה אצל בני הזוג בלבד.
ההליך הוא חסוי וסודי, ולא ניתן להשתמש בדברים המועלים בו במסגרת ההליך המשפטי, במקרה הצורך ובמידה שהליך הגישור לא השיג את מטרתו. מרגע שנחתם ההסכם, יש להגישו לאישור בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני, על פי בחירת הצדדים. מועד אישור הסכם בדרך כלל יקבע בטווח הקרוב, לעיתים תוך ימים ספורים.

כדי לאשר את ההסכם ולתת לו תוקף של פסק דין, השופט יקרא לצדדים את סעיפי ההסכם, יוודא כי הם מבינים היטב את האמור בו, והם חתמו עליו מרצונם החופשי תוך הבנה מלאה של המשמעויות וההשלכות שלו. רק לאחר שהשופט יוודא שהצדדים חתמו על ההסכם מתוך רצון והבנה מלאה, הוא יאשר את ההסכם וייתן לו תוקף של פסק דין, ולאחר אישורו יש לפנות לבית הדין הרבני לצורך סידור הגט.

חשוב לציין כי הסכם גירושין שלא אושר בבית המשפט או בבית הדין הרבני, ולא קיבל תוקף של פסק דין, ולא ניתן יהיה לאכוף את האמור בו. לכל שאלה נוספת ניתן לפנות לעורך דין המתמחה בתחום הגישור הזוגי והמשפחתי.

מאת עורכת דין חמדה בנימיני באדיבות האתר המשפטי LawGuide

  • עוד באותו נושא:
  • גירושין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully